Taitoluistelun, jääkiekon ja esittävän taiteen huiput ainutlaatuisessa suurtuotannossa Uros Live -areenalla tammikuussa 2022

H. C. Andersenin rakastettu Lumikuningatar-tarina tuodaan ensimmäistä kertaa jäälle Suomessa. Tampereella joulukuussa 2021 avautuva Uros Live -areena tarjoaa ainutlaatuiset puitteet kaikkien aikojen suurimmalle kotimaiselle jäätuotannolle, jossa ovat mukana taitoluistelijat Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas ja muodostelmaluistelujoukkue Marigold IceUnity. Jääkiekkoilijoista mukana ovat Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski ja Pekka Saravo. Esityspäivät ovat 1.-3.1.2022. Kyseessä on koko perheelle sopiva jääshow. Liput tulevat myyntiin maanantaina 22.2.

Kuva: Saara Salmi ja Irina Kauppinen

Hankkeen tuottajat, tapahtumayhtiö Tampere-talo Oy sekä Kantelinen Company Oy, ovat koonneet jäätuotantoon nimekkäiden luistelutähtien lisäksi kansainvälistä arvostusta keränneet valosuunnittelun, ohjauksen, käsikirjoituksen ja puvustuksen ammattilaiset. Klassikkotarina Lumikuningattaresta saa jäällä uuden sovituksen, jonka sävellyksestä vastaa Tuomas Kantelinen.

Lumikuningattaren roolissa nähdään taitoluistelun viisinkertainen suomenmestari ja kolminkertainen EM-mitalisti Kiira Korpi. Jäällä hurmaa Laura Lepistö, Suomen kaikkien aikojen menestynein taitoluistelija yksinluistelussa. Mukana ovat jäätanssin euroopanmestarit ja moninkertaiset MM- ja EM-mitalistit Susanna Rahkamo ja Petri Kokko sekä taitoluistelun olympiaedustaja ja moninkertainen Suomen mestari Mila Kajas. Esityksen vahvan ytimen muodostaa kansainvälisesti menestynein muodostelmaluistelujoukkueemme Marigold IceUnity.

Maamme tunnetuimmista jääkiekkoilijoista ovat mukana pitkän NHL-uran tehnyt Niklas Hagman, Tappara-ikoni Pekka Saravo sekä maajoukkuekapteeni ja Suomen menestyneimpiin naisjääkiekkoilijoihin lukeutuva Jenni Hiirikoski. Jäällä nähdään myös MM-kultajoukkueen ja Jokerien KHL-joukkueen kapteeni Marko Anttila.

- Minulle henkilökohtaisestikin tämä tuotanto merkitsee aivan valtavasti, eikä vähiten sen takia, että pääsen jäälle monen vuoden tauon jälkeen kotikaupungissani Tampereella yhdessä upeiden luistelulegendojen ja ystävieni kanssa.  Odotan Lumikuningatar jääshow’lta huikeita tunne-elämyksiä sekä yhdessä tekemisen ja kokemisen voimaannuttavaa vaikutusta, jonka toivottavasti tulevat sydämessään tuntemaan sekä katsojat että esiintyjät ja muu upea tuotanto, Kiira Korpi iloitsee.

- Upeaa ja ainutkertaista, että tällainen joukko pääsee yhdessä jäälle. Hanke on merkittävä panostus suomalaisen taitoluistelun osaamisen, harrastamisen, kunnianhimon sekä kansainvälisten mahdollisuuksien kasvattamiseksi. Itselleni on myös jännittävää palata jäälle pitkän tauon jälkeen, Susanna Rahkamo kertoo.

- On hienoa, että pääsemme rakentamaan kaikkien suomalaisten intoa yhteiseen jäälajien harrastamiseen ja kertomaan tärkeää tarinaa kaverin auttamisesta. On todella kiinnostava kokemus vetää rooliasut ylle ja luistella näyttävässä valaisussa taitoluistelijoiden kanssa, Marko Anttila sanoo.

