ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Talent Boost Summit esittelee palveluita, jotka tukevat kansainvälisiä rekrytointeja ja vahvistavat Suomen vetovoimaa

Talent Boost Summit on valtakunnallinen yrityksille ja sidosryhmille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kyseessä on kansainvälisen työvoiman rekrytointiin ja monimuotoisten työyhteisöjen kehittämiseen keskittyvä tapahtuma, jonka pääpaino on hyviksi todetuissa käytänteissä ja tarjolla olevissa palveluissa.

Vuosittainen Talent Boost Summit kokoaa ihmisiä yhteen kansainvälisen työelämän kysymysten ympärille tänä syksynä Vaasassa. Tapahtuman taustalla on kansallinen Talent Boost -ohjelma, jolla edistetään kansainvälisten osaajien houkuttelua, maahanmuuttoa ja Suomeen juurtumista. Åbo Akademin tiloissa järjestettävässä tapahtumassa on luvassa mielenkiintoisia puhujia, kansainvälistä tunnelmaa sekä verkostoitumista niin yritysten kuin alan asiantuntijoidenkin kanssa. Paikan päälle Vaasaan on ilmoittautunut 300 henkilöä, minkä lisäksi verkossa tapahtumaa tulee seuraamaan yli 200 etäosallistujaa.

– Talent Boost Summit kokoaa yhteen laajan toimijaverkoston eri puolilta yhteiskuntaa. Hyvin toimiva verkosto onkin välttämätön saadaksemme kansainvälisiä osaajia Suomeen ja tehdäksemme heidän olonsa kotoisaksi täällä, johtava asiantuntija Katri Niskanen työ- ja elinkeinoministeriöstä sanoo.

Ohjelmassa kansainvälisyyden kokemuksia monista näkökulmista

Talent Boost Summit on osallistujalle oiva tilaisuus napata mukaansa parhaat tärpit palveluista, joita kansainvälisiin rekrytointeihin ja monimuotoisten työyhteisöjen kehittämiseen on saatavilla. Lisäksi osallistuja saa päivän aikana kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, miten veto- ja pitovoimatekijöitä kehitetään niin koko Suomen, alueiden kuin yksittäisen kunnankin näkökulmasta.

– Suomessa on 309 kuntaa, joista pienin kaupunki on 1 200 asukkaan Kaskinen ja suurin reilun 650 000 asukkaan Helsinki. Haluammekin nostaa esiin sen, kuinka erilaisia alueita ja kuntia Suomessa on. Niitä yhdistää työvoimapula ja tavoite tehdä toimenpiteitä kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden vahvistamiseksi. Yritykset tarvitsevat julkista sektoria turvaamaan työvoiman saantia, ja kunnat tarvitsevat menestyviä yrityksiä edistämään elinvoimaisuuttaan, tapahtuman koordinaattori Anna Korsbäck kertoo.

Käytännön esimerkkejä hoiva-alalta ja teknologiasektorilta

Ohjelmassa kuullaan esimerkkejä kansainvälisestä rekrytoinnista esimerkiksi hoiva-alalta Satakunnasta ja Etelä-Karjalan kampanjasta, jolla houkuteltiin alueelle Green Tech -alan huippuosaajia Aasiasta. Kokemuksia työllistymisestä ja kotoutumisesta Suomessa tullaan kuulemaan myös kansainvälisiltä osaajilta itseltään. Päivän päättää paneelikeskustelu, jossa pureudutaan tapahtuman ydinteemaan: pitovoimaan ja yhteistyöhön sen taustalla.

Summit kokoaa yhteen julkisen ja yksityisen sektorin toimijat

Tapahtuma on suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille yrityksille, työnantajille, kansainvälisille osaajille ja muille sidosryhmille. Osallistujia odotetaan myös julkiselta sektorilta, oppilaitoksista sekä kunnista ja kaupungeista. Tapahtuman järjestäjiä ovat työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Business Finland, Empower Wednesday -ohjelma (Turun kaupunki, Turku Business Region, International Working Women of Finland), Kokka kohti Suomea -hanke (Varsinais-Suomen ELY-keskus, ESR), sekä Pohjanmaan ELY-keskus ja Pohjanmaan TE-palvelut.

Mediatilaisuus

Tiistaina 22.11. tapahtuman yhteydessä Åbo Akademilla järjestetään mediatilaisuus klo 8.45–9.15. Tavattavissa ovat Senior Director, Work in Finland -yksikön päällikkö Laura Lindeman Business Finlandista, johtava asiantuntija Katri Niskanen työ- ja elinkeinoministeriöstä sekä kotouttamispäällikkö Emine Ehrström Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Ilmoittautumiset mirella.kivela@ely-keskus.fi

Pohjanmaan TE-toimisto
Anna Korsbäck
anna.korsback@te-toimisto.fi

Työ- ja elinkeinoministeriö
Katri Niskanen
katri.niskanen@gov.fi

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.