Sydänkohtaus- ja diabetesriskitesti Hertan käyttö laajenee Suomessa

Analyysilaitteistojen päivitys nelinkertaistaa tutkimuskapasiteetin ja mahdollistaa kasvun.

Sydän- ja diabetesriskitesti Hertan (CERT-testi) kehittänyt Zora Biosciences on nelinkertaistanut teknisen analyysikapasiteettinsa. Laitteistojen päivityksen myötä yhden tutkimuslinjaston läpi voi kulkea kuukaudessa maksimissaan 12 000 näytettä, kun aiemmin maksimimäärä oli 3 000.

”Tämä parantaa huomattavasti mahdollisuuksiamme analysoida isoja tutkimuksia ja vastaanottaa Hertta-näytteitä ympäri Eurooppaa. Tämä mahdollistaa satojen tuhansien tutkimusnäytteiden analysoimisen lähivuosina”, Zora Biosciences Oy:n toimitusjohtaja Reini Hurme sanoo.

Valtaosa Zoran Espoon laboratorion näytteistä tulee kansainvälisistä tutkimuksista, joiden tutkimustuloksia jälkianalysoidaan Hertan avulla. Satoja tuhansia näytteitä analysoimalla pyritään todistamaan Hertan toimivuus erilaisissa olosuhteissa ja osoittamaan entistä laajemmin ne asiat, jotka laskevat korkeita Hertta-pisteitä.

Tutkimusnäytteistä voidaan analysoida muun muassa sitä, miten erilaiset diabeteslääkkeet, elämäntapamuutokset, ruokavalio ja liikunta ovat vaikuttaneet riskipisteisiin. Mukana on noin 18 000 tutkimusnäytettä suomalaisilta potilailta.

Hertta on käytössä entistä laajemmin

Tällä hetkellä Hertta-testi on Suomessa saatavilla muun muassa Mehiläisen, Terveystalon, Aavan, Pihlajalinnan, Synlabin lääkäriasemilta sekä julkisen terveydenhuollon laboratoriosta Fimlabista. Tuoreimpana Hertan on ottanut käyttöön Valmet Työterveys ja Hintsa Performance.

”Tavoitteenamme on saada Hertta käyttöön kaikkiin julkisen terveydenhuollon laboratorioihin ympäri Suomen. Keskusteluja käydään neljän muun laboratorion kanssa koko ajan ja toivomme, että tämän vuoden aikana pääsisimme eteenpäin”, Hurme sanoo.

Suomen lisäksi testi on jo käytössä Yhdysvalloissa. Seuraavaksi tähtäimessä ovat Euroopan markkinat, joista neuvotteluja on käyty jo Saksan ja Sveitsin kanssa.

Hertta-testi perustuu verinäytteestä tehtävään CERT-analyysiin, jossa mitataan veren keramidimolekyylien pitoisuuksia. Hertan avulla on mahdollista yhdellä testillä määrittää sydänkohtaus- ja diabetesriski. Jos riski on kohonnut, elämäntapoja muuttamalla tai mahdollisesti lääkityksellä voidaan estää sydänkohtaus tai diabeteksen puhkeaminen.

Hertan kehittäjä Zora Biosciences Oy on yksityinen suomalainen diagnostiikkayritys, jonka laboratorio sijaitsee Espoossa. Zora Biosciences kehittää uusia diagnostisia testejä, jotka parantavat tautien ennustamista ja diagnosointia sekä vähentävät terveydenhuollon kuluja.

Riikka Katainen
Zora Biosciences Oy