SuPers ordförande Silja Paavola: Kommunerna försummar sina tillsynsskyldigheter

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har idag skickat ett öppet brev till revisionsnämnderna i kommunerna Brevet gäller hur kommunerna försummar sina tillsynsskyldigheter – När kommunerna överför tjänster som produceras av dem själva att produceras av bolag, befrias kommunerna de facto inte från skyldigheten att övervaka produktionen av dessa tjänster.

Lähihoitaja ja kädet

Många kommuner har i allt snabbare takt överfört sin egen produktion av social- och hälsotjänster samt småbarnspedagogiktjänster till privata företag. Vi har fastställt att vissa kommuners tjänsteinnehavare är okunniga om sin egen tillsynsförpliktelse. Antingen har tjänsteinnehavarna inte insett att de har en skyldighet eller så har de utlokaliserat sitt ansvar och förlitat sig på att tillsynen sköts genom till exempel företagens egenkontrollplaner och av regionförvaltningsverken.

När kommunerna överför tjänster som produceras av dem själva och som bekostas med gemensamma skattemedel att produceras av bolag genom konkurrensutsättning eller med hjälp av servicesedlar befrias kommunerna de facto inte från skyldigheten att övervaka produktionen av dessa tjänster. I enlighet med vad som föreskrivs i ett flertal lagar ska kommunerna också ingripa vid missförhållanden i tjänsteproduktionen.

Tyvärr har den här tillsynsskyldigheten försummats i många kommuner och till följd av försummelserna har arbetstagare och ett flertal klienter som behöver tjänsterna utlämnats till tjänsteproducenter som inte följer avtal och anvisningar. Dessa försummelser orsakar också kommunerna betydande ekonomiska förluster eftersom kommunerna inte nödvändigtvis får de tjänster som avsågs när avtalen ingicks.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085

Lähihoitaja ja kädet

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.