Suursuosioon noussut Richard Osmanin Torstain murhakerho valloittaa lukijoita ympäri maailmaa

Richard Osmanin Torstain murhakerhosta tuli nopeasti kansainvälinen megatapaus: ennätyksiä rikkonut kirja on myynyt yksin Britanniassa yli 1,44 miljoonaa kappaletta, ja se valloittaa nyt lukijoita ja myyntilistoja ympäri maailmaa. The British Book Awards valitsi Osmanin vuoden kirjailijaksi.

Jurojen, alkoholisoituneiden rikospoliisien sijaan tässä romaanissa tappajan kannoilla ovat hieman kurittomat eläkeikäiset amatöörietsivät.

Rauhaisassa luksustason eläkeläiskylässä neljä ystävää kokoontuu joka torstai selvittämään ratkaisematta jääneitä rikoksia, joiden tutkintakansioita yksi joukosta hankkii suhteillaan poliisin arkistoista. Kun kylän alueella tapahtuu raaka murha, joutuu kerho tositoimiin.

Terävästä älystä ja hurmaavista henkilöhahmoista haudutettu huippuluokan cozy crime -dekkari, joka vetää mukanaan ja saa kaipaamaan lisää, kiitos.” - Kirkus

"Pirullisen älykäs, hyvin hauska, erittäin viihdyttävä, äärimmäisen ilahduttava. Rakastuin siihen täysin." - Kirjailija Shari Lapena

"Mikä oikein on Torstain murhakerhon poikkeuksellisen suosion salaisuus? Mysteeri selvinnee parhaiten kirjan lukemalla, mutta tässä muutama mahdollinen johtolankahilpeä huumori, lempeän anarkistinen ote, valloittavat henkilöhahmot, kutkuttavan nokkela murhamysteeri ja raakuuksia tasapainottava aito sydämellisyys", kertoo Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Iina Tikanoja

Torstain murhakerho ilmestyy 26.5. Suomentanut Arto Schroderus.

Richard Osman on brittiläinen koomikko ja juontaja, joka tunnetaan erityisesti television visailu- ja kilpailuohjelmista. Hyvän mielen dekkarisarjan aloittava Torstain murhakerho on hänen ensimmäinen romaaninsa.

Lisätietoa The British Book Awards: https://www.thebookseller.com/british-book-awards/author-year

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Kirsi Sievänen
viestintäpäällikkö
kirsi.sievanen@otava.fi

Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin4.6.2021 08:32:00 EEST | Tiedote

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Lukuvinkit kesäksi lapsille ja nuorille – muista Otavan käynnissä olevat ystävämyynnit!2.6.2021 08:53:35 EEST | Tiedote

Kesä on viimein täällä, vaan mitä se olisikaan ilman hyvää luettavaa? Aika tylsää! Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Kariston lasten- ja nuortenkirjoista löytyy kiinnostavaa, viihdyttävää ja jännittävää lukemista niin aloitteleville kirjanystäville kuin ahmijoillekin. Suurin osa kirjoista on saatavilla perinteisen kovakantisen lisäksi myös ääni- ja sähkökirjana.

Suomalainen Momolu on huippusuunnittelijan ja entisten roviolaisten uusi hittibrändi lapsille – kansainvälinen noste pandan ympärillä on niin kova, että sinunkin on syytä tutustua häneen20.5.2021 08:33:00 EEST | Tiedote

Mitä syntyy, kun Aalto-yliopistosta valmistunut muotoilija ja taidepedagogi lyöttäytyy yhteen sisällönkehityksen ammattilaisten kanssa? Momolu on Leena Fredrikssonin luoma pandahahmo, joka on huimassa kansainvälisessä nosteessa. Nyt Momolu ja ystävät ilahduttavat perheen pienimpiä myös suomenkielisissä lastenkirjoissa.

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit haluaa opettaa, että jokainen lapsi on erilainen, mutta yhtä arvokas18.5.2021 09:24:46 EEST | Tiedote

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on kirjailija Johanna Elomaan uusi lastenkirja, jonka eläinhahmojen erityispiirteet osoittautuvat vahvuuksiksi kun viidakon asukit pakenevat keltaisia kauhukaivajia Paratiisimetsään. Elomaa haluaa kirjallaan auttaa lapsia arvostamaan sekä omaa että muiden ainutlaatuisuutta. Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on suositun Hidasta elämää -kirjaperheen ensimmäinen lasten satukirja.