Suuria muutoksia kylmälaitteiden kylmäainevaihtoehdoille

EU:n laatiman F-kaasuasetuksen tavoitteena on leikata kasvihuonekaasuja noin 60 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoite saavutetaan käyttörajoituksilla ja kannustamalla laitteiden käyttäjiä siirtymään F-kaasuista muihin vaihtoehtoihin.

Miten tämä vaikuttaa sinun toimintaasi?

Fluoratut kasvihuonekaasut eli F-kaasut ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja, joita käytetään muun muassa kylmä- ja ilmastointilaitteissa sekä lämpöpumpuissa. Vuoteen 2020 mennessä osa laitteissa käytetyistä aineista poistuvat markkinoilta kokonaan, osan hinnat nousevat erittäin paljon ja osa aineista korvataan vaihtoehtoisilla aineilla. Regeneroitujen tai kierrätettyjen F-kaasujen käyttö huollossa on kuitenkin sallittua 31.12.2029. Säädöksistä johtuen kylmäainehinnat ovat nousseet jo nyt erittäin radikaalisti.

Koska F-kaasua sisältävä laite vaatii huolenpitoa, kannattaisi laitteen käyttäjän miettiä juuri nyt pitkällä tähtäimellä. Investoi laitteeseen, jonka huoltoon on saatavissa kylmäaineita jatkossakin.

Lue juttu kokonaisuudessaan täältä.

Raido Bitter
raido.bitter@assemblin.fi

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Assemblin suunnittelee, asentaa ja huoltaa LVISAK-järjestelmiä niin toimistoissa, urheiluhalleissa, kauppakeskuksissa, asunnoissa kuin teollisuudessakin. Assemblinin tukena on monipuolisen konsernin voimavarat ja paikallisen yrityksen henkilökohtainen läsnäolo. Liikevaihto on yli 750 miljoonaa euroa, ja meillä työskentelee yli 5 000 työntekijää yli sadalla paikkakunnalla Pohjoismaissa. Katso lisätietoja: www.assemblin.fi