Syysloman vuokramökkeilijöitä ovat lapsiperheet - varauksissa 20 % kasvu koronaa edeltävään aikaan

Vaikka koronan aiheuttamaa huippukysyntää ei tänä syksynä syyslomavarauksissa nähdä, on vuokramökkejä varattu silti 20 prosenttia enemmän kuin koronaa edeltävänä syksynä. Suurin osa syysloman mökkeilijöistä koostuu kotimaisista lapsiperheistä ja pariskunnista.
Kuva: Lomarengas / 15297 UUTTU, Utsjoki

Vuokramökkejä välittävällä Lomarenkaalla on tällä hetkellä syyslomaviikolle varauksia noin kolmannes vähemmän viime vuoden huippuluvuista. Vuodet 2020 ja 2021 olivat liki samankokoisella kysynnällään kotimaisten syyslomien huippuvuodet vuokramökeillä.

Tällä hetkellä vuokramökkien kysyntä on silti hyvällä tasolla, ja koronaa edeltävään syksyyn verrattuna mökkivarauksissa on noin 20 prosentin kasvu.

"Kotimaan mökkivuokraus näyttää jääneen melko korkealle tasolle", sanoo Lomarenkaan toimitusjohtaja Eva Kohonen. "Varauksia tämän vuoden syyslomille on enemmän kuin koronaa edeltävän vuonna. Vuoteen 2019 nähden varauksia on siis tällä hetkellä peräti 20 prosenttia enemmän. Varauksia tulee koko ajan lisää ja kysytyimpiä ovat oman lähialueen hyvin varustellut ja järven rannalla sijaitsevat mökit. Hiihtokeskuksiin on menijöitä on myös, vaikka talvi ei olekaan vielä kunnolla alkanut", Kohonen valottaa.

Viime hetken matkaajan ei kuitenkaan tarvitse jäädä ilman vuokramökkiä: syyslomaviikolle Lomarenkaalla on vapaana vielä noin tuhat mökkiä eri puolilla Suomea. "Lomarenkaan aluetoimistoissa odotetaan vilkasta syyslomaviikkoa", Kohonen lisää. "Suurin osa asiakkaista on lomaa viettäviä perheitä tai pariskuntia."

Kuva: Lomarengas / 15297 UUTTU, Utsjoki

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on kotimainen loma-asuntojen välittäjä. Edustettuna yli 4000 vuokramökkiä, huvilaa ja huoneistoa. Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu.

Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy sekä tytäryhtiöt Ylläksen Matkailu Oy ja Villi Pohjola Oy. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2021 noin 39 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 40.