Taitaja-semifinaalit oppilaitoksissa 1.–5.2.2021

Taitaja2021-semifinaalit pidetään ammatillisissa oppilaitoksissa ympäri Suomen 1.–5.2.2021. Vaikka moni koulutuksen järjestäjä on etäopetuksessa, semifinaalit järjestetään kouluilla koronaohjeistuksia tarkasti noudattaen. Semifinaaleilla mahdollistamme SM-finaalin toteutumisen toukokuussa.
Kuva: Taitaja2021 Oulu

Semifinaaleihin on ilmoittautunut 1 520 ammatillista opiskelijaa ympäri Suomen. Semifinaaleissa karsitaan lajien parhaat ammattitaidon SM-finaaliin. Finalistit julkistetaan Taitaja2021-verkkosivuilla sitä mukaan, kun tulokset varmistuvat. Valtaosa tuloksista on tiedossa 19.2.2021 mennessä.

Uudenlaiset Taitaja-kilpailut

Koronapandemia on tuonut mukanaan paljon uusia toimintatapoja ammatilliseen koulutukseen, ja myös Taitaja-tapahtumaan uusi tilanne vaikuttaa merkittävästi. Semifinaalit järjestetään koronatilanteen vuoksi poikkeuksellisesti hajautettuna, eli jokainen opiskelija suorittaa kilpailutehtävän omassa oppilaitoksessaan. Näin osallistujien ja toimijoiden turvallisuus voidaan taata eikä matkustamista oman oppilaitoksen ulkopuolelle tarvita.

Myös toukokuisen finaalitapahtuman osalta olemme varautuneet erityisjärjestelyihin, joilla pyritään takamaan kilpailijoiden terveys ja turvallisuus: ”Luomme uusia toteutusmalleja, koska haluamme tarjota myös tulevaisuudessa nuorille mahdollisuuden oman osaamisensa näyttämiseen Taitaja-tapahtumassa”, sanoo Skills Finlandin toiminnanjohtaja Eija Alhojärvi.

Taitaja on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen tapahtuma, jossa kilpaillaan nuorten ammattitaidon Suomen mestaruuksista 46 lajissa. Kolmipäiväisessä tapahtumassa nähdään myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden TaitajaPLUS-lajeja sekä kilpaillaan yläkoululaisten Taitaja9-kilpailu.

Taitaja2021 Oulu -tapahtuman järjestävät Pohjois-Suomen ammatilliset oppilaitokset yhteistyökumppaneineen. Suomessa ammattitaitokilpailutoimintaa koordinoi Skills Finland ry.

Kutsu medialle

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan semifinaaleja ammatillisiin oppilaitoksiin koronaohjeistukset huomioiden.

Lajit ja yhteyshenkilöt löydätte Taitaja2021-verkkosivuilta https://taitaja2021.fi/fi/lajit/

Tarvittaessa voitte olla yhteydessä oppilaitoksen viestintään mm. kuvapyyntöjä varten.

www.taitaja2021.fi

Taitaja2021 Oulu -kilpailujohtaja Sauli Jaara, 0400 330 587, sauli.jaara@osao.fi

Taitaja-päällikkö Petri Hörkkö, 050 523 9696, petri.horkko@skillsfinland.fi

Lajeja koskeviin kysymyksiin vastaavat lajivastaavat.
Katso yhteystiedot https://taitaja2021.fi/fi/lajit/

Kuva: Taitaja2021 Oulu
Vaatteen valmistus -laji Taitaja2019 Joensuu -tapahtumassa. Kuva: Piia Kinnunen / Skills Finland.