SuPerin Paavola: Uusi tehtävänjako vanhustenhoidossa tulee voimaan heti – asiakas tulee hoidon keskiöön

Lain ”tavoitteena on turvata iäkkäiden tehostetun palveluasumisen ja laitoshoidon asiakkaille laadukkaat palvelut, jotka mahdollistavat arvokkaan ja mielekkään elämän. Tavoitteena on myös parantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta varmistamalla, että toimintayksiköissä on riittävä hoidosta ja huolenpidosta vastaava henkilöstö tehtävien huolelliseen toteuttamiseen.”
Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon toimintayksiköissä otetaan 1. lokakuuta alkaen henkilöstömitoituksessa huomioon vain välitöntä asiakastyötä eli hoitotyötä tekevät työntekijät. Siksi SuPer puhuu hoitajamitoituksesta eikä henkilöstömitoituksesta, Paavola kertoo. − Koulutetut hoitajat tekevät jatkossa sitä työtä mihin tutkinto on tähdännyt ja keskiössä on entistä vahvemmin asiakas. Muutoksella on merkittävä vaikutus palvelun laatuun, asiakastyytyväisyyteen sekä työntekijöiden työhyvinvointiin. Myös asiakasturvallisuus ja työturvallisuus paranevat. Tätä uudistusta on odotettu todella paljon ja uskon, että uudistuksella saadaan pitovoimaa alalle.
− SuPeriin on tullut huolestuneita yhteydenottoja, etteivät työnantajat ole reagoineet lain voimaantuloon. Osa on perustellut asiaa siten, ettei mitään tarvitse tehdä, koska mitoitus on korkeampi kuin 0,5. On vallalla väärä käsitys, että työnjakoakin koskisi portaittainen voimaantulo. Näin ei ole, muistuttaa Paavola.
Lain perusteluissa mainitaan, että ”välillisiä palveluja varten palvelun tuottajan on varattava riittävä erillinen resurssi joko käyttämällä omaa työvoimaa tai hankkimalla se ostopalveluna.” ”Jos toimintayksikössä säännönmukaisesti sisällytetään hoitotyöntekijöiden työhön myös välillistä työtä, sen osuus määritellään tehtävänkuvassa ja siltä osin työaikaa ei lasketa henkilöstömitoitukseen.” Tehtävänkuvia ei ole kaikilla työpaikoilla tältä osin vielä päivitetty.
SuPer odottaa, että työnantajat ottavat lakiuudistuksen tosissaan. Liitto kehottaa kaikkia kuntia tarkastamaan sekä oman toimintansa että ostopalvelunsa välittömästi. Myös yksityisten palveluntuottajien on toimittava samoin. Näin säästetään valvontaviranomaisten resursseja. SuPer seuraa tilannetta ja kehottaa työntekijöitä ilmoittamaan tilanteesta, missä lakia ei noudateta. Työntekijöillä on myös sosiaalihuoltolain mukainen ilmoitusvelvollisuus epäkohdista.
− Henkilöstömitoituksen saaminen lakiin oli hieno ja välttämätön askel, jotta vanhustenhoito saadaan oikeille raiteille. Kaikkia toimijoita tarvitaan, jotta laki toteutuu käytännössä. Laki on laki ja sitä tulee noudattaa kaikkialla. Meillä kaikilla toimijoilla tulee olla yhteinen tavoite saada Suomen vanhustenhoito ihmisoikeuksia kunnioittavalle tasolle, Paavola vaatii.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Silja PaavolaPuheenjohtaja
Puh:050 527 5085Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Ratamestarinkatu 12
00520 HELSINKI
09 2727 910http://www.superliitto.fi
SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
SuPerin Inberg: Pohteen vanhuspalvelujen huutokauppa polkee vanhusten oikeuksia7.10.2025 11:56:33 EEST | Tiedote
SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg ei hyväksy Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) päätöstä kilpailuttaa ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen palvelut pelkän hinnan perusteella sähköisessä huutokaupassa.
Vanhuksillakin on oikeus yhteisöllisyyteen, onneen ja turvallisuuteen6.10.2025 11:19:54 EEST | Tiedote
SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa, että jokaisella vanhuksella on oikeus onneen, turvallisuuteen ja yhteisöön kuulumiseen – myös silloin, kun yhteiskunnan taloudellisia resursseja leikataan.
Hali ja SuPer: Riittävä kielitaito turvattava vieraskielisille hoitajille1.10.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Sote-alalta eläköityy lähes 200 000 ihmistä seuraavan 15 vuoden aikana, minkä lisäksi väestön palveluntarve kasvaa merkittävästi. Yhtenä ratkaisuna tähän haastavaan yhtälöön esitetään usein maahanmuuttoa. Hyvinvointiala Hali ry ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry järjestivät 1.10. eduskunnan Pikkuparlamentissa päättäjätilaisuuden, jossa käsiteltiin kansainvälisen rekrytoinnin ja työperäisen maahanmuuton kysymyksiä.
Muistutus: Työperäinen maahanmuutto – sote-alan hopealuoti? -tilaisuus Pikkuparlamentissa ensi viikolla (mediakutsu)25.9.2025 10:03:56 EEST | Kutsu
Tervetuloa Hyvinvointiala Hali ry:n ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin aamiaistilaisuuteen Eduskunnan Pikkuparlamenttiin keskiviikkona 1.10. klo 8.30–10.00. Käsittelemme tilaisuudessa kansainvälisen rekrytoinnin mahdollisuuksia ja haasteita sote-alan näkökulmasta. Läsnäoloilmoittautuminen tulee tehdä perjantai 26.9. klo 14.00 mennessä.
SuPerin Inberg: Oulaskankaan sairaalan ympärivuorokautinen päivystys on potilasturvallisuusasia17.9.2025 13:44:17 EEST | Tiedote
– Laadukas ja turvallinen hoito kuuluu perusoikeuksiin. Potilasturvallisuuden toteutumisen varmistamisen tulee olla ensisijaista, sanoo SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme