Taksikuljetus Oy voitti tarjouskilpailun HSL:n bussilinjan 16 liikennöinnistä

Bussilinjaa 16 liikennöi vuoden 2023 alusta Taksikuljetus Oy. Bussi ajaa reittiä Rautatientori–Kulosaari (M)–Korkeasaari Zoo (Mustikkamaa) kolmella A2-tyypin bussilla, jotka täyttävät Euro 6 -normin päästövaatimukset.

HSL järjesti keväällä 2022 bussiliikenteen tarjouskilpailun 56/2022 kilpailukohteesta 283. Kilpailussa oli mukana kolmen bussin liikenne, ja siihen sisältyy noin 290 000 kilometrin liikennöinti vuositasolla. Tarjouskilpailuun osallistui viisi liikennöitsijää, joista voittaja valittiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Sopimuskauden pituus on noin 4,5 vuotta.

Nyt kilpailutetun liikenteen osuus on noin 0,3 prosenttia HSL:n bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä bussiliikenteessä ajetaan tällä hetkellä vuositasolla noin 91 miljoonaa linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1 171 autoa.

Johanna Wallin
Tulosalueen johtaja

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Uusi liikennöitsijä Kirkkonummelle, lisää sähköbusseja runkolinjoille7.6.2022 11:55:44 EEST | Tiedote

HSL kilpailutti Kirkkonummen lähibussilinjojen 918 ja 919, runkolinjojen 520 ja 530 sekä Helsingin bussilinjan 23 liikennöitsijät. Tarjouskilpailuun sisältyi velvoittava käyttövoimavaatimus, mikä edistää HSL:n päästötavoitteiden toteutumista. Valtaosa nyt kilpailutettujen linjojen busseista on sähköbusseja. HSL:n hallitus päätti kilpailun ratkaisusta kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.