Talentia tukee Maria Löfgreniä Akavan uudeksi puheenjohtajaksi

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia tukee oikeustieteiden kandidaatti, toiminnanjohtaja Maria Löfgreniä Akavan uudeksi puheenjohtajaksi. Talentian hallitus teki päätöksensä haastateltuaan Löfgreniä.

- Maria Löfgrenillä on pitkä ja monipuolinen kokemus ammattijärjestöistä. Hän on rakentanut JUKOsta merkittävän neuvottelujärjestön ja luotsannut kunta-alan historialliseen sopimukseen tänä keväänä. Löfgrenistä Akava saisi rakenteita ja toimintatapoja uudistavan puheenjohtajan, jota keskusjärjestömme tarvitsee, sanoo Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio.

Talentia on tehnyt hyvää yhteistyötä Löfgrenin kanssa jo pitkään. Löfgrenin kaltaisia työmarkkina- ja työelämäosaajia on Suomessa vähän. Talentian hallitus kiittää Löfgreniä myös siitä, että hän ymmärtää sosiaalialan korkeakoulutettujen tekemän työn arvon ja merkityksen yhteiskunnassamme.

- Olemme todella iloisia, että Löfgren on päättänyt asettua ehdolle Akavan puheenjohtajavaaleissa. Haluamme osoittaa hänelle tukemme jo heti kisan alussa, Karsio sanoo.

Akavan puheenjohtajavaali käynnistyi ikävästi, kun viime viikolla uutisoitiin nykyisen puheenjohtajan Sture Fjäderin kassakaappisopimuksesta. Talentia paheksuu tällaista toimintaa, eikä ole ollut mukana tekemässä kyseistä sopimusta.

Akavan puheenjohtaja toimii yhteiskunnallisesti merkittävässä tehtävässä. Talentia pitää tärkeänä, että tehtävään valitaan henkilö, jolla on vankan osaamisen lisäksi uudistamiskykyä.

-Vaikka maailma ja työelämä ovat kiihtyvässä liikkeessä, ei ammattiyhdistysliikkeen merkitys ole tuoreille sukupolville välttämättä kovin tuttua. Löfgren pystyy katsomaan tulevaisuuden työelämään ja järjestäytymiseen nuorten näkökulmasta. Se on sellainen kyky, jota Akava tarvitsee, Karsio sanoo.

Akava valitsee uuden puheenjohtajan liittokokouksessaan marraskuussa.

Korjaus tiedotteeseen: Kunnissa tikittää lastensuojelun aikapommi – Talentia vaatii välitöntä puuttumista epäkohtiin23.6.2022 12:22:30 EEST | Tiedote

Tänään 23.6.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Essote ja Siun sote ovat saaneet uhkasakot. Todellisuudessa Essotea ja Siun sotea vasta uhattiin 200 000 euron uhkasakoilla. Essote on jo välttänyt uhkasakon korjattuaan lastensuojelun puutteita. Myös Siun sote pyrkii välttämään uhkasakon muun muassa sitouttamislisän käyttöönotolla. Alla korjattu tiedote.