Taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuotteen hankintamäärää nostetaan 1.4. alkaen

Taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuotteen hankintamäärä nousee huhtikuussa 200 megawattiin. Seuraavan kerran hankintamäärää arvioidaan vuoden kolmannelle kvartaalille.

Fingrid nostaa taajuusohjatun häiriöreservin (FCR-D) alassäätötuotteen hankintamäärän 200 megawattiin 1. huhtikuuta 2023 alkaen. Tällä hetkellä hankintamäärä on 170 MW. Seuraavan kerran hankintamäärää arvioidaan vuoden 2023 kolmannelle kvartaalille.

Taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuote otettiin Pohjoismaissa käyttöön vuoden 2022 alusta. Reservin tarve Pohjoismaissa on enimmillään 1 400 MW, josta Fingridin osuus on noin 280 MW. Markkinaehtoisen hankinnan määrää lisätään vaiheittain.

Pia Ruokolainen, Fingrid, puh. 030 395 5105
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Kuinka osallistua reservimarkkinoille >

Lisätietoa taajuusohjatuista reserveistä >

Läkkisepäntie 21

Fingrid avaa keskustelun sähkötehon riittävyydestä 2020-luvun jälkipuoliskolla9.6.2023 10:19:11 EEST | Tiedote

Energiamurros on valtava mahdollisuus Suomelle. Kotimainen puhdas sähkön tuotanto kasvaa voimakkaasti, ja Suomeen on suunnitteilla useita uusia puhdasta energiaa hyödyntäviä teollisia investointeja. Osana sähkön tuotantorakenteen murrokseen varautumista Fingrid on selvittänyt sähkötehon riittävyyden kehittymistä 2020-luvun jälkipuoliskolla ja tunnistanut yhdessä konsulttiyhtiö Afryn kanssa mahdollisia vaihtoehtoja sähkötehon riittävyyden ja toimitusvarmuuden kehittämiseksi. Esittelemme selvitystä webinaarissa 13.6.2023 klo 9-11.

Oikaisu Fingridin 25.5.2023 tiedotteeseen: Vuonna 2022 kantaverkkomaksut jätettiin perimättä joulukuulta, ei neljältä kuukaudelta26.5.2023 10:07:52 EEST | Tiedote

Fingrid vahvistaa aiemmin ilmoittamansa suunnitelman käyttää vuoden 2022 ennätyskorkeita pullonkaulatuottoja asiakkaidensa hyväksi ja jättää perimättä kantaverkkomaksuja kuudelta kuukaudelta vuoden 2023 aikana. Vuonna 2022 kantaverkkomaksut jätettiin perimättä joulukuulta. Vuoden 2023 osalta Fingrid on ilmoittanut tammikuun, helmikuun ja kesäkuun kantaverkkomaksujen perimättä jättämisen ja vahvistaa nyt lisäksi heinäkuun, marraskuun ja joulukuun kantaverkkomaksujen perimättä jättämisen. Tämä alentaa kantaverkkoasiakkaiden maksuja yhteensä noin 300 miljoonalla eurolla.