Sydänsairaala nousi ainoana suomalaissairaalana Newsweekin listalle maailman parhaista kardiologisista sairaaloista

Kardiologiaan ja sydän- ja rintaelinkirurgiaan erikoistunut Sydänsairaala on listattu maailman 200 parhaan kardiologisen sairaalan joukkoon. Newsweekin listaus perustuu terveydenhuollon asiantuntijoiden tekemiin vertaissuosituksiin. Sydänsairaalan omistavat Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirit.

Yhdysvaltalaisen uutislehti Newsweekin sairaalalistaus perustuu monivaiheiseen kyselyyn ja arviointiin, johon osallistui kymmeniä tuhansia lääkäreitä, terveydenhuollon ammattilaisia ja sairaalajohtajia yli 20 maassa touko-heinäkuussa 2020. Alkuvaiheessa mainintoja sai yli 22 000 sairaalaa, joista pisteytettiin julkaistu lista. Erikoistuneet sairaalat listattiin myös onkologian ja endokrinologian aloilta, joissa 200 parhaan listalla ei ollut suomalaisia sairaaloita.

Newsweek perustelee sairaalalistaustaan potilaille hyödyllisen, vertailukelpoisen tiedon hajanaisuudella, kun sairaaloiden tasoa ja osaamista raportoidaan usein vain eri maiden sisällä.

– Sydänsairaalalle listaus on myönteinen tunnustus, kun taustalla ovat kansainväliset vertaissuositukset. Olemme tehneet Sydänsairaalan perustamisesta saakka määrätietoista työtä sydänpotilaan hoidon kehittämiseksi myös kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa. On hieno kiitos henkilökunnallemme, että vahva osaamisemme on huomattu myös maailmalla, toteaa Sydänsairaalan toimitusjohtaja Kari Niemelä.

Newsweek uutisoi säännöllisesti terveydenhuollon ja lääketieteen aiheista eri puolilla maailmaa. Yksityissairaaloita tai hyvin pieniä sairaaloita ei ole huomioitu listauksessa.

Sydänsairaala on Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien omistama julkinen sairaala. Sydänhoitoon erikoistuneessa sairaalassa hoidetaan potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Sydänsairaala vastaa Pirkanmaan alueen sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluja myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuollon toimijoille.

Sydänsairaala panosti toimenpidepotilaiden viihtyvyyteen ja varautuu samalla suuremman potilasmäärän hoitamiseen9.3.2020 08:26:48 EETTiedote

Sydänpotilaiden määrän kasvaessa Sydänsairaala muutti perinteisen päiväosastonsa toimenpideosastoksi, jossa potilaat odottavat toimenpidettä viihtyisässä olohuoneessa, siirtyvät saliin omissa vaatteissa ja toipuvat valvotusti samalla osastolla. Tavoitteena on tehdä potilaan hoitokokemuksesta sujuvampi ja vähemmän sairaalamainen. Uudella osastolla voidaan järjestää keskitetysti potilaan koko hoitokäynti.

Pihlajalinna aloittaa uuden sydänoireiden selvittämiseen tarkoitetun palvelun yhteistyössä Sydänsairaalan kanssa24.2.2020 09:02:39 EETTiedote

Pihlajalinna avaa uuden puhelinpalvelun ja mobiilisovelluksen, jonka avulla voi hakea apua huolta aiheuttaviin aikuisten sydänoireisiin. Palvelu on tarkoitettu esimerkiksi kiireettömien rytmihäiriö- ja rintakiputuntemusten tai muiden sydänperäisiksi epäiltyjen oireiden selvittelyyn. Palvelu tuotetaan yhteistyössä Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa erikoissairaanhoidon palveluja.