Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården

Systemet Apotti uppfyller kraven i lagstiftningen, men tillsynen fortsätter

Dela
Valvira har gett sitt beslut i tillsynsärandet gällande Oy Apotti Ab och informationssystemet Apotti. Tillsynen inleddes till följd av ett klagomål som undertecknats av över sexhundra yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården.
Illustration Pexels.
Illustration Pexels.

Baserat på en granskning av Oy Apotti Ab och utredningar anser Valvira i sitt beslut att systemet Apotti uppfyller de väsentliga kraven i enlighet med klientuppgiftslagen. Enligt Valvira är Apotti planerat och uppbyggt i enlighet med de lagar som rör informationssäkerhet och dataskydd och de bestämmelser som utfärdats med stöd av dem, samt de nationella specifikationer som rör interoperabilitet. Med hjälp av Apotti kan man hantera klient- och patientuppgifter på det sätt som lagarna och bestämmelserna kräver.

Tillsynen fortsätter dock.  

”Vi följer upp hur systemet utvecklas, hur de halvfärdiga samtestningarna framskrider och hur systemet blir mer användarvänligt. De utvecklingsåtgärder som Oy Apotti Ab har genomfört och planerat är generellt sett bra, men hur framgångsrika de är kan vi bedöma först senare”, säger överingenjör Antti Härkönen.

Kunduppgiftslagen fastställer de väsentliga kraven för system för klient- och patientuppgifter

System för klient- och patientuppgifter måste uppfylla de väsentliga krav som fastställs i kunduppgiftslagen. Valvira främjar och övervakar att de väsentliga kraven uppfylls.

De väsentliga kraven indelas i tre delområden: krav på funktioner, driftkompatibilitet samt datasäkerhet och dataskydd.

Mer information om kraven i kunduppgiftslagen (valvira.fi)

Separat tillsyn av informationssystemet Apotti inom HUS-koncernen

Valvira har också övervakat användandet av Apotti inom HUS-koncernen. Till följd av det omfattande klagomål som gjorts gällande informationssystemet Apotti kontrollerade Valvira självmant HUS-koncernen som ett separat tillsynsärende. Anledningen var de observationer som gjorts gällande användandet av Apotti vid HUS-koncernen samt aktiviteten hos de personer som använder Apotti. Valvira har gett ett separat beslut och meddelande i den tillsyn som rör HUS-koncernen (valvira.fi).

Nyckelord

Kontakter

Antti Härkönen, överingenjör, 0295 209 530


Mer information om beslutet gällande HUS-koncernen fås av överinspektör Leena Kinnunen, 0295 209 420

Bilder

Illustration Pexels.
Illustration Pexels.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
PB 43
00521 Helsingfors

https://www.valvira.fi/web/sv

Valvira är ett centralt ämbetsverk som hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Valvira övervakar tillbörligheten av verksamheten inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, alkoholnäringen samt miljö- och hälsoskyddet. Vi beviljar tillstånd inom social- och hälsovårdens förvaltningsområde och handleder regionförvaltningsverken i syfte att skapa enhetlig tillstånds-, styrnings- och tillsynspraxis i hela landet.

Följ Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården

Valvira meddelar ett föreläggande: Tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård ska höjas till den lagstadgade nivån21.3.2024 09:25:02 EET | Tiedote

Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira ålägger fjorton välfärdsområden och HUS-sammanslutningen att göra tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård förenlig med lagen senast den 31 mars 2025. De ska ge Valvira en redogörelse för åtgärderna och uppdaterade uppgifter om uppföljningen av tillgången till vård senast den 16 april 2025.

Åtgärdandet av anhopningen av ansökningar för registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården fortsätter29.2.2024 16:31:37 EET | Tiedote

Ansökningar om registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården i det nya Soteri-registret inkommer fortfarande i stora mängder och det kommer att ta länge att behandla dem. Sammanlagt har över 600 ansökningar behandlats, men antalet ansökningar i kö har ökat ytterligare. För närvarande väntar cirka 2950 ansökningar på behandling. Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri har varit i bruk i två månader.

Välfärdsområdenas egenkontroll fungerar i varierande utsträckning20.2.2024 12:17:09 EET | Tiedote

Kvaliteten på och omfattningen av välfärdsområdenas egenkontroll varierar. Även organiseringen av och resurserna för egenkontrollen varierar stort. Välfärdsområdena kan inte helt genom egenkontroll trygga lika tillgång till tjänsterna och att tjänsterna är tillräckliga. Enligt lagen svarar välfärdsområdena för tillsynen av alla tjänster som de skaffar som köpta tjänster eller som de själv producerar.

Ungefär 2000 ansökningar i kö – kraftig överbelastning i registreringen av privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården31.1.2024 08:43:52 EET | Tiedote

Privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården måste nu vänta längre än vanligt innan de kan starta sin verksamhet. Enligt lagen får verksamheten inte inledas innan producenten och dennes tjänsteenheter är registrerade i det nya Soteri-registret, som förvaltas av Valvira. Just nu är handläggningen av registreringsansökningar tyvärr kraftigt överbelastad i Valvira och regionförvaltningsverken. Handläggningen av en enskild registreringsansökan kan som mest ta flera månader.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye