Suuria muutoksia kylmälaitteiden kylmäainevaihtoehdoille

EU:n laatiman F-kaasuasetuksen tavoitteena on leikata kasvihuonekaasuja noin 60 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoite saavutetaan käyttörajoituksilla ja kannustamalla laitteiden käyttäjiä siirtymään F-kaasuista muihin vaihtoehtoihin.

Miten tämä vaikuttaa sinun toimintaasi?

Fluoratut kasvihuonekaasut eli F-kaasut ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja, joita käytetään muun muassa kylmä- ja ilmastointilaitteissa sekä lämpöpumpuissa. Vuoteen 2020 mennessä osa laitteissa käytetyistä aineista poistuvat markkinoilta kokonaan, osan hinnat nousevat erittäin paljon ja osa aineista korvataan vaihtoehtoisilla aineilla. Regeneroitujen tai kierrätettyjen F-kaasujen käyttö huollossa on kuitenkin sallittua 31.12.2029. Säädöksistä johtuen kylmäainehinnat ovat nousseet jo nyt erittäin radikaalisti.

Koska F-kaasua sisältävä laite vaatii huolenpitoa, kannattaisi laitteen käyttäjän miettiä juuri nyt pitkällä tähtäimellä. Investoi laitteeseen, jonka huoltoon on saatavissa kylmäaineita jatkossakin.

Lue juttu kokonaisuudessaan täältä.

Raido Bitter
raido.bitter@assemblin.fi

Assemblin projektiyhteistyössä maisteriopiskelijoiden kanssa28.6.2018 09:20Tiedote

Lappeenrannan Yliopiston kauppatieteiden maisteriopiskelijat Jenni Salo, Sara Anttila ja Anna Hirsimäki ovat projektikurssien huipputaitajia. Kolmikko lähti etsimään loppuvuodesta 2017 Project Course on Sustainable Business -kurssille yritystä, minne voisivat toteuttaa projektin koskien kestäviä yritysmalleja. Opiskelijat päätyivät valitsemaan projektiin Assemblinin omien kontaktiensa kautta. Mitä hyötyjä on kurssiyhteistöistä opiskelijoille ja valitulle yritykselle? Mitä tällaisella projektilla voidaan saavuttaa? Lue ja innostu kolmikon tarinasta ja projektista.

Assemblin-urapolulla kohti unelmia6.6.2018 07:44Tiedote

Talotekniikka-alasta vallitsee monenlaisia ennakkokäsityksiä työnteosta työntekijöihin. Ulkopuolisin silmin ala näyttää erittäin miesvaltaiselta ja kenties hiukan jämähtäneeltä. Tällä hetkellä rakennusala elää kuitenkin erittäin kovassa murroksessa, missä digitalisoidutaan, etsitään uusia työmenetelmiä ja paneudutaan vahvasti työturvallisuuteen. Assemblinin tahtotilana on myös tasoittaa ennakkokäsityksiä alasta, kannustaa kaikkia kiinnostuneita hakemaan alalle ja kasvamaan rautaiseksi talotekniikan ammattilaiseksi.