”Tää taisi olla elämäni tärkein puhelu” – Kriisipuhelimessa vastattiin koronavuonna 90 000 soittoon

Vuonna 2020 mielenterveysjärjestö MIELI ry:n Kriisipuhelimessa vastattiin yli 90 000 soittoon. Se on 61 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Soittoyrityksiä oli yli kolmannes enemmän edellisvuoteen verrattuna, yli 282 000 kappaletta. Pahan olon ja itsetuhoisten ajatusten takia soitetaan aiempaa enemmän.

Vuonna 2020 yleisin soiton syy Kriisipuhelimeen liittyi omaan pahaan oloon.  Lähde: MIELI ry
Vuonna 2020 yleisin soiton syy Kriisipuhelimeen liittyi omaan pahaan oloon. Lähde: MIELI ry

”Vaikka viime vuosi oli koronan takia monella tapaa haastava, pystyimme vastaamaan yhä useampaan apua tarvitsevan soittoon. Erityisesti nuoret aikuiset soittivat aiempaa enemmän”, kertoo Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Paha olo, kuten ahdistuneisuus ja masentuneisuus, nousivat koronavuonna yleisimmäksi soiton syyksi. Myös ihmissuhteisiin ja arjessa selviytymiseen liittyvät ongelmat puhututtivat soittajia.

Kriisipuhelimessa tehdään vaativaa auttamistyötä

Viime vuonna Kriisipuhelimessa käytiin vuorokaudessa keskimäärin 16 keskustelua, jossa soittaja oli itsetuhoinen tai huolissaan itsetuhoisesta läheisestään. Vuonna 2019 vastaavia keskusteluja käytiin vuorokaudessa noin 9 kappaletta.

”Puhelimeen vastatessa ei voi koskaan tietää, millainen kriisi soittajalla on. Yhä useammin soitetaan omien tai läheisen itsetuhoisten ajatusten takia. Kriisipuhelimessa käydään päivittäin noin kolme keskustelua, jossa soittaja on akuutissa itsemurhavaarassa. Positiivista on kuitenkin se, että oman pahan olon kanssa ei jäädä yksin, vaan apua haetaan. Sitä varten me olemme olemassa.”

Kriisipuhelimessa päivystävät kriisityöntekijät ja koulutetut vapaaehtoiset kriisityöntekijöiden tukemina. Koronavuonna vapaaehtoisten panos kasvoi entisestään ja he vastasivat lähes 46 000 soittoon, nousua oli 45 prosenttia.

“Vapaaehtoiset ovat antaneet haastavana aikana huomattavan panoksen ollakseen tukena kriisissä oleville. Se on todella arvokasta.”

Suurin osa soittajista kertoo olonsa helpottaneen Kriisipuhelin-keskustelun jälkeen. Soittajilta puhelun lopuksi saadusta palautteesta 97 prosenttia on kiittävää.

Linkki Kriisipuhelimen vuosiraporttiin (PDF): https://mieli.fi/sites/default/files/inline/kriisipuhelin-tilastot_2020_-_kooste.pdf

Keskusteluapua neljällä kielellä

Kriisipuhelin suomeksi 09 2525 0111
- Auki 24/7.
- mieli.fi/kriisipuhelin

Kriisipuhelin ruotsiksi, Kristelefon, 09 2525 0112
- Auki arkisin:
  ma, ke klo 16–20⁠,
  ti, to, pe klo 9–13⁠.
- mieli.fi/kristelefon
- Lisätietoja: Camilla Björk, ruotsinkielisen Kriisipuhelimen koordinaattori, p. 044 243 8997, etunimi.sukunimi@pohjanmaankriisikeskus.fi

Kriisipuhelin arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113
- Auki arkisin:
  ma, ti klo 11–15, ⁠
  ke klo 13–16 ja 17–21⁠,
  to klo 10–15⁠.
- mieli.fi/azma

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
etunimi.sukunimi@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Sekasin Kollektiivi vastaa nuorten kasvavaan avun tarpeeseen17.2.2021 07:45:00 EETTiedote

Nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa. Vain joka viidenteen yhteydenottoon pystyttiin vastaamaan. Uusi neljän organisaation yhteenliittymä Sekasin Kollektiivi vastaa lisääntyneeseen avun tarpeeseen ja auttaa verkossa yhä useampaa nuorta. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaavat MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto ja SOS-Lapsikylä.

Jokaisella lapsella on oikeus hyvään mielenterveyteen: "Vuoden 2020 jälkeen lasten ja nuorten mielenterveystyössä on paljon tehtävää."18.11.2020 12:34:17 EETUutinen

Vuonna 2020 nuorten hätä ja huoli kuuluu kriisipalveluissa. Sekasin-chattiin on jo lokakuun loppuun mennessä tullut yhteydenottoja enemmän kuin viime vuonna (yhteensä 140 000 yhteydenottoa, mikä on 48% enemmän kuin viime vuonna). Nuoret aikuiset ovat ottaneet yhteyttä myös Kriisipuhelimeen 34 % enemmän kuin viime vuonna. Yleisin yhteydenottoaihe kriisissä on yleinen ahdistuneisuus. Merkittävää on, että itsetuhoisia yhteydenottoja on tullut aiempaa enemmän.