Talentia hakee ratkaisua yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluissa

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelupöydässä käydään parhaillaan ratkaisevia neuvotteluja, ja seuraava neuvotteluaika on sovittu myös tiistaille 23.6.2020.

Neuvotteluissa hiotaan vielä yleisen tason palkankorotuksien yksityiskohtia. Kiky-tunnit ovat poistumassa. Lisäksi ratkaisu on löytynyt siirtymisestä 5-päiväiseen lomalaskentaan.

- Poikkeusolot ja valmiuslain soveltaminen ovat loppuneet. Koronan vaikutukset jatkuvat ja epidemian mahdollisesta toisesta aallosta syksyllä ei ole varmuutta. Tässä taloustilanteessa ja epävarmuudessa yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelevät Talentian jäsenet ansaitsevat varmuuden tulevien noin kahden vuoden työehdoistaan, sanoo Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian puheenjohtaja Tero Ristimäki.

Ristimäen mielestä yksityisellä sosiaalipalvelualalla on tärkeää jatkaa neuvotteluja ja saada sopimusratkaisu valmiiksi nyt. Jos neuvottelut siirtyvät syksyyn, siirtyvät jäsenten yleiskorotukset ja kiky-tuntien poistuminen.

- Yksityinen sosiaalipalveluala on saavuttamassa monilla mittareilla hyvän työehtosopimuksen, kun ottaa huomioon Suomen taloustilanteen ja tällä työmarkkinakierroksella muilla aloilla sovitut työehtosopimukset. Emme näe nyt tarvetta ylityö- ja vuorovaihtokiellolle, vaan luotamme, että sopimus saadaan, Ristimäki sanoo.

Talentian pitää kuitenkin yllä järjestövalmiuttaan, mutta koska neuvottelut eivät ole katkenneet ja niitä käydään edelleen tiiviisti, uskoo Talentia osapuolten haluun päästä sopimukseen pikaisesti.

-Neuvottelut pitää viedä loppuun kesäkuussa, ja siihen on mielestäni hyvät edellytykset, Tero Ristimäki sanoo.

Lisätietoja:

Tero Ristimäki, puheenjohtaja, puh. 040 583 2657

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia

Akavalainen 26 000 jäsenen Talentia edustaa laillistettuja sosiaalihuollon ammattihenkilöitä, joita ovat yliopistotutkinnon suorittaneet sosiaalityöntekijät sekä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet sosionomit, geronomit ja kuntoutuksen ohjaajat.

Eksoten 30 miljoonan euron palkkasaatavat ovat alkusoitto: Myös muualla lipsuttu palkkaharmonisaatiosta10.9.2020 10:30:07 EESTTiedote

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Eksote, joutuu maksamaan jopa 30 miljoonaa palkkasaatavia työntekijöilleen. Taustalla on kolmen talentialaisen palkkasaatavaa koskeva työtuomioistuimen päätös. Työtuomioistuin ei hyväksynyt sitä, että Eksote alensi kolmen talentialaisen työntekijän palkanosia vastoin kunnallista virka- ja työehtosopimusta, KVTES:ta.