ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Talent Boost Summit esittelee palveluita, jotka tukevat kansainvälisiä rekrytointeja ja vahvistavat Suomen vetovoimaa

Talent Boost Summit on valtakunnallinen yrityksille ja sidosryhmille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kyseessä on kansainvälisen työvoiman rekrytointiin ja monimuotoisten työyhteisöjen kehittämiseen keskittyvä tapahtuma, jonka pääpaino on hyviksi todetuissa käytänteissä ja tarjolla olevissa palveluissa.

Vuosittainen Talent Boost Summit kokoaa ihmisiä yhteen kansainvälisen työelämän kysymysten ympärille tänä syksynä Vaasassa. Tapahtuman taustalla on kansallinen Talent Boost -ohjelma, jolla edistetään kansainvälisten osaajien houkuttelua, maahanmuuttoa ja Suomeen juurtumista. Åbo Akademin tiloissa järjestettävässä tapahtumassa on luvassa mielenkiintoisia puhujia, kansainvälistä tunnelmaa sekä verkostoitumista niin yritysten kuin alan asiantuntijoidenkin kanssa. Paikan päälle Vaasaan on ilmoittautunut 300 henkilöä, minkä lisäksi verkossa tapahtumaa tulee seuraamaan yli 200 etäosallistujaa.

– Talent Boost Summit kokoaa yhteen laajan toimijaverkoston eri puolilta yhteiskuntaa. Hyvin toimiva verkosto onkin välttämätön saadaksemme kansainvälisiä osaajia Suomeen ja tehdäksemme heidän olonsa kotoisaksi täällä, johtava asiantuntija Katri Niskanen työ- ja elinkeinoministeriöstä sanoo.

Ohjelmassa kansainvälisyyden kokemuksia monista näkökulmista

Talent Boost Summit on osallistujalle oiva tilaisuus napata mukaansa parhaat tärpit palveluista, joita kansainvälisiin rekrytointeihin ja monimuotoisten työyhteisöjen kehittämiseen on saatavilla. Lisäksi osallistuja saa päivän aikana kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, miten veto- ja pitovoimatekijöitä kehitetään niin koko Suomen, alueiden kuin yksittäisen kunnankin näkökulmasta.

– Suomessa on 309 kuntaa, joista pienin kaupunki on 1 200 asukkaan Kaskinen ja suurin reilun 650 000 asukkaan Helsinki. Haluammekin nostaa esiin sen, kuinka erilaisia alueita ja kuntia Suomessa on. Niitä yhdistää työvoimapula ja tavoite tehdä toimenpiteitä kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden vahvistamiseksi. Yritykset tarvitsevat julkista sektoria turvaamaan työvoiman saantia, ja kunnat tarvitsevat menestyviä yrityksiä edistämään elinvoimaisuuttaan, tapahtuman koordinaattori Anna Korsbäck kertoo.

Käytännön esimerkkejä hoiva-alalta ja teknologiasektorilta

Ohjelmassa kuullaan esimerkkejä kansainvälisestä rekrytoinnista esimerkiksi hoiva-alalta Satakunnasta ja Etelä-Karjalan kampanjasta, jolla houkuteltiin alueelle Green Tech -alan huippuosaajia Aasiasta. Kokemuksia työllistymisestä ja kotoutumisesta Suomessa tullaan kuulemaan myös kansainvälisiltä osaajilta itseltään. Päivän päättää paneelikeskustelu, jossa pureudutaan tapahtuman ydinteemaan: pitovoimaan ja yhteistyöhön sen taustalla.

Summit kokoaa yhteen julkisen ja yksityisen sektorin toimijat

Tapahtuma on suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille yrityksille, työnantajille, kansainvälisille osaajille ja muille sidosryhmille. Osallistujia odotetaan myös julkiselta sektorilta, oppilaitoksista sekä kunnista ja kaupungeista. Tapahtuman järjestäjiä ovat työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Business Finland, Empower Wednesday -ohjelma (Turun kaupunki, Turku Business Region, International Working Women of Finland), Kokka kohti Suomea -hanke (Varsinais-Suomen ELY-keskus, ESR), sekä Pohjanmaan ELY-keskus ja Pohjanmaan TE-palvelut.

Mediatilaisuus

Tiistaina 22.11. tapahtuman yhteydessä Åbo Akademilla järjestetään mediatilaisuus klo 8.45–9.15. Tavattavissa ovat Senior Director, Work in Finland -yksikön päällikkö Laura Lindeman Business Finlandista, johtava asiantuntija Katri Niskanen työ- ja elinkeinoministeriöstä sekä kotouttamispäällikkö Emine Ehrström Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Ilmoittautumiset mirella.kivela@ely-keskus.fi

Pohjanmaan TE-toimisto
Anna Korsbäck
anna.korsback@te-toimisto.fi

Työ- ja elinkeinoministeriö
Katri Niskanen
katri.niskanen@gov.fi

ELY Centre to improve the environmental friendliness and service level of ferry traffic in the Finnish Lakeland1.12.2022 11:35:00 EET | Press release

The ELY Centre for Southwest Finland, the party responsible for road management, has put the road traffic ferry services of Finnish Lakeland’s 12 ferry sites for 2025-2045 out to tender and made a procurement decision on the provision of ferry transport services. The procurement decision is not yet legally valid. The procurement is part of the procurement strategy for ferry traffic, and its implementation will result in the renewal of the ferry fleet, more environmental-friendly ferry traffic and the elimination of weight limits at ferry sites.

NTM-centralen förbättrar färjetrafikens miljövänlighet och servicenivå i Insjöfinland1.12.2022 11:35:00 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland, som fungerar som väghållare, har konkurrensutsatt trafiktjänsterna med landsvägsfärjor vid 12 färjelägen i Insjöfinland för åren 2025–2045 och fattat ett upphandlingsbeslut om produktionen av färjetrafiktjänster. Upphandlingsbeslutet har ännu inte vunnit laga kraft. Upphandlingen är en del av upphandlingsstrategin för trafiken med landsvägsfärjor. I och med upphandlingen förnyas färjeparken, färjetrafikens miljövänlighet förbättras och viktbegränsningarna för färjelägena slopas.

ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja palvelutasoa Järvi-Suomessa1.12.2022 11:35:00 EET | Tiedote

Tienpitäjänä toimiva Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2025–2045 ja tehnyt hankintapäätöksen lauttaliikennepalveluiden tuottamisesta. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. Hankinta on osa maantielauttaliikenteen hankintastrategiaa, jonka toteutumisen myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.