Taitajasta apua oman koulutuspolun suunnittelemiseen

Taitaja2023 Espoo -tapahtuma päättyy tänään päättäjäisiin ja palkintojenjakoon, joka on katsottavissa myös suorana lähetyksenä TaitajaTV:ssä.
Taitaja2023 Espoo -tapahtumassa ratkotaan 47 lajin suomenmestaruudet. Kuva: Putkonen Milla (Omnia) / Skills Finland

Taitaja-tapahtuma on koonnut Tapiolan urheilupuistoon kahden päivän aikana kymmeniä tuhansia vierailijoita. Joukossa on paljon opintojaan suunnittelevia yläkoululaisia. Tapahtuman avulla pyritään kasvattamaan ammatillisen koulutuksen laatua ja vetovoimaa, jotta suomalainen työelämä saisi käyttöönsä osaavia työntekijöitä.

Skills Finlandin toiminnanjohtaja Maria Ekroth kertoo, että selvitysten mukaan opiskelijat itse ovat tyytyväisiä ammatilliseen koulutukseen, mutta koulutuksen vetovoima ei yllä samalle tasolle. Syyksi tähän Ekroth kertoo ennen kaikkea sen, että monella on väärä mielikuva ammatillisesta koulutuksesta ja ammattialoista.

– Esimerkiksi moni työ, joka aiemmin vaati fyysistä voimaa, on teknologian kehityksen myötä muuttunut kevyeksi. Mielikuvat voivat siis olla vanhentuneitakin. – Taitajan avulla haluamme saada mielikuvan ammatillisesta koulutuksesta vastaamaan opiskelijoiden hyviä kokemuksia. Ajatuksena on, että tätä kautta ihmiset löytäisivät paremmin ammatillisen koulutuksen pariin.

Perho Liiketalousopisto lähettää Taitajaan kilpailijoita kaikilta koulutusaloiltaan. Rehtori, toimitusjohtaja Juha Ojajärvi on huomannut, että Taitaja-kilpailussa menestyneet osaajat kiinnostavat yrityksiä. – Työnantajat arvostavat sitä, että CV:ssä on merkintä Taitajaan osallistumisesta, hän kertoo. Yritykset tekevät rekrytointia myös paikan päällä tapahtumassa tarjoamalla kilpailussa menestyneille nuorille työpaikkoja.

– Olisi arvokasta, että jokainen peruskoulunsa päättävä ikäluokka pääsisi tutustumaan ammatillisen koulutuksen aloihin näin valtavan konkreettisella tavalla, Juha Ojajärvi sanoo.

Tänä vuonna Perho Liiketalousopistosta Taitajaan osallistui ammatillisen koulutuksen opiskelijoita paitsi kilpailijoina myös tapahtuman vierailijoina. – Toivomme, että tapahtumassa vieraileminen sytyttää innon hakea seuraavana vuonna kilpailemaan, Ojajärvi sanoo.

Taitaja2023 Espoo -tapahtuma päättyy tänään torstaina palkintojenjakoon ja päättäjäisiin Tapiolan urheiluhallissa klo 14.45–16.30. Media on tervetullut seuraamaan tapahtumaa. Päättäjäislähetys on katsottavissa myös TaitajaTV:ssä YouTubessa.

Päivi Korhonen
yhteiskuntasuhdejohtaja, Omnia
Paivi.Korhonen@omnia.fi

Katja Katajamäki
viestintäpäällikkö, Skills Finland
katja.katajamaki@skillsfinland.fi

Ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma Taitaja2023 Espoo

Ammattitaidon SM-finaalissa kilpailee noin 350 opiskelijaa eri ammattialoilta. Lajeja on 47, ja niistä viisi on erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja. Finalistit karsittiin 1646 semifinalistin joukosta. Kilpailulajien lisäksi ammattinäytöksissä nähdään ajankohtaisia teemoja: drone-lennätys, tulevaisuuden ruokateknologia ja seinämaalaus (muraali).

Taitaja2023-tapahtuman yhteydessä kilpaillaan lisäksi yläkoululaisten Taitaja9-kilpailu, jonka karsintoihin osallistui lähes 12 000 yläkoululaista. Loppukilpailuun osallistuu 36 kolmen hengen joukkuetta.

Tapahtuman päävastuullinen järjestäjä on Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Yhteistyökumppanina TaitajaPLUS-lajien järjestämisessä toimii Ammattiopisto Live. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry.

Taitaja2023 on kaikille avoin maksuton tilaisuus tutustua suomalaiseen huippuammattiosaamiseen. Tapahtuman keskeiset teemat ovat kestävä tulevaisuus, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus sekä ammattiosaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa.

Espoon kilpailuihin lähdetään osaamisella ja ammattiylpeydellä – tapahtuman virallinen slogan ja hashtag on #OlePro.