Suurin osa lääkäreistä antoi suostumuksensa yhteistyötietojen julkistamiseen

Novo Nordisk julkistaa yhdessä muiden Lääketeollisuus ry:n jäsenyritysten kanssa tiedot terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa tekemästään yhteistyöstä. Julkistuksen tavoitteena on lisätä alan läpinäkyvyyttä luottamuksen ja avoimuuden kasvattamiseksi.

Suuri osa terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä Novo Nordiskilla liittyy diabeteksen hoidon koulutukseen, joko kotimaassa tai kongresseissa ulkomailla. Lääkeyritykset mahdollistavat koulutustilaisuuksien ja tutkimusyhteistyön kautta lääkäreiden ja hoitajien ammattitaidon kehittämisen sekä sitä kautta potilaiden pääsyn uusimpien lääkeinnovaatioiden pariin. Sekä potilas, terveydenhuolto että yhteiskunta hyötyvät yhteistyöstä.

Novo Nordiskilta taloudellista korvausta vuonna 2016 saaneiden lääkäreiden määrä laski hieman edellisvuoteen verrattuna 2015 (527:stä 313:een). Sen sijaan julkistamiselle suostumuksensa antaneiden lääkäreiden määrä nousi 71 %:sta jopa 80 %:iin.

- Olemme erittäin tyytyväisiä julkistamiseen suostuneiden osuuden kasvuun. Tämä on mielestämme osoitus paitsi lääkeyrityksen ja lääkäreiden välisestä luottamuksesta, myös lisääntyneestä luottamuksesta siihen, että yhteistyötietojen julkistaminen on hyvä asia, toteaa viestintäjohtaja Karoliina Vuopala Novo Nordiskilta.

- Me Novo Nordiskilla olemme sitoutuneet diabeteksen hyvän hoidon edistämiseen Suomessa. Diabetes on merkittävä kansansairaus, jonka hoitaminen vaatii sekä potilaalta että lääkäriltä paljon osaamista. Mahdollisuus edistää suomalaista lääkealan tutkimusta ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista diabeteksen hoidosta on meille osa vastuullista yritystoimintaa, Vuopala jatkaa.

Avainluvut 2016:

NN:ltä korvausta saaneiden terveydenhuollon ammattilaisten lukumäärä ja vastaanottama taloudellisten etuisuuksien yhteissumma

313 henkilöä

321 567 euroa (pl. kliiniset lääketutkimukset)

Julkistamisluvan antaneet

250 hlöä (80 %)

Julkistamisesta kieltäytyneet

45 hlöä (14 %)

Julkistamislupaan vastaamatta jättäneet

18 (6 %)

NN:ltä korvausta saaneiden terveydenhuollon organisaatioiden lukumäärä ja vastaanottama taloudellisten etuisuuksien yhteissumma

27 organisaatiota

94 873 euroa

NN:ltä korvausta saaneiden terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden vastaanottama kokonaissumma

SUMMA: 416 440 euroa

Raportti on kokonaisuudessaan luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa:

Novo Nordisk hakee Fiasp®-valmisteen käyttöaiheen laajentamista lapsille ja nuorille12.3.2019 09:30:22 EETTiedote

Bagsværd, Tanska, 1. maaliskuuta 2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että se on toimittanut myyntiluvan muutoshakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) ja Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastoon (FDA) Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamiseksi, jotta valmiste hyväksytään käytettäväksi uutena ateriainsuliinina tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille.

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11 EETTiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä