Taidemyyntinäyttely Aleksanterinkatu 13:ssa kerää rahaa ukrainalaisten auttamiseksi

Ilmarisen Aleksanterinkadun kiinteistössä Helsingin keskustassa tiistaina aukeavassa hyväntekeväisyysnäyttelyssä myytävien teosten tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä Ukrainan ja ukrainalaisten hyväksi toimiviin avustuskohteisiin.

Eläköön Ukraina -näyttely syntyi järjestäjien halusta tehdä jotain konkreettista konfliktialueen hädänalaisten ihmisten hyväksi. Tempauksessa on mukana kymmeniä suomalaisia nykytaiteilijoita sekä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen keskittynyt markkinointitoimisto Måndag. Yhtiö tekee ihmisoikeus- ja ilmastotyötä ympäri maailmaa yhteistyössä lukuisien organisaatioiden kanssa.

– On mahtavaa huomata ihmisten halu auttaa. Kuvataide on ollut kautta historian valtavan vahva poliittinen väline, ja taiteilijat ovat aina olleet vaikuttamisen ja ihmisyyden ymmärtämisen ytimessä, Måndagin perustaja ja luova johtaja Arto Sivonen sanoo.

Järjestäjät huomauttavat, että symbolisen taistelun ja tavaralahjoitusten lisäksi Ukrainassa tarvitaan nyt konkreettisia toimia ja rahaa. Näyttelyn taustalla on ajatus siitä, että jokainen voi tehdä jotakin.

– Tilanne ei kosketa pelkästään Ukrainaa ja ukrainalaisia, vaan koko länsimaista demokratiaa ja vapautta. Tilanteen vaikutukset ulottuvat kaikkiin yhteiskunnan kerroksiin. Meidän suomalaisten taiteilijoidenkaan sanan- ja ilmaisunvapaus ei ole mikään itsestäänselvyys, sanoo yksi projektin alkuunpanijoista, valokuvaaja ja kuvataiteilija Joel Karppanen.

Näyttelyssä on mukana 32 suomalaista kuvataiteilijaa: Elina Brotherus, EGS, Erno Enkenberg, Sami Havia, Emma Helle, Heli Hiltunen, Einari Hyvönen, Jaakko Kahilaniemi, Emmi Kallio, Joel Karppanen, Anssi Kasitonni, Eetu Kevarinmäki, Jouko Lehtola (Jouko Lehtolan säätiö), Jani Leinonen, Ninni Luhtasaari, Maisa Majakka, Jaakko Mattila, Melina Paakkonen, Mikko Paakkonen, Eeva Peura, Jorma Puranen, Nastja Säde Rönkkö, Harri Pälviranta, Jari Silomäki, Joel Slotte, Kim Somervuori, Minttu Somervuori, Kaj Stenvall, Akseli Valmunen, Maija Tammi, Sanna Saastamoinen-Barrois ja Emma Ainala.

Myyntiin tulevia teoksia on nähtävillä etukäteen tapahtuman Instagram-tilillä.

Taide esillä perinteikkäässä rakennuksessa

Näyttelytila järjestyi taidegalleria Glasshouse Helsinki oy:n kautta, joka on toiminut Ilmarisen Aleksanterinkadun kiinteistössä vajaan vuoden.

Ilmarinen on yksi suurimpia kiinteistösijoittajia Suomessa. Kolmannen kerroksen tilat ovat näyttelyn järjestäjien käytössä veloituksetta hyväntekeväisyyskampanjan ajan.

– On hienoa olla mukana mahdollistamassa konseptin toteutuminen. Haluamme osaltamme edistää järjestäjien hyviä tarkoitusperiä tarjoamalla tällä hetkellä tyhjillään olevat tilat taiteilijoiden käyttöön, Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila sanoo.

Aleksanterinkadun 13:ssa sijaitseva Selim A. Lindqvistin suunnittelema, vuonna 1900 valmistunut Lundqvistin liiketalo on yksi Helsingin ydinkeskustan merkityksellisimpiä rakennuksia. Kuusikerroksinen kivirakennus suunniteltiin tavarataloksi, ja se on suurine ikkunoineen kiinnostava erityisesti arkkitehtuurinsa vuoksi.

– Tila antaa arvoisensa puitteet Suomen eturivin taiteilijoiden teoksille. Rakennus on tunnettu, ja ihmisten on helppo tulla sinne, Arto Sivonen sanoo.

Tuotto myynneistä lahjoitetaan lyhentämättömänä taiteilijoiden valitsemille avustuskohteille, joihin kuuluu Suomen Punainen Risti, Pakolaisapu, Ukraine Pride, UN Women, Unicef, Pelastakaa Lapset, Suomen Ukrainalaiset ry, Fida, Kirkon ulkomaanapu, Abilis Foundation, Shelter Sirius, Lääkärit ilman rajoja, New IFJ-EFJ Safety Fund for Ukrainian Journalists sekä useita ukrainalaisia sateenkaariliikkeitä.

Eläköön Ukraina -myyntinäyttely Aleksanterinkatu 13:n kolmannessa kerroksessa Helsingissä 16.3.–26.3.2022 ti–pe klo 11–18 ja la klo 11–17. Näyttelyyn on vapaa sisäänpääsy.

Näyttelyn avajaiset järjestetään tiistaina 15. maaliskuuta kello 17–19. Avajaisten keskustelutilaisuuden aiheina ovat Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja mahdolliset auttamiskeinot kriisissä. Keskustelemassa ovat Suomen Pakolaisavun toiminnanjohtaja Annu Lehtinen, journalisti Oxana Chelynova, Kirkon ulkomaanavun valokuvaaja Antti Yrjönen ja ajatushautomo Safer Globen toiminnanjohtaja Maria Mekri.

Lisätiedot:

Joel Karppanen, taiteilijoiden edustaja