Sydänsairaala avasi urheilukardiologian klinikan

Sydänsairaala on avannut urheilukardiologiaan eli urheilijoiden sydänongelmiin erikoistuneen klinikan, joka palvelee sekä aktiivikuntoilijoita että huippu-urheilijoita. Urheilukardiologian klinikka tarjoaa kaikki sydänterveyden kannalta merkittävät palvelut. Palvelut tuotetaan Helsingin ja Tampereen Sydänsairaaloissa.

Uuden klinikan vahvuus on yliopistosairaalatasoinen osaaminen urheilijan sydänsairauksien diagnosoinnissa ja hoidossa.

– Meillä työskentelee kokeneita kardiologeja, joilla on vahvaa urheilulääketieteen osaamista. Urheilijan sydämen kannalta sydänfilmin, ultraäänitutkimuksen ja EKG:n pitkäaikaisrekisteröinnin tulkinta vaatii kardiologilta erityisosaamista, kertoo Helsingin Sydänsairaalan toimintopäällikkö Juha Heikkilä.

Urheilukardiologia on kehittynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana.

– Urheilu aiheuttaa sydänlihakseen merkittäviä muutoksia, joista osa on positiivisia ja osa voi peittää mahdollisen sydänsairauden. Urheilijan sydämeen perehtyminen vaatii kardiologilta jatkuvaa kouluttautumista, korostaa urheilukardiologi Kirsi Korpi.

Sydänsairaalan tavoitteena on toimia yhteistyössä urheiluseurojen, muiden liikuntapalveluja tarjoavien tahojen ja urheilijoiden terveyspalvelujen tuottajien kanssa. Yksi yhteistyökumppaneista on esimerkiksi Helsingin Urheilulääkäriasema.

Ensitie 4

03 311 716http://www.sydansairaala.fi

Sydänsairaala on Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien omistama osakeyhtiö. Sydänhoitoon keskittyvässä sairaalassa hoidetaan potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Sydänsairaala vastaa Pirkanmaan alueen sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluja myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuoltoalan toimijoille. Lisäksi Sydänsairaalaan voi hakeutua julkisen erikoissairaanhoidon valinnanvapauspotilaana tai yksityispotilaana kaikkialta Suomesta.

Helsingin Sydänsairaala luopui yksityisomistuksestaan ja sitoutuu hoitojonojen purkamiseen pääkaupunkiseudulla6.3.2019 12:10:11 EETTiedote

Helsingin Sydänsairaala Oy siirtyi kokonaan Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien omistukseen 5. maaliskuuta 2019. Helsingin Sydänsairaalan toiminnan kehittämisessä alusta saakka mukana olleet lääkäriosakkaat myivät vähemmistöomistusosuutensa Tays Sydänkeskus Oy:lle. Omistusmuutos ei vaikuta Helsingin Sydänsairaalan henkilöstöön tai toimintaan, joka pääosin koostuu lähetteellä tulevien sydänpotilaiden hoidosta. Omistusmuutoksella pyritään vahvistamaan Helsingin Sydänsairaalan asemaa valinnanvapaussäädösten mukaisena julkisena sairaalana, osana Tays Sydänsairaalan palveluverkkoa.