Taidemenujen innoittajana avantgarden kuningatar Natalia Goncharova

Ateneum-Taidemenu on Ateneumin taidemuseon ja HOK-Elannon ravintoloiden tarjoama kokonaisvaltainen maku- ja kulttuurielämys. Se sisältää näyttelyn inspiroiman monipuolisen menun sekä pääsylipun Ateneumiin, jossa on nähtävillä Natalia Goncharovan näyttely.
Natalia Goncharova: Omakuva keltaisten liljojen kanssa (1907–1908). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria. © Kuvasto 2020. Yksityiskohta.

Taidemenu on nautittavissa 27.2.–17.5.2020 Salvessa ja Vltavassa. Asiakas saa pääsylipun Ateneumiin ravintolasta, mutta voi tutustua näyttelyyn joko ennen ateriaa tai sen jälkeen. Menu on edullisempi S-Etukortilla.

Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona, joka inspiroi niin Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Näyttely esittelee laajasti taiteilijan tuotantoa 1900-luvun neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä: maalauksia, kuvituksia, pukuja, lavastusluonnoksia ja balettitaltiointeja.

– Taidemenujen suunnittelu alkaa teosesittelystä, jossa paneudumme Ateneumin asiantuntijoiden johdolla niin taiteilijaan kuin esillä oleviin teoksiinkin. Niistä lähtee inspiraatio ravintoloiden Taidemenuille, HOK-Elannon ravintoloiden aluejohtaja Satu Rytkönen kuvaa prosessia.

– Näyttelyvierailua Ateneumissa voi täydentää monin tavoin esimerkiksi tapahtumien ja näyttelyjulkaisun avulla. Ateneumin ja HOK-Elannon Taidemenu tuo elämykseen vielä uuden, maistuvan ulottuvuuden, Ateneumin markkinointipäällikkö Suvi Rusanen kertoo.

Lisätietoja:

taidemenu.fi