Sydänsairaala nousi ainoana suomalaissairaalana Newsweekin listalle maailman parhaista kardiologisista sairaaloista

Kardiologiaan ja sydän- ja rintaelinkirurgiaan erikoistunut Sydänsairaala on listattu maailman 200 parhaan kardiologisen sairaalan joukkoon. Newsweekin listaus perustuu terveydenhuollon asiantuntijoiden tekemiin vertaissuosituksiin. Sydänsairaalan omistavat Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirit.

Yhdysvaltalaisen uutislehti Newsweekin sairaalalistaus perustuu monivaiheiseen kyselyyn ja arviointiin, johon osallistui kymmeniä tuhansia lääkäreitä, terveydenhuollon ammattilaisia ja sairaalajohtajia yli 20 maassa touko-heinäkuussa 2020. Alkuvaiheessa mainintoja sai yli 22 000 sairaalaa, joista pisteytettiin julkaistu lista. Erikoistuneet sairaalat listattiin myös onkologian ja endokrinologian aloilta, joissa 200 parhaan listalla ei ollut suomalaisia sairaaloita.

Newsweek perustelee sairaalalistaustaan potilaille hyödyllisen, vertailukelpoisen tiedon hajanaisuudella, kun sairaaloiden tasoa ja osaamista raportoidaan usein vain eri maiden sisällä.

– Sydänsairaalalle listaus on myönteinen tunnustus, kun taustalla ovat kansainväliset vertaissuositukset. Olemme tehneet Sydänsairaalan perustamisesta saakka määrätietoista työtä sydänpotilaan hoidon kehittämiseksi myös kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa. On hieno kiitos henkilökunnallemme, että vahva osaamisemme on huomattu myös maailmalla, toteaa Sydänsairaalan toimitusjohtaja Kari Niemelä.

Newsweek uutisoi säännöllisesti terveydenhuollon ja lääketieteen aiheista eri puolilla maailmaa. Yksityissairaaloita tai hyvin pieniä sairaaloita ei ole huomioitu listauksessa.

Sydänsairaalan uusi toimitusjohtaja Pasi Lehto: ”Terveyspalvelujen asiakaslähtöisyydessä ja saatavuudessa on kehitettävää”13.1.2021 10:59:53 EETTiedote

Sydänsairaala sai terveydenhuollon laatusertifikaatin ensimmäisenä julkisomisteisena sairaalana14.12.2020 15:08:08 EETTiedote

Sydänsairaala on ensimmäinen erikoissairaanhoidossa toimiva suuri organisaatio, jolle on myönnetty terveydenhuollon SFS-EN 15224 -laatusertifikaatti. Sertifikaatti kattaa kardiologisten sekä sydän- ja rintaelinkirurgisten potilaiden tutkimukset, hoidon ja vastaanottopalvelut Sydänsairaalan kaikissa toimipisteissä. SFS-EN 15224 -laatustandardi on kehitetty erityisesti terveydenhuollon organisaatioiden toiminnan arvioimiseen.

50 vuotta suomalaista sydänvalvontaa – tamperelainen keksintö oli edelläkävijä sepelvaltimotautipotilaiden sairaalahoidon kehittämisessä3.12.2020 10:46:20 EETTiedote

”Tampereen keskussairaalassa on otettu käyttöön 12 sydänpotilaan keskitetty valvontakeskus, jollaista ei tiettävästi ole toteutettu vielä muualla Euroopassa”, uutisoi Aamulehti kesällä 1970. Sepelvaltimotauti on yksi kansantaudeistamme ja Tampereella ymmärrettiin ensimmäisten joukossa, että akuutin sydäninfarktin hoito vaati tehokkaamman valvontajärjestelmän kehittämistä. Sittemmin hoidossa on siirrytty digitaaliseen valvontaan, mutta edelleen Tays Sydänsairaalan sydänvalvonnan selkäranka on ajoissa aloitettu hoito ja asiantunteva hoitohenkilökunta.