Taide apuna väkivallasta selviytymisessä

Taide ja kulttuuri luovat jo itsessään hyvinvointia ja tuovat mielekkyyttä elämään mutta taidetta voidaan käyttää myös soveltavasti. Näin on tehty Porissa, missä liikunnan ja tanssin avulla tavoitettiin väkivaltaa kokeneita naisia uudella tavalla. Kolmivuotinen Jalkautuvan naistyön hanke päättyy vuoden lopussa Porin ensi- ja turvakotiyhdistyksessä. Hankkeen aikana on kohdattu noin 300 satakuntalaista naista. Taiteella väkivaltaa vastaan -tapahtuma 16.11. ottaa kantaa väkivaltaa vastaan.

Kulttuurin avulla voidaan etsiä uusia näkökulmia ja lähestymistapoja vaikeasti lähestyttäviin asioihin ja ilmiöihin. Tarina, runo tai maalaus antaa mahdollisuuden samaistua toisen ihmisen kokemuksiin tai ajatuksiin tarkempia yksityiskohtia tietämättä. Taiteella voi vaikuttaa, mutta tuoda myös monipuolisia keinoja väkivaltatyön käyttöön. Uusilla työtavoilla tavoitettiin niitä naisia, jotka eivät osaa, voi, tahdo tai halua hakeutua tarjolla oleviin väkivaltatyön palveluihin.

Erityisen voimakkaasti esille nousivat ajatukset siitä, että apua kokemusten käsittelemiseksi tarvitaan myös silloin kun väkivallan kokemuksesta on pitkä aika. Esille tuli myös se, että keskusteluun perustuva työskentely ei sovi kaikille. Usein hankkeen tavoittamat naiset olivat käyneet juttelemassa kokemuksistaan ja saaneet keskusteluapua mutta eivät kokeneet sen auttaneen heitä riittävän monipuolisesti.

Jalkautuva naistyö – Naisen hyvinvoinnin vahvistaminen väkivaltaa ennaltaehkäisevänä tekijänä – hanke (2015-2017) on toteutunut Porin ensi- ja turvakotiyhdistyksessä. Kehollisten menetelmien kokeilemisen lisäksi hankkeessa on tuotu tietoa lähisuhdeväkivallasta ympäristöihin, missä naiset arjessa liikkuvat. Kokonaisvaltainen hyvinvointi on valittu näkökulmaksi ja vastavoimaksi väkivallalle.

Hankkeessa on luotu täysin uusi konsepti väkivaltatyön ja tanssi – ja liiketerapian yhdistelmästä, jota toteutettiin Voimavaroja liikkeestä – ryhmän muodossa yhteistyössä Tanssiterapia Piuman kanssa. Ryhmän kautta kohdattiin 17 satakuntalaista naista, jotka halusivat käsitellä väkivallan kokemuksiaan kehollisuuden kautta. Porissa toteutettiin myös useita taidemenetelmiä hyödyntäneitä työpajoja sekä järjestettiin lähisuhdeväkivaltaa käsitteleviä taidetapahtumia, jotka tavoittivat yhteensä lähes 300 ihmistä.

Hankkeessa luotiin Tarinakengät – askeleita lähisuhdeväkivallasta näyttely, jossa kerättiin väkivaltaa kokeneiden naisten tarinoita. Näyttelyyn lähetettiin 31 väkivallan kokemuksia kuvaavaa tarinaa tai runoa. Väkivaltaa kohdanneiden tarinoista käy ilmi, kuinka vaikeaa avun hakeminen edelleen on ja miten vaikeaa kokemuksista on puhua. Tarinansa näyttelyyn lähettäneet naiset nostivat usein viesteissään esille, että haluavat kertoa tarinansa, jotta joku toinen samassa tilanteessa oleva voisi saada tarinasta rohkaisua hakea apua.

Taiteella väkivaltaa vastaan -tapahtuma 16.11.2017

Tapahtuma on kaikille avoin ja olemme saaneet mukaa useita porilaisia esiintyjiä ja taiteilijoita, jotka haluavat ottaa kantaa väkivaltaa vastaan.

Tapahtuman seminaariosuus toteutuu klo 16–18 ja illalla klo 18–21 on kaikille avoin esityksellinen osuus, jonne voi poiketa katsomaan joko yhden esityksen tai viettää kanssamme koko illan.
Paikka: Contakti-teatteri Uusikoivistontie 83, Pori

Tilaisuuden ohjelma:
www.porinensijaturvakoti.fi

Maiju Lehtonen,
projektityöntekijä, Porin ensi- ja turvakotiyhdistys
p. 044 0332 003 tai jalkautuvanaistyo@gmail.com

Porin ensi- ja turvakotiyhdistys ry tarjoaa palveluita lapsiperheiden tukemiseen, vanhemmuuden tukemiseen sekä perhe- ja lähisuhdeväkivallasta selviytymiseen Satakunnassa.

Kutsu medioille 20.11: Lapsiperheen arki vastaanottokeskuksessa on haastavaa16.11.2017 09:00Kutsu

Vastaanottokeskuksissa asuvien lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Lapset jäävät helposti työntekijöiden kiireen ja vanhempien vaikean elämäntilanteen jalkoihin. Perheitä voidaan tukea monin tavoin. Medialounaalla vastaanottokeskuksessa asuvan pikkulapsiperheen isä kertoo perheen arjesta ja elämästä turvapaikkaprosessin aikana.

Mediainfo 23.11: Väkivaltaa ei huomioida riittävästi huoltajuuspäätöksissä13.11.2017 13:45Kutsu

Vuonna 2016 parisuhdeväkivallan seurauksena kuoli 12 naista, joista viisi surmasi entinen kumppani. Riski on erityisen suuri parisuhteen päättyessä, sillä 15 vuoden aikana joka kolmas parisuhdeväkivallan seurauksena kuollut on surmattu erotilanteessa. Väkivaltaa ei myöskään huomioida riittävästi huoltajuuspäätöksissä. Väkivaltaa käyttänyt vanhempi voi saada tavata lasta ilman tukea tai valvontaa tai jopa yhteishuoltajuuden toisen vanhemman kanssa. Mediainfossa kuulemme, miten huolto- ja tapaamisriitojen väkivaltaa voidaan ehkäistä ja kuinka lapsen turvallisuus voidaan varmistaa.

Kutsu medioille 4.10: Vastaanottokeskuksissa järjestetty toiminta auttaa lapsia2.10.2017 11:38Tiedote

Neljässä vastaanottokeskuksessa Pirkanmaalla ja Hämeessä asuu parhaillaan yhteensä yli 320 lasta, joista noin 130 on alle kouluikäisiä. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivää haetaan pysyväksi25.9.2017 13:43Tiedote

Lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2016 liputettiin ensi kerran Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Liputuspäivä liittyi Miina Sillanpää 150-juhlavuoteen ja myönnettiin tuolloin kertaluonteisena. Myös tänä vuonna suositellaan liputusta lokakuun ensimmäisen päivänä. Liputuspäivän vakiinnuttamista ovat hakeneet Miina Sillanpään Seura ja tukemassa on lähes neljäkymmentä tahoa.

Kutsu medioille 15.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 09:30Tiedote

Märäjälahden vastaanottokeskuksessa Lieksassa asuu parhaillaan 15 lapsiperhettä, joissa on kaikenikäisiä lapsia. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille 14.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 08:00Tiedote

Suomen Punaisen Ristin ylläpitämässä Salmirannan vastaanottokeskuksessa Jyväskylässä asuu parhaillaan parikymmentä perhettä, joissa on yli 40 lasta. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.