Sydänsairaala vastaa keskisuomalaisten sydänpotilaiden sairaalahoidosta helmikuusta 2021 alkaen

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin sydänpotilaat hoidetaan uuteen keskussairaalaan eli Sairaala Novaan avatussa Sydänsairaalassa 1.2.2021 alkaen. Sydänsairaala Novaan tullaan päivystyksen kautta tai lääkärin lähetteellä niin terveysasemilta kuin työterveyshuollosta.

Helmikuusta alkaen keskisuomalaisten sydänpotilaiden lähetteet ohjataan Sydänsairaala Novaan Jyväskylään. Uuden Sairaala Novan tiloissa, mutta Sydänsairaalan toimintana, palvelevat jatkossakin sydänpoliklinikka, sydäntoimenpideyksikkö ja sydänosasto sekä sydänvalvonta.

– Potilaille muutos näkyy ensimmäisenä kutsukirjeissä, jotka lähettää Sydänsairaala. Palvelujen puhelinnumeroihin ja esimerkiksi sydänosaston vierailuaikoihin ei tule muutoksia. Sydäntoimenpiteet säilyvät ennallaan Jyväskylässä, mutta uuden sairaalan isompi sydänyksikkö mahdollistaa aiempaa suuremman potilasmäärän hoitamisen. Toimenpiteiden ja poliklinikan jonotusajat ovat entistäkin lyhyemmät, kertoo Sydänsairaala Novan toimintojohtaja, ylilääkäri Kai Nyman.

Vaikka tuttu henkilökunta jatkaa potilastyössä, uuttakin on luvassa.

– Sydänsairaalassa voimme tarjota keskisuomalaisille sydänpotilaille tutkitusti laadukasta hoitoa modernissa sairaalassa. Palvelutarjonta laajenee muun muassa kattavammilla etäpalveluilla, kuten tahdistinpotilaiden turvallisella etäseurannalla. Palvelujamme kehitetään mahdollisimman asiakaslähtöisesti, jatkaa Sydänsairaalan toimitusjohtaja Pasi Lehto.

Jos potilaan tilanne vaatii avosydänleikkauksen, se tehdään esimerkiksi Kuopion yliopistollisessa sairaalassa tai Tays Sydänsairaalassa Tampereella potilaan valinnan ja päätöksen mukaisesti.

Kolmen sairaanhoitopiirin Sydänsairaala

Keski-Suomen sairaanhoitopiiri on jatkossa yksi Sydänsairaalan omistajista, Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien lisäksi.

Yhteistyösopimuksen myötä Sydänsairaala ja Keski-Suomen sairaanhoitopiiri haluavat varmistaa keskussairaalan sydänhoitoon osaavan henkilöstön, mutta myös maltillisen hintakehityksen omistajakunnille. Tästä on jo hyviä kokemuksia esimerkiksi Hämeenlinnan Sydänsairaalasta.

Jyväskylän lisäksi Sydänsairaala toimii Tampereella, Valkeakoskella, Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Helsingissä. Jyväskylä-yhteistyön myötä Sydänsairaalan henkilöstömäärä nousee lähes 700:aan.

Sydänsairaalan uusi toimitusjohtaja Pasi Lehto: ”Terveyspalvelujen asiakaslähtöisyydessä ja saatavuudessa on kehitettävää”13.1.2021 10:59:53 EETTiedote

Sydänsairaala sai terveydenhuollon laatusertifikaatin ensimmäisenä julkisomisteisena sairaalana14.12.2020 15:08:08 EETTiedote

Sydänsairaala on ensimmäinen erikoissairaanhoidossa toimiva suuri organisaatio, jolle on myönnetty terveydenhuollon SFS-EN 15224 -laatusertifikaatti. Sertifikaatti kattaa kardiologisten sekä sydän- ja rintaelinkirurgisten potilaiden tutkimukset, hoidon ja vastaanottopalvelut Sydänsairaalan kaikissa toimipisteissä. SFS-EN 15224 -laatustandardi on kehitetty erityisesti terveydenhuollon organisaatioiden toiminnan arvioimiseen.

50 vuotta suomalaista sydänvalvontaa – tamperelainen keksintö oli edelläkävijä sepelvaltimotautipotilaiden sairaalahoidon kehittämisessä3.12.2020 10:46:20 EETTiedote

”Tampereen keskussairaalassa on otettu käyttöön 12 sydänpotilaan keskitetty valvontakeskus, jollaista ei tiettävästi ole toteutettu vielä muualla Euroopassa”, uutisoi Aamulehti kesällä 1970. Sepelvaltimotauti on yksi kansantaudeistamme ja Tampereella ymmärrettiin ensimmäisten joukossa, että akuutin sydäninfarktin hoito vaati tehokkaamman valvontajärjestelmän kehittämistä. Sittemmin hoidossa on siirrytty digitaaliseen valvontaan, mutta edelleen Tays Sydänsairaalan sydänvalvonnan selkäranka on ajoissa aloitettu hoito ja asiantunteva hoitohenkilökunta.