Kreate Group Oyj

Syrjäsalmen ratasillan rakentaminen käynnistyy Kiteellä – strategisesti tärkeä hanke vahvistaa Kreaten tilauskantaa   

Jaa
Kreate on allekirjoittanut sopimuksen Karjalan rataan kuuluvan Syrjäsalmen ratasillan rakentamisesta Väyläviraston kanssa. Uusi silta rakennetaan nykyisen ratasillan ja valtatie 6:n väliin, minkä jälkeen vanha silta puretaan. Kiteellä sijaitsevassa siltahankkeessa yhdistyy Kreaten strategisesti tärkeä osaaminen: silta- ja erikoispohjarakentamisen markkinajohtajuus sekä monipuolinen ja entisestään vahvistunut rataosaaminen. Lähes 10 miljoonan euron urakka valmistuu viimeistään vuoden 2024 loppuun mennessä.
Kreate rakentaa 170 metriä pitkän teräsbetonisen jatkuvan palkkisillan Syrjäsalmen nykyisen ratasillan ja 6-tien väliin.  
Kreate rakentaa 170 metriä pitkän teräsbetonisen jatkuvan palkkisillan Syrjäsalmen nykyisen ratasillan ja 6-tien väliin.  

Syrjäsalmen ratasiltaurakka käynnistyy tammikuun 2023 alkupuolella, jolloin Kreate aloittaa sillan rakentamisen Syrjäsalmen yli. Korkealle penkalle tuleva silta vaatii erityisosaamista aina perustusvaiheesta lähtien – pisimmillään teräspaalut porataan kallioon lähes 80 metrin syvyyteen. 

Voitettu urakka täydentää Kreaten strategisesti tärkeitä urakoita, sillä Syrjäsalmella hyödynnetään vaativan infran rakentajan kattavaa palvelutarjontaa: sillanrakentamisen ja erikoispohjarakentamisen lisäksi Kreate toteuttaa sillan rataosuuden ja oikaisee ratalinjaa uuden sillan molemmilla puolilla.   

– Syrjäsalmen sillan uusiminen on vuosia odotettu hanke, joka pääsee vihdoin toteutukseen. Nykyisellä vuonna 1967 valmistuneella sillalla on huonon kunnon takia nopeusrajoitus, ja siitä on muodostunut Parikkala–Joensuu-rataosan pullonkaula. Tavoitteenamme on sujuvoittaa merkittävästi nykyistä henkilö- ja tavaraliikennettä Karjalan radalla. Rakentamalla uuden sillan sen sijaan, että kunnostaisimme nykyisen sillan, pystymme vastaamaan huomattavasti paremmin myös tulevaisuuden rataliikenteen tarpeisiin, toteaa aluepäällikkö Juhan Tyrväinen Väylävirastosta.  

Ennätyksellisen pitkät porapaalut vahvistavat sillan perustukset 

Ensimmäiseksi Syrjäsalmen työmaalla ryhdytään rakentamaan työsiltaa, jolta käsin varsinainen 170 metriä pitkä ratasilta rakennetaan. Työsilta valmistuu maaliskuun aikana, jonka jälkeen siirrytään sillan tukirakenteiden rakentamiseen.  
 
– Syrjäsalmessa kantava peruskallio on erittäin syvällä, joten perustukseen paalukilometrejä kertyy kaikkiaan nelisen kilometriä ja pisimmät paalut ovat lähes 80 metriä pitkiä, mikä tekee tästä urakasta perustusten osalta erittäin vaativan, kuvailee rakennuspäällikkö Ari Välimaa Kreatelta.  

Porapaalutuksen toteuttaa Kreaten yhteisyritys KFS Finland kahden koneyksikön voimin. Paalutuksen jälkeen betonoidaan neljä kasuunia, joiden sisällä sillan vedenalaiset rakenteet voidaan toteuttaa kuivissa olosuhteissa.   

–  Rakentamisessa veden päällä on omat erityisyytensä. Syrjäsalmen uuden ratasillan veneliikenteen kulkuaukko tulee olemaan noin 12 metriä, mikä haastaa rakentajamme työsillan rakentamisesta lähtien kaikissa työvaiheissa. Yli 10 metriin kohoavilta telineiltä ryhdymme rakentamaan uuden sillan muottia, mikä myös vaatii vankkaa ammattitaitoa, Välimaa jatkaa.  

Rakentamista ympäristö huomioiden 

Uusi teräsbetoninen jatkuva palkkisilta rakennetaan valtatie 6:n läheisyydessä vain noin 15 metrin päässä Syrjäsalmen nykyisestä sillasta. Koko rakentamisen ajan nykyistä nopeusrajoitteista ratasiltaa seurataan tarkkaan monitoroinnin avulla.  
 
Syrjäsalmen sillan käyttöönoton jälkeen Kreaten rataosaajat oikaisevat ratalinjaa sillan molemmilla puolilla noin kilometrin verran ja samaan aikaan siltapuolen ammattilaiset ryhtyvät purkamaan vanhaa siltaa.  

– Vedenalainen purkaminen on aina haastavaa. Vanhojen perustusten ja välitukien päällä on levypalkkisilta, joka tunkataan ylös ja vedetään rullia pitkin kuivalle maalle. Lisäksi otamme purkamisessa huomioon tärkeät luontoarvot, mikä näkyy muun muassa veden sameuden tarkkailuna, Välimaa valottaa. 

Urakan on määrä olla valmis vuoden 2024 loppuun mennessä. Tilaajana on Väylävirasto ja hanke kartuttaa Kreaten tilauskantaa lähes 10 miljoonalla eurolla. 

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kreate rakentaa 170 metriä pitkän teräsbetonisen jatkuvan palkkisillan Syrjäsalmen nykyisen ratasillan ja 6-tien väliin.  
Kreate rakentaa 170 metriä pitkän teräsbetonisen jatkuvan palkkisillan Syrjäsalmen nykyisen ratasillan ja 6-tien väliin.  
Lataa
Syrjäsalmen ylittävä ratasilta on vuonna 1967 valmistunut teräksinen jatkuva levypalkkisilta. Tammikuussa 2023 alkavassa urakassa Kreate rakentaa nykyisen sillan länsipuolelle ensin työsillan, jolta käsin uusi silta rakennetaan.
Syrjäsalmen ylittävä ratasilta on vuonna 1967 valmistunut teräksinen jatkuva levypalkkisilta. Tammikuussa 2023 alkavassa urakassa Kreate rakentaa nykyisen sillan länsipuolelle ensin työsillan, jolta käsin uusi silta rakennetaan.
Lataa
Nykyisellä Syrjäsalmen ratasillalla on huonon kunnon takia nopeusrajoitus. Uusi silta sujuvoittaa merkittävästi nykyistä henkilö- ja tavaraliikennettä Karjalan radalla ja samalla vastataan myös tulevaisuuden rataliikenteen tarpeisiin.
Nykyisellä Syrjäsalmen ratasillalla on huonon kunnon takia nopeusrajoitus. Uusi silta sujuvoittaa merkittävästi nykyistä henkilö- ja tavaraliikennettä Karjalan radalla ja samalla vastataan myös tulevaisuuden rataliikenteen tarpeisiin.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 238 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.

Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote

Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.

Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote

Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye