Like Kustannus

Susanna Hynysen & Dess Terentjevan Neonkaupunki voitti Kuvastaja-palkinnon

Vuoden paras fantasiaromaani on Susanna Hynysen ja Dess Terentjevan Neonkaupunki. Palkinto jaettiin torstaina Helsingin Kirjamessuilla.

Raati perusteli päätöstään seuraavasti:

“Rankka, raaka, mutta jollain tapaa hyvin kiehtova. Kirja tuo uutta kotimaiseen fantasiaan, rosoisen ja urbaanin sekundaarisen maailman, jossa elää viimeisten vuosikymmenten nuorisokulttuuri rinnallaan häivähdys vanhoja myyttejä. Sukupuolten ja seksuaalisuuden moninaisuus on luonteva osa kerrontaa. Henkilöhahmot olivat uskottavia, toimivia ja mielenkiintoisia. Kielellisesti hyvä ja juonenkuljetuksen rytmi oli sujuva - siis kaikkiaan romaanin perusasiat kunnossa."

Neonkaupunki on Susanna Hynysen ja Dess Terentjevan esikoisromaani. Se piirtää elokuvamaisen tarkan fantasiamaiseman jengisotien ja valtaistuinpelin pimeältä puolelta. Päähenkilö Vera Maksimovna etsii levottoman lähiön kaduilta kadonnutta ystäväänsä, kun hänet kaapataan Elmille, rinnakkaismaailman painajaismaiseen kaupunkiin täynnä halpoja houkutuksia ja nopeaa unohdusta. Vera löytää ystävänsä noita-akka Baba Jagan orjuuttamasta gorky-jengistä, jonka jäseneksi hän joutuu liittymään. Gorkyjen soturina Verankin täytyy taistella hengestään Elmin muita jengejä ja vallanhimoisia suojelijahahmoja vastaan.

Neonkaupungin jatko-osa Spiraalitie ilmestyi keväällä 2021.

Lisätiedot: Suomen Tolkien-seura Kontu ry. / www.suomentolkienseura.fi
Raadin puheenjohtaja Marianna Leikomaa, marianna.leikomaa@gmail.com

Kirjailijahaastattelut ja tiedustelut: jenni.heiti@like.fi

Like Kustannus

Lue lisää julkaisijalta Like Kustannus

Meri Mortin Varjojen voima on kiehtova sukellus maagisiin rituaaleihin ja sielun pimeälle puolelle9.11.2021 12:50:00 EET | Tiedote

Ihminen pyrkii elämässä tasapainoon. Siihen pääsemiseksi on kuitenkin ymmärrettävä valon lisäksi varjoa: hankalaa, haasteellista ja kivuliastakin puolta, joka on jokaisessa meissä. Varjot ovat syvimpiä haavojamme ja tunnottomia pisteitämme, joita helposti piilottelemme, vaikka olennaista on oppia tutustumaan niihin. Meri Mortin uutuusteos Varjojen voima tarjoaa avaimet tähän.

Finlandia-ehdokkaan uutuusromaani sukeltaa sosiaalisen median pimeälle puolelle – #Syyllinen kuvaa arjen muuttumista painajaiseksi7.9.2021 09:50:00 EEST | Tiedote

Hanna-Riikka Kuisman #Syyllinen on psykologinen trilleri, joka kääntää murhamysteerin asetelman toisin päin: teko ja syyllinen ovat selvillä, mutta kuka kuolee? Kerrostalo-romaanistaan Finlandia-ehdokkuuden saanut Kuisma tarkastelee nyt sosiaalisen median kulisseja ja sitä, mitä nykyihmisestä jää jäljelle, kun ne murtuvat.