Synnytysten turvallisuus maailman huippua, mutta hoitovirheitäkin tapahtuu

Valvira selvittää vuosittain keskimäärin seitsemän raskauden aikaiseen hoitoon tai synnytykseen liittyvää asiaa, joissa epäillään hoitovirhettä. Määrä on pysynyt samana vuodesta toiseen. Yleensä asia tulee Valvirassa vireille synnyttäjän tekemänä kanteluna ja koskee synnytyksen hoitoa synnytyssairaalassa tai raskaudenaikaista hoitoa ja sikiön kohdunsisäistä kuolemaa. Vuonna 2020 Suomessa syntyi Tilastokeskuksen mukaan 46 463 lasta.

Valtaosassa selvitetyistä valvonta-asioista Valvira on todennut synnytyksen tai raskauden seurannassa ja hoidossa epäasianmukaisuutta. Noin 2/3:ssa tapauksista epäasianmukaisuus on liittynyt sikiön sykekäyrän tulkintaan tai seurantaan. Muita potilasturvallisuuteen liittyviä tunnistettuja riskitekijöitä ovat olleet muun muassa ponnistusvaiheen pitkittyminen, tiedonkulkuongelmat, ulkomaalaisia potilaita koskevat kieli- ja kommunikaatio-ongelmat, kiireinen yöaika sekä puutteelliset potilasasiakirjamerkinnät.

Vaikka synnytykseen liittyviä vakavia hoitovirheitä tapahtuu, niiden lukumäärä on vähäinen ja synnytysten turvallisuus on Suomessa edelleen maailman huippuluokkaa. Potilasturvallisuuden kehittämistyötä on kuitenkin syytä edelleen jatkaa.

”Jokainen hoitovirhe on liikaa ja lapsen kuolemaan tai vammautumiseen liittyvä inhimillinen tragedia on suuri”, toteaa ylitarkastaja Leena Kinnunen blogissaan.

Valvira käsittelee vakavimmat valvonta-asiat, joissa hoitovirheen epäillään aiheuttaneen potilaan kuoleman tai vakavan vammautumisen. Aluehallintovirastot käsittelevät muut raskauden tai synnytyksen aikaiseen hoitoon liittyvät asiat.

Maailman potilasturvallisuuspäivän teemaan liittyvä Leena Kinnusen blogi kokonaisuudessaan on luettavissa Valviran verkkosivuilla. Potilasturvallisuuspäivän teemana on tänä vuonna äidin ja vastasyntyneen turvallisuus.

Ylitarkastaja Leena Kinnunen, 0295 209 420

Valvontaviranomaiset selvittävät, miksi kymmenet hoivakodit jättivät henkilöstömitoitustietonsa ilmoittamatta6.10.2021 14:28:04 EEST | Tiedote

Valvira ja aluehallintovirastot ottavat valvontaan yli neljäkymmentä hoivakotia, jotka eivät vastanneet vanhuspalvelulain mukaisen henkilöstömitoituksen toteutumista selvittävään kyselyyn. Valvonnassa selvitetään kyselyyn vastaamattomien hoivakotien henkilöstömitoitus. Valvira ottaa valvottavakseen 33 hoivakotia, ja aluehallintovirastoille Valvira siirtää 9. Näissä yhdeksässä yksikössä aluehallintovirastoilla on valvontaa meneillään jo entuudestaan.

Lastensuojelulaitoksissa laiminlyödään rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia27.9.2021 09:45:09 EEST | Tiedote

Lastensuojelulaitoksissa jää valvontaviranomaisten havaintojen mukaan rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia tekemättä tai ne ovat puutteellisia. Päätösten puuttuminen ja puutteelliset kirjaukset vaarantavat lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen. Rajoitustoimenpiteet on aina kirjattava. Lainmukaisilla päätöksillä ja kirjaamisella turvataan toimenpiteiden seuranta ja valvonta. Kirjaamisella on tärkeä merkitys myös arvioitaessa lapsen tarvitsemaa apua ja tukea.

Vanhuspalvelulain mukaisten henkilöstömitoitusten valvonta alkaa6.9.2021 02:05:00 EEST | Tiedote

Valvontaviranomaiset aloittavat vanhuspalvelulaissa määriteltyjen henkilöstömitoitusten valvontatoimenpiteet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n kyselyn tulosten mukaan joka kymmenes hoivakoti alittaa edelleen vanhuspalvelulaissa säädetyn henkilöstömitoituksen. THL:n kyselyyn tulleissa vastauksissa oli myös huomattavan paljon puutteellisia vastauksia sekä hoivakoteja, jotka eivät vastanneet lainkaan. Valvontaviranomaiset ovat antaneet vanhuspalvelujen tuottajien ja järjestäjien omavalvonnalle runsaasti aikaa sekä paljon ohjausta ja neuvontaa lakimuutosten voimaantulon jälkeen.

Adoptiolautakunta tiedottaa: Adoptio ei sovellu auttamiseen Afganistanissa − lapsille apua muilla keinoilla24.8.2021 15:10:57 EEST | Tiedote

Valviran yhteydessä toimiva adoptiolautakunta on saanut tiedusteluja, voisiko adoptio olla Afganistanissa yksi auttamisen väylä. Adoptiolautakunta kuitenkin katsoo, että nykytilanteessa Afganistanissa ei ole adoptioon tarvittavia lainsäädäntö- ja viranomaisrakenteita, minkä vuoksi lapsen oikeuksien turvaaminen ei ole mahdollista. Adoptioyhteistyö vaatii vakaan hallinnon, toimivan lastensuojelujärjestelmän sekä lapsen oikeuksia suojaavan ja yhteistyöhön sopivan lainsäädännön.