Syksyn odotettu utuuskirja muistuttaa, että rakkaus ei lopu, vaikka parisuhde päättyy

Tiina Svenskin Ensimmäinen ero (Basam Books 2020) tarjoaa työkaluja erosta selviämiseen. Omakohtaisista kokemuksista ja asiantuntijahaastatteluista koostuva kirja auttaa nuoria ottamaan vastuun itsestään ja tuntemaan itsensä arvokkaiksi kriisien keskellä.

"Siinä muuttolaatikoita täyttäessäni tihrustin urheilukelloni näyttöä. Aamukahdelta, ruokahaluttomana, unettomana ja itkuisena en miettinyt mitään kovin syvällistä. Lähinnä vain yhtä asiaa: miten tämä eroaminen voi sattua näin helvetisti?"

Nuorena aikuisena koetut ensimmäiset erot ovat kokemuksia, jotka voivat nostaa pinnalle paljonkin käsiteltäviä asioita: kipupisteitä ja haasteita. Kirjassaan Ensimmäinen ero toimittaja Tiina Svensk pohtii rakkautta ja siihen liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia ilmiöitä nuoren aikuisen näkökulmasta.

Svensk on haastatellut kirjaansa varten laajan joukon suomalaisia eturivin asiantuntijoita. Muun muassa eroasiantuntija Marianna Stolbow, pariterapeutti Elina Tanskanen sekä seksuaaliterapeutti Marja Kihlström tarjoavat kukin oman näkökulmansa eroprosessiin.

”Eroajat eivät ole epäonnistujia. Eroajat ovat ihmisiä, jotka uskaltavat päästää irti toisesta ja kaikesta tutusta, ja jatkaa elämässä eteenpäin. Muistaisipa jokainen eronnut, että itku ja outojenkin asioiden sureminen kuuluvat asiaan. Se ei tee sinusta epäonnistujaa, uhria tai
muutenkaan surkeaa tapausta – vaikka siltä tuntuisi. Oikeastaan se tekee sinusta rohkean, se tekee sinusta ihmisen."

Kirjan tarkoituksena on auttaa lukijaa ottamaan vastuu omasta kokemuksestaan ja tunteistaan, sekä vahvistaa omanarvontuntoa ja itsemyötätuntoa eron jälkeen. Kirja toimii myös vertaistukena hetkeen, joka voi olla nuoren aikuisuuden ja parikymppisyyden suurin tai ensimmäinen kriisi.

Kirjoittajasta:

Tiina Svensk on helsinkiläinen toimittaja ja joogaopettaja, joka haluaa valaa maailman täyteen rakkautta.

Arvostelukappaleet, haastattelupyynnöt:
Aino Salminen
aino@basambooks.fi

Myynti:
Jarkko Mali
jarkko@basambooks.fi

Basam Books on riippumaton yleiskustantamo. Meidät tunnetaan erityisesti kaunokirjallisten klassikoiden, unohdettujen kielialueiden, hyvinvointi- ja elämäntaitokirjallisuuden sekä runouden kustantajana.

Basam Books on Suomen Kustannusyhdistyksen jäsen.