Mukana kansainvälisesti kokenut tekijäryhmä

Suurtuotannon käsikirjoittaja ja konseptoija on kanadalainen Melissa A. Thompson, joka tunnetaan mm. Cirque du Soleilin tuotantojen konsepteista. Lumikuningattareen musiikin on säveltänyt Suomen kansainvälisesti menestynein ooppera-, elokuva- ja balettisäveltäjä Tuomas Kantelinen. Show’n visualistina ja valosuunnittelijana toimii maailman suurimpien areenoiden ja tuotantojen visualisti ja kansainvälistä mainetta Cirque de Soleilin tuotannoissakin niittänyt Mikki Kunttu. Ohjauksesta vastaa merkittävistä musikaali- ja areenatuotannoista sekä menestyneistä jääkoreografioista tunnettu Reija Wäre, pukusuunnittelusta Suomen kansainvälisesti tunnustetuin pukusuunnittelija Erika Turunen ja joukkokohtausten jääkoreografiasta mm. Marigold IceUnitynkin valmennuksesta tuttu Anu ”Jääskis” Oksanen.

- Lumikuningatar tarjoaa yleisölle jotain, mitä Suomessa tai muissa Pohjoismaissa ei ole aiemmin nähty. Jääbalettituotannoille on markkinoilla selvästi suuri kysyntä. Suomella on hankkeen tuottamisessa vahva uskottavuus ja mahdollisuus tehdä suurta poikkeuksellisen jääurheiluosaamisensa sekä esittävän taiteen huippujensa ansiosta. Alusta asti tavoitteenamme on ollut toteuttaa kansainvälisen tason suurhanke ja luoda Suomeen uusi taiteenlaji. Näiden esiintyjien, taiteilijoiden sekä kumppaneiden avulla se on myös tullut mahdolliseksi, kertoo Tampere-talon toimitusjohtaja ja hankkeen päätuottaja Paulina Ahokas.

- Täysin haltioituneena tästä suomalaisen taiteen ja jääurheilun ykkösketjusta lähdemme rohkeasti ja luottavaisin mielin matkalle kohti uutta. Lumikuningatar-tarina luo lohtua tähän suuren yksinäisyyden aikaan. Kuinka tärkeää onkaan vaalia ystävyyttä ja pitää huolta kaverista. Tarina muistuttaa siitä, että meissä jokaisessa piilee kyky täydelliseen hyvään. Luvassa on mitä kauneimpia melodioita, hurjaa taikaseikkailua, vaaran ja kylmyyden äänimaisemaa sekä räjähtävää nykybeattia, kertoo säveltäjä, hankkeen taiteellinen johtaja Tuomas Kantelinen.

- Lumikuningatar on taianomainen teatraalinen tarina, ja on täydellisen osuvaa tuoda se nimenomaan areenaympäristöön. Luistelutaiteen ja jääurheilun muotokieli yhdistettynä musiikin, valon, lavastuksen ja videotekniikan taikaan vie koko perheen mukanaan lätkäjunnuista isovanhempiin. Lumikuningatar tuo tanssin ja baletin visuaalisen eleganssin ja dynamiikan areenalle unohtamatta näihin halleihin kuuluvaa immersiivistä tulisieluista energiaa, sanoo visuaalinen suunnittelija Mikki Kunttu

Päänäyttämönä uunituore, upea Uros live -areena

– Uros Live -areena on kansainvälisesti kiinnostava elämyskeskittymä. On hienoa, että saamme juuri Lumikuningatar-show’n areenan suurtuotannoksi. Se täydentää laajoja asiakasryhmiä kiinnostavia tavoitteita, joita varten areena Tampereelle tulee. Show kiinnostaa koko perhettä ja tarjoaa mahdollisuuden tulla tutustumaan areenaan sen kaikessa loistossaan, iloitsee Uros Live -areenan toimitusjohtaja Marko Hurme.

Tampereella loppuvuodesta 2021 avautuva areena on tärkeä vetonaula kaupungille ja Pirkanmaalle. Jääshow tuo osaltaan vetovoimaa Tampereen kaupungille kulttuuripääkaupunkihaun 2026 yhteyteen.

- Tässä tuotannossa yhdistyvät taiteen ja urheilun parhaat puolet ja laaja osaaminen. Innolla lähdemme tuomaan korttamme kekoon tämän kokonaisuuden mahdollistamiseksi niin Euroopan kulttuuripääkaupunkihaun 2026 kuin Tampereen suurtapahtumien näkökulmasta. Olemme uuden, hienon ja kansainvälisen suurhankkeen äärellä, iloitsee Tampereen kulttuuripääkaupunkihakua johtava Perttu Pesä.

