Suunnitelma Koivusaaren asuin- ja työpaikka-alueesta päätöksentekoon – mahdollistaisi uudenlaisen Ikea-tavaratalon Länsiväylän päälle

Koivusaaresta esitetään noin 5 000 asukkaan ja 3 300–4 000 työpaikan kaupunginosaa. Lisää tilaa rakentamiselle saataisiin laajentamalla Koivusaarta täyttömaalla. Kaikista Koivusaaren asunnoista ja työpaikoista olisi kävelymatka metroasemalle. Metromatka Helsingin keskustaan kestää reilut viisi minuuttia.
Suunnitelmassa asunnot sijoittuvat polveileviin niemenkärkiin ja saaren pääkadun molemmin puolin. Nauhamaisesti rantaviivaa myötäilevät asuinrakennukset rajaavat suojaisia yhteispihoja. Asuinrakennukset olisivat pääosin 5–7-kerroksisia.
– Meri on keskeinen osa Koivusaaren identiteettiä. Suuresta osasta asuntoja avautuu merinäköala, saaren ympäri kiertää rantareitti ja tärkeimmät puistot ja virkistyspaikat sijoittuvat rannoille, asemakaavoituksen tiimipäällikkö Mikko Reinikainen kaupunkiympäristön toimialalta kertoo.
Koivusaaren Ikea erottuisi totutuista tavarataloista
Kaavassa on varauduttu Ikea-tavaratalon rakentamiseen Länsiväylän ylittävään kortteliin. Jos tavaratalo toteutuu, siitä ei tule perinteisen Ikea-tavaratalon näköistä, sillä kaavan mukaan nelikerroksisen rakennuksen julkisivujen tulisi olla pääosin paikalla muurattua tiiltä, tiilen sävyihin sopivaa keraamista materiaalia tai puuta. Lisäksi rakennukseen tulisi luoda vinoilla kattomuodoilla omaleimainen hahmo. Ikea Real Estate Oy:llä on suunnitteluvaraus kokonaisuuteen, joka sisältää tavaratalon lisäksi toimistotiloja, hotellin ja muita kaupallisia tiloja sekä pysäköintitilaa.
Liike- ja toimitilarakentaminen muodostaa lähes kolmanneksen Koivusaaren suunnitellusta rakentamisesta. Toimistot sekä kaupalliset palvelut sijoittuvat pääosin Länsiväylän tuntumaan ja osittain väylän päälle.
Venesatamat säilyvät Koivusaaressa
Veneilyllä on tulevaisuudessakin iso rooli Koivusaaressa. Koivusaaren eteläosaan on suunniteltu kaksi suurempaa, purjeveneille sopivaa venesatamaa veneseuroille ja pohjoisosaan moottorivenesatama saaren asukkaille. Venepaikkoja satamissa olisi yhteensä noin 500. Venesatamat on suunniteltu toimiviksi yhteistyössä venekerhojen kanssa, ja vaiheittain toteuttamisessa pyritään siihen, että kerhot voivat toimia Koivusaaressa myös rakentamisen ajan.
Jos lautakunta hyväksyy kaavaehdotuksen, siitä kerätään lausuntoja ja mielipiteitä, joiden pohjalta valmistellaan tarkistettu kaavaehdotus. Lopullisesti asemakaavasta päättää kaupunginvaltuusto.
Koivusaaren kaavaehdotus numeroina
- Asuinrakentamista 194 560 k-m2
- Toimisto- ja liikerakentamista 79 000 k-m2
- Julkista rakentamista (koulu ja päiväkoti) 8 200 k-m2
- Asukkaita noin 5 000
- Työpaikkoja noin 3 300–4 000
- Kaava-alueen pinta-ala noin 86 hehtaaria
- Puistoja ja virkistysalueita noin 5 hehtaaria
- Toteutuskustannukset kaupungille noin 170 miljoonaa euroa
- Rakennusoikeuden arvo noin 240–250 miljoonaa euroa
- Venepaikkoja noin 500
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Reinikainen
Tiimipäällikkö
Asemakaavoitus
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37206
mikko.reinikainen@hel.fi
Kuvat






Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme