Suuria muutoksia kylmälaitteiden kylmäainevaihtoehdoille

EU:n laatiman F-kaasuasetuksen tavoitteena on leikata kasvihuonekaasuja noin 60 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoite saavutetaan käyttörajoituksilla ja kannustamalla laitteiden käyttäjiä siirtymään F-kaasuista muihin vaihtoehtoihin.

Miten tämä vaikuttaa sinun toimintaasi?

Fluoratut kasvihuonekaasut eli F-kaasut ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja, joita käytetään muun muassa kylmä- ja ilmastointilaitteissa sekä lämpöpumpuissa. Vuoteen 2020 mennessä osa laitteissa käytetyistä aineista poistuvat markkinoilta kokonaan, osan hinnat nousevat erittäin paljon ja osa aineista korvataan vaihtoehtoisilla aineilla. Regeneroitujen tai kierrätettyjen F-kaasujen käyttö huollossa on kuitenkin sallittua 31.12.2029. Säädöksistä johtuen kylmäainehinnat ovat nousseet jo nyt erittäin radikaalisti.

Koska F-kaasua sisältävä laite vaatii huolenpitoa, kannattaisi laitteen käyttäjän miettiä juuri nyt pitkällä tähtäimellä. Investoi laitteeseen, jonka huoltoon on saatavissa kylmäaineita jatkossakin.

Lue juttu kokonaisuudessaan täältä.

Raido Bitter
raido.bitter@assemblin.fi

2500 kilometriä, 130 päivää ja 2 kaverusta – työntekijän matkassa Japanissa20.9.2018 09:12Tiedote

Assemblinin rakennusautomaatiourakoinnissa projektinhoitajana työskentelevä Tomi Lukkaroinen päätti lähteä pienelle kävelylle yhdessä kaverinsa Pekka Pönkäsen kanssa– 2 500 kilometrin kävelylle Japanin päästä päähän. 130 kävelypäivän jälkeen he saavuttivat tavoitteensa ja samalla ylittivät itsensä. Kuinka jätkien reissu sujui ja miten kaikki asiat saatiin järjestettyä?