Takatalviviikon runsaat sateet saavat Varsinais-Suomen rannikkojoet tulvimaan lähipäivinä – Satakunnassa kunnon kevättulva odotettavissa myöhemmin huhtikuussa (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Kevättulvat näyttivät Varsinais-Suomessa jäävän vähäiseksi vielä viime viikolla. Vähäsateisen maaliskuun aikana lumipeite katosi suurelta osin. Kuitenkin kuluvan viikon (vko 14) runsaat lumi- ja vesisateet, vesimääräksi muutettuna yhteensä noin 40 mm, muuttivat tilannetta oleellisesti. Perjantain (8.4.) runsaat vesisateet sulattavat myös lunta, mikä aiheuttaa valumien merkittävää lisääntymistä viikonlopun aikana. Rannikon pienet ja vähäjärviset vesistöalueet, kuten Perniönjoki ja Aurajoki tulvivat viikonvaihteen aikana. Kevättulvahuippu on kuitenkin jäämässä keskimääräiselle tai vähän sitä alhaisemmalle tasolle Varsinais-Suomen vesistöissä, koska lunta on jo aiemmin ehtinyt sulamaan melko runsaasti. Tulvat nousevat kuitenkin monin paikoin laajasti peltoalueille. Salossa Uskelanjoella jäiden lähtö voi aiheuttaa lisäharmia. Toivottavasti tätä riskiä pienentävät muutama vuosi sitten rakennetut jäänpidätysrakenteet.

Kiskonjoen Saarenjärvi 7.4.2021, © Ilkka Myllyoja.

Satakunnan alueella kevättulvista ennustetaan eteläosissa suunnilleen keskimääräistä ja pohjoisosissa Karvianjoen vesistössä jopa keskimääräistä suurempia, koska tähän mennessä lunta ei ole sulanut samalla tavoin kuin Varsinais-Suomen alueella. Kuluvan viikon (vko 14) runsaat sateet ovat vielä suurentaneet virtaama- ja vedenkorkeusennusteita. Tämä nostaa tulvavesiä huhtikuun aikana peltoalueille ja todennäköisesti myös alimmille tieosuuksille. Tulviminen voi aiheuttaa vahinkoa myös rantarakenteille Satakunnan vesistöjen rannoilla.

Kokemäenjoen merkittävimmän sivuhaaran eli Loimijoen virtaama nousee ensi viikon (vko 15) loppupuolella ennusteen mukaan noin 200 m3/s:n tasolle, mikä on keskimääräisen kevättulvavirtaaman suuruinen ja nostaa tulvan laajasti peltoalueille. Kokemäenjoen pääuoman tulvaongelmia pyritään vähentämään Loimijoen tulvahuipun aikana tehtävällä juoksutusten väliaikaisella vähentämisellä Pirkanmaan järvialtaista. Lounais-Suomen isoimman järven eli Säkylän Pyhäjärven vesimäärä nousee myös ennusteen mukaan lähelle ylärajaa. Nousua on yritetty hillitä tulvahuippua edeltävillä suurilla juoksutuksilla Eurajokeen.

Pohjois-Satakunnassa Karvianjoen vesistöalueella on Lounais-Suomen alueista selvästi eniten lunta vesiarvoksi muutettuna, joten siellä on odotettavissa huhtikuun loppupuolella paikoin keskimääräistä isommat kevättulvat. Jokijäät näyttäisivät kuitenkin onneksi huvenneen viime viikkojen aikana monin paikoin perinteisissä jääpatokohteissa kuten Merikarvianjoella ja Eteläjoella. Näiden jääpatojen ei odoteta pahentavan tulvatilannetta merkittävästi. Osa Karvianjoen vesistöalueen järvistä, kuten Isojärvi, nousevat ennusteiden mukaan keskimääräisiä kevättulvalukemia korkeammalle ja vedenpinnan lasku normaalilukemiin kestää todennäköisesti toukokuun loppupuolelle asti.

Ranta-asukkaiden ja mökkiläisten on syytä varautua ennakolta kevättulviin tarkastamalla mm. rannoilla olevat rakenteet ja veneiden kiinnitykset.

Lisätietoja:

Juha-Pekka Triipponen, puh. 0295 022 953
Pauli Myllymäki, puh. 0295 022 910

e-mail: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kiskonjoen Saarenjärvi 7.4.2021, © Ilkka Myllyoja.

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Haasteista huolimatta talvikauden tienhoidon palautteet valtakunnan kärkitasoa (Keski-Suomi, Itä-Suomi)25.5.2022 09:15:03 EEST | Tiedote

Väyläviraston vuosittain teettämässä talven tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksessa mitataan yksityishenkilöiden sekä raskaan liikenteen tyytyväisyyttä mm. liukkauden torjuntaan, lumen auraukseen sekä tienpinnan tasaisuuteen. Tutkimus antaa erittäin tärkeää palautetta asiakkailta ja tuloksia hyödynnetään talvihoidon kehittämisessä. Talven 2021–2022 tienkäyttäjätutkimus paljastaa, että tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon on hiukan laskenut edellisestä talvikaudesta, mutta on silti keskimäärin valtakunnan kärkitasoa Keski- ja Itä-Suomessa.

Östra och södra Finlands vattentjänststrategi - mätarna underlättar verkställandet (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)24.5.2022 11:34:46 EEST | Tiedote

Strategiarbetet för östra och södra Finlands vattentjänst har framskridit till att välja mätnings- och uppföljningsmodell. Valet av mätarna har gjorts noggrannt och man har kommit fram till en tillräckligt enkel mätningsmodell, så att verkställandet säkert kommer i gång. Under de senaste månaderna har vår verksamhetsmiljö förändrats kraftigt, så det är synnerligen viktigt att begripa hur man ska förbereda sig inför olika situationer inom vattentjänsten. Vi framhåller beredskap och temat cyberrisker starkare än förut i strategin.

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltostrategia - mittarit tukevat toimeenpanon onnistumista (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)24.5.2022 11:34:20 EEST | Tiedote

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuollon strategiatyössä on edetty strategian mittariston ja seurantamallin valintaan. Mittareiden valinta on tehty huolellisesti ja päädytty riittävän yksinkertaiseen mittaristoon, jotta toimeenpano lähtee varmasti käyntiin. Toimintaympäristömme on muuttunut viime kuukausina rajusti, joten on erityisen tärkeää hahmottaa, miten vesihuollossa varaudutaan eri tilanteisiin. Varautumisen ja kyberriskien teemaa pidetään strategiassa esillä entistä vahvemmin.