Käpy Lapsikuolemaperheet ry

Syyskuun ajan kävellään lapsikuolemaperheiden vertaistuen puolesta

KÄPY - Lapsikuolemaperheet ry järjestää KÄPY kävelee -kampanjan, ettei yksikään tukea tarvitseva, lapsensa menettänyt perhe jäisi enää yksin surunsa kanssa.
Kampanjaan osallistuva voi jakaa kuvan kävelystä tunnisteella #KÄPYkävelee.

KÄPY - Lapsikuolemaperheet ry järjestää KÄPY kävelee -varainhankintakampanjan, jolla pyritään saamaan yhdistykselle näkyvyyttä ja vertaistukitoiminnalle tukea.

Vielä nykyisin osa lapsensa menettäneistä perheistä jää ilman vertaistukea, koska sitä ei osata heille tarjota eivätkä he itse osaa sitä hakea. KÄPY- Lapsikuolemaperheet ry on vertaistukiyhdistys, joka tukee kuoleman kautta lapsensa menettäneitä perheitä, lapsen kuolintavasta ja iästä riippumatta. Yhdistyksen toiminnan ydin on vertaistuen tarjoaminen perheille ja yhdistyksen pyrkimyksenä on tavoittaa kaikki tukea tarvitsevat lapsikuolemaperheet.

Tällä hetkellä KÄPY ry:n on vaikea tavoittaa perheitä, joiden lapsi kuolee muissa olosuhteissa kuin sairaalassa, koska silloin sairaalan henkilökunta ei pääse kertomaan heille KÄPY ry:stä. Esimerkiksi onnettomuuksissa ja tapaturmissa kuolleiden lasten vanhemmat eivät välttämättä saa tietää vertaistuen mahdollisuudesta. Se on suuri epäkohta.

-Olisi tärkeää, että kaikki tietäisivät, mikä KÄPY ry on, ettei yksikään tukea tarvitseva perhe jäisi yksin surunsa kanssa. Siksi KÄPY kävelee -kampanja haastaa kaikki kävelemään hyvän asian puolesta, tiivistää yhdistyksen vs. toiminnanjohtaja Sanna Rantanen.

KÄPY kävelee -kampanjaan voi osallistua koko syyskuun ajan näin:

1. Kävele haluamasi matka (esim. 5 km) yksin tai kokoa tiimi vaikkapa perheestäsi, ystävistäsi tai työkavereistasi.

2. Voit lahjoittaa haluamasi summan. Esimerkiksi 5 € lähettämällä 5 käpy numeroon 16588.

3. Haasta mukaan kampanjaan henkilö, yritys tai muu taho.

Voit ottaa kuvan kävelyn aikana ja jakaa sen somessa tunnisteella #KÄPYkävelee. Muista samalla haastaa muita osallistumaan. Kampanjan aikana saadut lahjoitukset ohjataan lapsikuolemaperheiden vertaistukitoimintaan.

(Poliisihallituksen myöntämä rahankeräyslupa RA/2017/825. Lupa on voimassa 13.10.2017-12.10.2019 koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Lupa myönnetty 29.8.2017.)

Sanna Rantanen, vs toiminnanjohtaja, KÄPY -Lapsikuolemaperheet ry
sanna.rantanen@kapy.fi, 045-3260980

Kampanjaan osallistuva voi jakaa kuvan kävelystä tunnisteella #KÄPYkävelee.

Käpy Lapsikuolemaperheet ry
Åkerlundinkatu 3B, 4. krs.
33100 TAMPERE

KÄPY -Lapsikuolemaperheet ry

• Lapsen kuolema koskettaa noin 500 perhettä vuosittain.
  • KÄPY-Lapsikuolemaperheet ry on valtakunnallinen vertaistukijärjestö, joka tarjoaa vertaistukea lapsensa menettäneille perheille lapsen iästä ja kuolinsyystä riippumatta.
  • Yhdistyksessä toimii yli sata vapaaehtoista vertaistukihenkilöinä ja -ryhmänohjaajina. KÄPY ry kouluttaa itse vapaaehtoiset tehtäviinsä.
  • KÄPY ry:n vertaistukiryhmiä kokoontuu useilla paikkakunnilla eri puolella Suomea ja yhdistys järjestää vuosittain tapaamisia lapsikuolemaperheiden vanhemmille, isovanhemmille ja sisaruksille.
  • Yhdistyksen pääasiallinen rahoittaja on Veikkaus.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Käpy Lapsikuolemaperheet ry

Lapsikuolemajärjestön pyhäinpäivän viesti: suruvapaa lapsensa menettäneille vanhemmille5.11.2021 10:51:01 EET | Tiedote

Lapsikuolemaperheitä edustava Käpy lapsikuolemaperheet ry muistuttaa pyhäinpäivänä, että kuolema koskettaa myös lapsiperheitä, eikä perheystävällinen yhteiskunta saa unohtaa perheitä surun ja kriisin hetkellä. Suomessa kuolee vuosittain noin 400–500 alle 18-vuotiasta lasta, joista kuolleena syntyneitä on alle 200. Käpy ry esittääkin Suomeen suruvapaata lapsensa menettäneille vanhemmille.