SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Taas haetaan Suomalaista menestysreseptiä. Löytyykö uusi Boltsin veroinen hittituote?

Jaa
Ideasta tv-sarjan kautta vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi? Se on nyt mahdollista! Suomalainen menestysresepti 2020 -haku on käynnissä. Jatkoon valituista yrittäjistä kertova TV-sarja esitetään kesällä parhaaseen katseluaikaan Nelosella.

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja, Leivon leipomon Boltsi, oli vuoden 2019 myydyin uutuustuote S-ruokakaupoissa.  

– Suoritus on poikkeuksellinen vasta elokuussa lanseeratulle tuotteelle. Nyt nähdään, löytyykö Suomesta toista Boltsin veroista innovaatiota, kaupallinen johtaja llkka Alarotu SOK:lta pohtii.  

Pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville suomalaisille ruokayrityksille suunnattu kilpailu järjestetään nyt toista kertaa. Kilpailun haku on auki 9.12.2019-6.1.2020 osoitteessa: https://www.nelonen.fi/osallistu. Alkukarsintojen jälkeen jatkoon valitut 5-7 finalistia saavat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Heidän matkaansa tuoteideasta kaupan hyllylle seurataan TV-sarjassa, joka esitetään Nelonen Median kanavilla ja Ruutu-palvelussa kesällä 2020. 

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula, joka on itsekin lanseerannut monta ruokabrändiä. Mukana ovat myös Finlaysonin nostamisesta nykykuluttajien tietoisuuteen tunnettu Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja, kuluttajaymmärryksen oivaltava asiantuntija Suvi Luoma. S-ryhmän vähittäiskaupan näkemystä kilpailuun tuovat kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.  

– Viime vuonna kisaan tuli yli 100 hakemusta. TV-sarjan ja Boltsin huikean menestyksen inspiroimana uskomme hakemuksia tulevan tänä vuonna monin verroin. Suomessa riittää kyllä ideoita, mutta rohkeutta brändäykseen ja osaamista kaupallistamiseen kaivataan kipeästi lisää. Tässä me voimme ja haluamme auttaa, toteaa Ilkka Alarotu. 

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu toteuttaa S-ryhmän kesällä 2017 julkaisemaa Ruokamanifestia, jossa kaupparyhmä sitoutui edistämään suomalaista ruoka-alaa, tässä tapauksessa innovaatioita ja pieniä yrityksiä. 


Kaikista vuoden 2019 finalisteista suosikkituotteita 

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitti Leivon Leipomon Boltsi, josta kehkeytyi syksyn aikana todellinen yllättäjä. Tuote löysi nopeasti tiensä suomalaisten ruokakoreihin ja suosio pysyi korkealla tasolla myös alkuhuuman jälkeen. 

–  Kilpailun aikana jouduimme opettelemaan uusia asioita saadessamme tuomareilta ja Foodwestiltä arvokasta sparrausta ja se oli todella hyvä asia. Boltsin suosion myötä tunnettuutemme ja sitä kautta myynti on kasvanut. Löysimme siis meille täysin uuden tuoteryhmän ja olemme päässeet palkkaamaan lisää työntekijöitä, iloitsee Leivon Leipomon toimitusjohtaja Harri Jaakkola ja jatkaa: 

–  Tuleville osallistujille sanoisin, että kannattaa lähteä mukaan avoimin mielin. Tuotteen ei tarvitse olla hakuvaiheessa valmis, vaan sen viimeistelyyn saa tukea kilpailun aikana. Samalla meille syntyi jo uusiakin tuoteideoita, joita nyt kehitämme eteenpäin. 

S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin kisan finalistituotteet eli härkäpapujäätelö Härtelö, särkijauheliha Särvin, punajuurilevite Juureva, hyvinvointijuoma Mo´zumo ja Knehtilän Tattarisnäksit ja -murot. Kaikki tuotteet ovat löytäneet oman faniryhmänsä. Monet näistä tähtäävät nyt myös vientiin. 

#suomalainenmenestysresepti  

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, p. 0107680634, ilkka.alarotu@sok.fi 

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye