SuPerin Silja Paavola: Lain myötä hoitajat saavat keskittyä hoitamiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen esitykseen henkilöstön määrästä vanhuspalveluissa. − Hoiva- ja tukitöiden erittely on merkittävä parannus. Hoitajat voivat keskittyä hoitamiseen, joka on heidän ammattinsa, Paavola sanoo.

Asiantuntijatyöryhmän esityksen mukaan lakiin kirjattaisiin 0,7:n hoitajan minimimitoitus vanhusten ympärivuorokautiseen tehostettuun hoivaan − eli niihin paikkoihin, jossa vanhukset viettävät viimeiset vuotensa. SuPer on ajanut muutosta jo vuosien ajan. Myös valvovat viranomaiset ovat todenneet kipeän tarpeen lain muuttamiseen kevään hoivakriisin myötä.

Esityksen päätavoitteena on turvata laadukkaat palvelut, jotka mahdollistavat arvokkaan ja mielekkään elämän, sekä parantaa potilasturvallisuutta varmistamalla hoivatyötä tekevän henkilöstön riittävyys.

− Ministeri Kiuru on vienyt asiaa ponnekkaasti eteenpäin, Silja Paavola sanoo.

Tukityöt, kuten siivous, ruoan valmistus sekä pyykki- ja kiinteistöhuolto eivät kuulu hoitajien tehtäviin. Hoitajat saavat keskittyä vanhusten avustamiseen päivittäisissä toiminnoissa. Hoitajien työhön laskettaisiin hoitoon, huolenpitoon ja kuntoutukseen liittyvät tehtävät sekä asiakkaan palveluntarpeen arviointi ja kirjaukset.

− Tämä on merkittävä parannus hoitajien jaksamiselle, sillä näin hoitotyölle on enemmän aikaa. Riittävä hoitohenkilöstön määrä on olennaista hoidettaville, koska ympärivuorokautinen hoito on elämän loppuvaiheen hoitoa, Paavola muistuttaa.

Esityksen mukaan laki tulisi voimaan 1.8.2020, jolloin kaikissa ympärivuorokautisen tehostetun hoivan yksiköissä tulisi olla vähintään 5 hoitajaa kymmentä asiakasta kohden. Mitoitus 0,7 tulisi voimaan 1.4.2023 alkaen. Jos asiakkaan kunto heikkenee, hoitajien määrää tulee tarkistaa ylöspäin.

− Jotta laadukkaat ja turvalliset palvelut voidaan taata, täytyy koulutettuja ammattihenkilöitä olla jatkossakin vastaamassa monisairaiden asiakkaiden tarpeisiin. Jo nyt laki määrää, että henkilöstön määrän, koulutuksen ja tehtävärakenteen tulee vastata asiakkaiden tarpeita, Paavola painottaa.

Tänään julkistetussa esityksessä ei arvioida palvelujen valvonnan kehittämistä. Esitys antaa kuitenkin välineitä valvonnan toteuttamiseen.

− Uuden lain perusteluissa on avattu yksityiskohtaisesti, mitä laki tarkoittaa. Suosittelen lukemaan ne tarkasti. Perustelut auttavat viranomaista toteuttamaan valvontaa. Lähihoitajilla on velvollisuus tuoda epäkohtia esiin ja liittona me autamme, mikäli tilanne niin vaatii, Paavola toteaa.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPer Paavola: Hallituksen esitys paikallisen sopimisen lisäämiseksi ei turvaa riittävästi työntekijöiden asemaa15.4.2024 14:35:41 EEST | Tiedote

SuPer ei kannata hallituksen esitystä paikallisesta sopimisesta, sillä se ei pohjaudu työntekijän suojelun periaatteelle eikä kunnioita työmarkkinaosapuolten sopimusautonomiaa. – Jos luottamusmiehen ensisijaista asemaa ei riittävästi tunnusteta, eikä neuvottelutasapainoa turvata, uhka työehtojen heikentymisestä on todellinen, varoittaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. SuPer on antanut lausunnon hallituksen esitysluonnokseen paikallisen sopimisen edistämistä koskevaksi lainsäädännöksi.

SuPerin Paavola: Hyvinvointialueiden säästötoimet uhkaavat vakavasti ikääntyneiden perusoikeuksia20.3.2024 12:42:29 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhustenhoidon vakavasta tilanteesta Suomessa. Ikääntyneet eivät saa tarpeenmukaista hoitoa ajoissa, odotusajat ovat liian pitkät. Lakisääteisen minimihenkilöstömitoituksen tarkoituksena on ollut turvata ympärivuorokautiseen hoitoon riittävä määrä koulutettuja hoitajia. Asiakkaat ovat siellä kaikkein hauraimmassa asemassa ja elämän loppuvaiheessa olevia kansalaisia. – Suomessa ollaan nyt paikoin hyvin epäinhimillisessä tilanteessa ikääntyneiden palveluiden saannin osalta koko vanhustenhoidossa, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Lääkehoito on turvallisia tekoja14.3.2024 05:11:00 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtajan Silja Paavolan mielestä tämän vuoden valtakunnallisen lääkehoidon päivän tunnuslause, ”Lääkehoito on turvallisia tekoja”, on ajankohtaisempi kuin koskaan. Lääkkeiden käyttäjiä on iäkkäistä ja monisairaista pieniin pitkäaikaissairaisiin lapsiin päivähoidossa. Kaikkien turvallisen lääkehoidon toteutus perustuu ammattitaitoiseen hoitohenkilöstöön. Valtakunnallinen lääkehoidon päivä on 14. maaliskuuta.