Taideralli kutsuu kurvailemaan Kangasalan kesägallerioihin ja taidekohteisiin su 10.7.

Taiderallissa tutustutaan Kangasalan kesänäyttelyihin, gallerioihin ja kulttuurikohteisiin Helene Schjerfbeckin ja Suomen kuvataiteen päivänä 10.7.2022. Mukana 12 kohdetta: kesänäyttelyitä, gallerioita, katutaidetta, puutarhakohde ja maalaustapahtuma.

TaideTallin kesänäyttelyssä nautitaan taiteen lisäksi kauniista Längelmäveden maisemista. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala

Kangasalan näyttelykesä on monipuolinen ja taiteen ystäville on tarjolla myös uutuuksia, joihin tänä vuonna toista kertaa järjestettävä Taideralli-tapahtuma kutsuu tutustumaan saman päivän aikana.

TaideTallissa Majaalahdessa näyttelytilojen seinät täyttyvät inhimillisyydestä, elämän moninaisuudesta, luonnon kauneudesta ja ihmisen kasvusta. Kesän 2022 ArtMajaalahti -näyttelyssä neljän oven takana on mukana 13 eri taiteilijaa etupäässä Pirkanmaalta.

Kuhmalahden Taidepappilan kesä # 51:ssä on esillä 13 taiteilijan teoksia: erilaisilla tekniikoilla tehtyä maalaustaidetta, videoteos, tilateoksia, veistoksia sekä keramiikkaa.

Haaviston Parvigalleriassa on esillä Päivi Lepolan öljyväritöitä Valoja ja varjoja -näyttelyssä sekö opastettuja kierroksia uudelle Taidepolulle, joka kiertää luontoon sijoitettuja taideteoksia sekä tilan historiasta kertovia paikkoja.

Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesänäyttely Hevosia – Horsesesittelee hevosaiheista taidetta, johon pääsee Taiderallissa tutustumaan maksutta. Kirkkoharjun näkötornilla pääsee taiteilemaan itse Kimmo Pyykkö -taidemuseon järjestämässä maalauspäivässä. Ohjaajana on taidemaalari-kuvataiteilija Maarit Blomqvist (TaM) ja mallina Kangasalan kesähevonen Maikki.

Kangasala Street Art on kesän aikana ammattilaisten ja kävijöiden kanssa yhteisöllisesti rakentuva katutaidekohde. (Katu)taiderallissa alueella on paljon kivaa taiteilu- ja leikkipuuhaa lapsille sekä vapaasti maalattavia seiniä ja maalausopastusta.

Erkki Frickin 30 vuoden aikana rakentamassa Arboretum Frickissä ihaillaan puutarhataidetta, joka on saanut vaikutteita eri maanosista ympäri maailman. Kokonaiselämykseen kuuluu metsäpuutarhassa soiva Heikki Mäenpään säveltämä musiikki.

Galleria Art Villa Armaksessa nähdään Kangasalan Kuvataiteen Ystävien kesänäyttely. Paikalla on yhdistyksen jäseniä taiteilemassa Helene Schjerfbeckin hengessä ja myös muut voivat osallistua.

Kesäpäivän galleriassa esillä on Päivi Mansikka-ahon akvarelleja, taidegrafiikkaa, maalauksia, postikortteja, exlibriksiä, vintagea ja lasitöitä. Mari Hillon kotiateljeessa nähdään grafiikan vedoksia ja keramiikkaa.

Mobiliassa esillä kahden palkitun valokuvaajan,JetroStavénin ja Johanna Erjonsalon Tie vie – museotiet suomalaisuuden peilinä -näyttely sekä Eero Kumannon taidenäyttely Autoja & Robotteja.

Sahalahden museomakasiinilla nähdään Valkeakoski-opiston Kangasalan osaston Sahalahden valokuvausryhmän näyttely Malja valokuvaukselle. Esillä myös Matka valoon -näyttely.

Tarkemmat tiedot kohteiden ohjelmasta, aukioloajoista ja pääsymaksuista tapahtuman sivulla: https://visitkangasala.fi/taideralli

Tapahtuman järjestävät Visit Kangasala ja Kangasalan kulttuuripalvelut.

Kangasalan Taideralli

Su 10.7.2022 klo 11–16

Tapahtumapaikat: TaideTalli, Kuhmalahden Taidepappila, Galleria Art Villa Armas, Kimmo Pyykkö -taidemuseo, Kesäpäivän galleria, Haaviston Parvigalleria, Kangasala StreetArt, Arboretum Frick, Mari Hillon kotiateljee, Mobilia, Sahalahden museomakasiini ja Kirkkoharjun näkötorni.

Mediakuvia kansiossa: https://drive.google.com/drive/folders/1WOgte3vHvqKvbaqjKbdtqdBJyIKOMDv3?usp=sharing

Kuvaajan nimi tiedostossa, mainittava julkaistaessa.

Lisätietoja:

Emma Santala