Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.

Kustannustuen valmistelijat ovat toimialoja valitessaan tuijottaneet vain arvonlisäverollisen liikevaihdon kehittymistä. Suun terveydenhuollossa noin 99 prosenttia myynnistä on kuitenkin arvonlisäverotonta.

Valmistelijoilla olisi ollut mahdollisuus hyödyntää Kelan sairausvakuutustilastoja, joista saa hyvän kuvan suun terveydenhuollon yksityisten palveluntuottajien liikevaihdon kehityksestä. Tätä ei kuitenkaan tehty.

Kelan tilastojen mukaan suun terveydenhuollon palveluntuottajien liikevaihto laski 29 prosenttia kustannustuen tukikauden ja vertailukauden maalis-kesäkuu 2019 välillä. Toimialan keskimääräinen liikevaihdon lasku ylittää siis lähes kolminkertaisesti kustannustukilain mukaisen 10 prosentin rajan.

Hammaslääkäripalvelujen jättäminen ulkopuolelle aiheuttaa turhaa työtä sekä palveluntuottajien että Valtiokonttorille. Tukea saadakseen suun terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt erikseen perustelemaan, miksi liikevaihdon romahdus aiheutuu COVID-19 –pandemiasta. Lisäksi Valtiokonttori joutuu arvioimaan hakemukset ja kunkin yrityksen tilanteen erikseen.

Ismo Partanen

johtaja, elinkeinoasiat

ismo.partanen@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala näkee hallituksen sote-esityksessä vakavia ongelmia: Tavoitteet jäävät saavuttamatta, yritysten ja järjestöjen korvaamaton panos hyödyntämättä9.9.2020 09:59:39 EESTTiedote

Hallituksen sote-esitys keskittyy rakenteisiin eikä toteutuvien palvelujen saatavuuteen, laatuun ja ihmisten palvelutarpeisiin vastaamiseen. Esitys heikentää palvelujen järjestäjän asemaa. Yritysten ja järjestöjen tarjoamia resursseja sekä kehitys- ja innovaatiovoimaa ei oteta käyttöön. Sen sijaan niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia rajoitetaan rajusti. Esityksestä puuttuvat myös kokonaan aidot keinot hillitä sote-järjestelmän kustannusten kasvua. Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas varoittaa, että uudistus veisi tässä muodossa toteutuessaan julkisesti rahoitettua sote-palvelujärjestelmäämme kauemmas sille asetetuista tavoitteista.

Hoitojonot purettavissa heti – hoitotakuulakia ei pidä kuopata28.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Terveydenhuollon hoitojonot ovat julkisella sektorilla paisuneet koronaepidemian vuoksi kestämättömiksi myös muissa kuin koronaan liittyvissä palveluissa. Ihmiset ovat vältelleet kaikkia ihmiskontakteja ja jättäneet myös terveydenhuollon käyntejä väliin. Julkisesta terveydenhuollosta aikoja ei ole annettu, sillä resursseja oli ja on vielä pitkään monin tavoin sidottuna koronatilanteen hoitoon. Kuinka kriittiseksi tilanteen pitää mennä, että yksityisen sektorin palvelut avataan kaikkien kansalaisten käyttöön?

Sote-järjestöjen työ elintärkeää - budjettiesityksen leikkaus veisi toiminnalta pohjan21.8.2020 12:55:38 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä (13.8.2020) sosiaali- ja terveysjärjestöiltä aiotaan ensi vuonna leikata peräti 127 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaisi joka kolmannen euron katoamista rahoituksesta. Myös sosiaali- ja terveysministeriön oma talousarvioehdotus leikkaisi järjestöiltä 70 milj. euroa eli lähes viidenneksen tämän vuoden rahoituksesta. Toteutuessaan leikkaukset vaikuttaisivat radikaalisti kaikkiin sosiaali- ja terveysjärjestöihin ja niiden edellytyksiin varmistaa riittävä tuki sitä tarvitseville.