Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.

Kustannustuen valmistelijat ovat toimialoja valitessaan tuijottaneet vain arvonlisäverollisen liikevaihdon kehittymistä. Suun terveydenhuollossa noin 99 prosenttia myynnistä on kuitenkin arvonlisäverotonta.

Valmistelijoilla olisi ollut mahdollisuus hyödyntää Kelan sairausvakuutustilastoja, joista saa hyvän kuvan suun terveydenhuollon yksityisten palveluntuottajien liikevaihdon kehityksestä. Tätä ei kuitenkaan tehty.

Kelan tilastojen mukaan suun terveydenhuollon palveluntuottajien liikevaihto laski 29 prosenttia kustannustuen tukikauden ja vertailukauden maalis-kesäkuu 2019 välillä. Toimialan keskimääräinen liikevaihdon lasku ylittää siis lähes kolminkertaisesti kustannustukilain mukaisen 10 prosentin rajan.

Hammaslääkäripalvelujen jättäminen ulkopuolelle aiheuttaa turhaa työtä sekä palveluntuottajien että Valtiokonttorille. Tukea saadakseen suun terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt erikseen perustelemaan, miksi liikevaihdon romahdus aiheutuu COVID-19 –pandemiasta. Lisäksi Valtiokonttori joutuu arvioimaan hakemukset ja kunkin yrityksen tilanteen erikseen.

Ismo Partanen

johtaja, elinkeinoasiat

ismo.partanen@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Rahat hoivamitoituksen nostoon varmistettava24.6.2020 13:24:50 EESTTiedote

Laki hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksesta eli seitsemän työntekijää kymmentä vanhusta kohden on tulossa täysimääräisesti voimaan siirtymäajan jälkeen vuoden 2023 huhtikuussa. Hyvinvointiala HALI, lainsäädännön arviointineuvosto ja useat muut lausujat ovat koko ajan edellyttäneet, että hoitajamitoituksen uudistamiseen tarvittavan rahoituksen ja henkilöstöresurssin on oltava riittävä. Mitoitus ei voi nousta vielä elokuussa, kuten hallituksen alkuperäinen tarkoitus oli.