Lumikuningatar-hankkeen ovat mahdollistaneet rahoituksellaan opetus- ja kulttuuriministeriö, Svenska Kulturfonden ja Tampereen kaupunki. Hankkeen pääyhteistyökumppani on JC Decaux. Muut yhteistyökumppanit ovat Uros Live, Lapland Hotels, Lippupiste, Suomen Taitoluisteluliitto, Sanoma ja Aito Media. Yhteistyössä ovat mukana myös Suomen Jääkiekkoliitto ja Veikkaus. Uros Live -areenalla Tampereella nähdään kolme Lumikuningatar-esitystä 1.1., 2.1. ja 3.1.2022. Esityksistä yksi on ruotsinkielinen. Lippujen hinnat ovat 39-79 euroa. Liput tulevat myyntiin maanantaina 22.2.2021 osoitteessa Lippu.fi.

Kuvapankki https://tamperetalo.kuvat.fi/i/4AKWrGcBwkhyQs3mPNH7dCZ95f2aejXS

www.lumikuningatar.fi

www.tampere-talo.fi

Paulina Ahokas, Tampere-talo Oy, 040 551 1551
Tuomas Kantelinen, Kantelinen Company Oy, 040 1420140

Haastattelupyynnöt, median tiedustelut
Anne Sivula, viestintäpäällikkö, Tampere-talo, 040 717 4873, anne.sivula@tampere-talo.fi

Kiira Korpi Lumikuningatar. Kuva Saara Salmi
Laura Lepistö. Kuva Saara Salmi
Pekka Saravo. Kuva Saara Salmi
Jenni Hiirikoski. Kuva Saara Salmi
Tuomas Kantelinen
Paulina Ahokas. Kuva Mikael Ahlfors

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 80. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Visualisti ja valosuunnittelija Mikki Kunttu saa oman festivaalin22.2.2021 10:30:00 EETTiedote

Valosuunnittelija ja visualisti Mikki Kuntun 50-vuotisjuhlan kunniaksi Tampere-talossa järjestetään kansainvälinen festivaali syksyllä 2022. Tapahtuma kantaa nimeä Valossa Mikki Kunttu. Kunttu on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä taiteilijoista, valosuunnittelijoista ja visualisteista. Festivaali esittelee Kuntun mittavaa uraa ja tarjoaa yleisölle mm. konsertin Tampere Filharmonian kanssa, gaalajuhlan, näyttelyn ja ammattilaisseminaarin. Kansainvälisessä gaalajuhlassa on mukana esiintyjiä ja taiteilijoita Kuntun uralta: Tero Saarinen Company, Apocalyptica, Chisu, Kimmo Pohjonen, Martti Suosalo sekä Bostonin Baletin, Tanskan Kuninkaallisen Baletin ja Cirque du Soleilin solisteja. Festivaali julkaistaan tänään maanantaina 22. helmikuuta, Kuntun 50-vuotissyntymäpäivänä. Tapahtuman lipunmyynti alkaa ja koko ohjelma julkaistaan vuoden 2021 aikana.

Toppartister inom konståkning, ishockey och föreställande konst i en unik storproduktion på Uros Live-arena i januari 202216.2.2021 11:30:00 EETTiedote

H. C. Andersens älskade berättelse Snödrottningen för första gången på is i Finland. Uros Live-arenan, som invigs i Tammerfors i december 2021, erbjuder en enastående estrad för alla tiders största inhemska isproduktion. I produktionen medverkar konståkarna Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas, konståkningslaget Marigold IceUnity samt hockeyspelarna Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski och Pekka Saravo. Showen visas den 1–3 januari 2022. Isshowen är en föreställning för hela familjen. Biljettförsäljningen börjar måndagen den 22 februari. En av de föreställningarna ges på svenska.

Tulossa kaikkien aikojen suurin kotimainen jääshow3.2.2021 12:46:08 EETKutsu

Tule kuulemaan kaikkien aikojen suurimmasta, täynnä tähtiä oleva kotimaisesta jääshow’sta. Suurtuotannon toteuttaa kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ja noteerattu taiteellinen työryhmä. Tilaisuudessa paljastetaan kansainvälisesti tunnustusta saaneiden kotimaisten tähtien koko esiintyjälista, joka sisältää kotimaamme nimekkäimmät taitoluistelijat ja jääkiekkoilijat. Osallistumalla tilaisuuteen pääset haastattelemaan tuotannon tähtikaartia sekä taiteellisen työryhmän edustajia.