Syntymäpäiväriveillä pelaava lottokansa saa uuden pelin

Lähes kolme neljästä* Veikkauksen asiakkaasta kertoo valitsevansa lottorivinsä numerot ainakin joskus syntymäpäivän tai muun merkkipäivän perusteella. Kyseessä on usein itselle tärkeä rivi, jolla pelataan viikosta ja vuodesta toiseen. Suosittu pelitapa synnytti idean pelistä, joka perustuisi täysin syntymäpäivillä pelaamiseen. Idean tulos, Synttärit, tulee pelattavaksi 19. lokakuuta.

Syntymäpäivillä ja muilla merkkipäivillä pelaaminen on ollut suosittua jo numeroveikkauspelien alkuajoista lähtien. Siksi esimerkiksi pelatuissa lottoriveissä esiintyy enemmän kalenterikuukausiin kuuluvia numeroita, ja numeroita 32–40 pelataan keskimääräistä vähemmän.

– Koska syntymäpäivillä pelaaminen on niin suosittua, keksimme idean päivämääriin perustuvasta pelistä. Myös Veikkauksen asiakkaat ovat olleet kyselyn perusteella erittäin innostuneita ideasta, liiketoimintaryhmän johtaja Anu Kytö Veikkaukselta sanoo.

Synttärit-pelissä tavoitellaan 75 000 – 300 000 euron päävoittoja oikeasta päivästä, kuukaudesta, vuodesta ja kirjaimesta koostuvalla rivillä. Pelirivi voisi olla esimerkiksi 28. touko 64 T. Rivin pitää perustua johonkin olemassa olevaan päivämäärään sekä yhteen suomalaisista aakkosista löytyvään kirjaimeen.

– Oletuksemme on, että pelirivissä käytetään usein esimerkiksi sen henkilön nimen alkukirjainta, jonka syntymäpäivään pelirivi perustuu, Kytö sanoo.

Päävoiton suuruus riippuu rivipanoksesta, joka voi olla 50 senttiä, euro tai kaksi euroa. Pelissä on yhteensä kahdeksan voittoluokkaa ja siinä voittaa aina, kun rivissä on kuukausi oikein.

Synttärit arvotaan päivittäin klo 20.

Joka viides unohtaa synttärit monta kertaa vuodessa

Kun Veikkauksen asiakkailta kysyttiin**, kenen syntymäpäivällä he kokeilisivat pelatessaan mieluiten onneaan, yli 70 prosenttia vastasi haluavansa pelata omalla syntymäpäivällään. Lähes puolet vastanneista (48 %) kokeilisi onneaan lastensa syntymäpäivillä. 40 prosenttia ruksisi rivinsä puolison syntymäpäivään perustuen.

65 prosenttia vastaajista sen sijaan kertoi, että ei ikinä pelaisi kavereidensa syntymäpäivillä.

– Synttärit-pelissä jokainen voi itse valita, kenen synttäreillä peliä pelaa. Osa haluaa pelata omalla syntymäpäivällään, osa saattaa pelata lastensa tai lemmikkieläimensä syntymäpäivällä ja osa valita rivinsä vaikka hääpäiväänsä perustuen. Toki rivin voi halutessaan muodostaa myös sattumanvaraisesti, Kytö kuvailee mahdollisia pelitapoja.

Syntymäpäivillä pelaamisen kannalta oleellista on, että syntymäpäivät ylipäänsä muistaa. Noin 76 prosenttia Veikkauksen asiakkaista kertoi muistavansa puolisonsa syntymäpäivän. Lastensa syntymäpäivän muistaa 72 prosenttia. Vanhempien syntymäpäivän muistaa noin 63 prosenttia ja isovanhempien ainoastaan 15 prosenttia vastaajista.

Joka viides vastaaja tunnusti unohtavansa läheisten ihmisten syntymäpäiviä monta kertaa vuodessa. Lähes puolet (47 %) vastanneista sen sijaan vakuutti, että ei unohda läheistensä syntymäpäiviä koskaan.

* 72 % vastaajista pelaa Lottoa aina tai joskus merkkipäivärivillä. Kyselyyn vastasi 1274 Veikkauksen etuasiakasta 9.10.10.2017.

** Syntymäpäiväkyselyyn vastasi 1165 Veikkauksen etuasiakasta 21.9.2017.

Perustietoja Synttärit-pelistä:

• Synttärit tulee pelattavaksi 19.10.2017
  • Peliin osallistuvat rivit ovat muotoa päivä, kuukausi, vuosi (kahdella numerolla) ja kirjain, eli pelaajan rivi voisi olla esimerkiksi 28. touko 64 T.
  • Peliriviin ei voi sisällyttää karkauspäivää.
  • Päävoitto on panoksesta riippuen 75 000 – 300 000 euroa.
  • Peliä voi pelata 50 sentin, euron tai kahden euron panoksilla.
  • Päävoiton todennäköisyys on 1 : 1 058 500.
  • Jokaisen voittoluokan voittojen summa arvontaa kohden voi olla enintään 3 000 000 euroa.
  • Synttärit-peliä voi pelata sekä myyntipaikoissa että veikkaus.fi:ssä.
  • Synttärit arvotaan kerran päivässä. Peliaika päättyy klo 19.45. Arvontatulos julkaistaan veikkaus.fi:ssä ja teksti-TV:ssä klo 20.

Synttärit-pelin voittoluokat:

Voittoluokka Pelirivissä oikein Panos 0,50 € Panos 1 € Panos 2 €