WolfcomWolfcom

Tallinnan joulutori hehkuu tunnelmaa tammikuuhun saakka

Koronaviruksen leviäminen Virossa on kääntynyt laskuun tiukennettujen koronarajoitusten, eli rokotustodistuksen laajan käytön myötä. Suomesta Viroon pääsevät ilman maahantuloilmoitusta edelleen ne matkailijat, joilla on todistus täydestä rokotussarjasta tai hiljattain sairastetusta taudista. Koronatilanteen käännyttyä paremmaksi, avautui Tallinnaan taas perinteinen, Euroopan kauneimmaksi toissa vuonna nimetty joulutori. Tallinnan joulutorilla on pitkät perinteet, sillä perimätiedon mukaan 580 vuotta sitten, jouluna 1441, Tallinnan Raatihuoneentorille pystytettiin ensimmäistä kertaa joulukuusi. Kaunis tapa on sieltä levinnyt ympäri maailman, ja joulukuusesta on tullut tärkeä osa eri kansojen jouluperinteitä. Kuusen koristeluun on tänä vuonna käytetty 300 kultapalloa ja yli 3 kilometriä jouluvalonauhoja.
Euroopan kauneimmaksi nimetty Tallinnan joulutori hehkuu tunnelmaa tammikuuhun saakka. Kuva: Visit Tallinn

Tallinnan joulutorin ruoka- ja juomavalikoima on tänä vuonna tavallista laajempi. Perinteisten virolaisen jouluruoan, eli porsaanpaistin ja hapankaalin lisäksi tarjonnassa on muun muassa erilaisia ​​makkaroita ja vartaita sekä myös suolaisia ja makeita vohveleita. Myös kasvisruokavaliot on otettu huomioon.

Joulutorin glögivalikoima on huomattavasti laajentunut ja glögipisteitä on riittävästi. Kuumia juomia, sekä alkoholilla että ilman, valmistetaan käsityönä käytännössä kaikista Virossa kasvavista marjoista. Tarjolla onkin klassisen glögin ja hehkuviinin lisäksi tyrni-, karpalo-, vadelma-mustaherukka-, omena-inkivääri-, luumu-, mustikka- ja kirsikkaglögiä.

Pukinkonttiin käsityötä

Torilla myydään mm. käsintehtyjä hilloja, kuten jouluchutneyta, juusto- ja lettuhilloja, päärynä-inkiväärihilloa ja jopa männynkävyistä tehtyä hilloa. Tarjolla on myös pakurikääpäätuotteita, käsintehtyjä leipiä, makeisia, konvehteja ja mehuja. Torin piparkakkumaailmassa on esillä ja myynnissä taideteoksiksi luokiteltavia piparkakkuluomuksia.

Artesaanien kioskit vastaavat laajasta lahjavalikoimasta. Niistä löytyy esimerkiksi käsintehtyjä nukkeja, toreilta tuttuja lampaannahkoja ja -tossuja sekä käsin kudottuja luonnonvillaneuleita, -pipoja, -kaulahuiveja ja -lapasia. Virolaisilla muotoilijoilla on oma yhteinen design-kioski ja kulttuurikioskissa paketoidaan joulukoriin Viron kulttuurin helmiä, kuten kirjoja ja musiikkia myös vinyylilevyinä.

Lapsille Tallinnan joulutori tarjoaa kolme erilaista karusellia ja myös Joulupukilla on Tallinnan joulutorilla oma edustustonsa.

Joulutorista joulukaupungiksi

Jouluinen ohjelma on levittäytynyt torilta kaikkialle Vanhaankaupunkiin. Living Windows herättää lauantaisin nuorten muusikoiden voimin näyteikkunoita henkiin. Joulumarkkinoiden aikana pieniä konsertteja ja joulutyöpajoja järjestetään Raatihuoneentorin laidalla Hopnerin talossa ja myös Katariinan kilta sekä Vanhankaupungin museot järjestävät jouluista ohjelmaa. Nigulisten kirkossa on viikonloppuisin urkukonsertteja.

Lumipeitteisen Tallinnan joulusatu jatkuu myös Vanhankaupungin muurien ulkopuolella. Vanhankaupungin portteihin ja muureihin on lisätty koristeita, katuja koristavat valoketjut ja seppeleet. Koko kaupungissa on 250 pientä joulukuusta ja suurempia kuusia ja joulun hehkua löytyy Vanhankaupungin lisäksi myös Noblessnerista, Rotermannista ja Igluparkista.

Tallinnan joulumarkkinat ovat avoinna joka päivä kello 12–19 ja jatkuvat 2.1.2022 iltaan asti.

Turvallisesti matkaan koronapassilla

Viruksen leviäminen Virossa kääntyi laskuun pari viikkoa sitten. Marraskuun alussa 1 800:aan noussut kahden viikon ilmaantuvuusluku on nyt 544 (6.12.), sairaaloiden koronapotilaiden määrä on laskussa ja jätevesitutkimukset kertovat viruspitoisuuksien vähenemisestä koko maassa. Viimeisten seitsemän päivän ilmaantuvuusluku on laskenut 465:een. Virossa on käytössä niin kutsuttu kovennettu koronapassikäytäntö. Sen myötä ravintolaan, baariin tai kahvilaan, museoihin, teatteriin, elokuviin ja konsertteihin ja saunoihin sekä kylpylöihin pääsee vain koronatodistuksella, eli rokotettuna tai taudin sairastaneena. Pelkkä negatiivinen testitulos ei enää kelpaa. Maskipakko on voimassa siellä, missä koronapassia ei vaadita.

Rokottamattomana ei kannata matkustaa, sillä Viro on lisännyt Suomen punaiselle listalleen. Tämä siksi, että Suomen tämänhetkinen ilmaantuvuusluku on suurempi kuin 200. Punainen lista tarkoittaa, että rokottamattomien maahantulijoiden tulee jäädä karanteeniin ja ilman koronapassia useimpien palveluiden ovet pysyvät muutenkin suljettuina.

Suomesta Viroon ilman maahantuloilmoitusta

Viro on ottanut käyttöön kaikille maahan saapuville ei-rokotetuille matkustajille ja Afrikan tietyiltä alueilta saapuville rokotetuille matkustajille pakollisen maahantuloilmoituksen. Täyden rokotussarjan omaavia Suomesta saapuvia matkailijoita maahantuloilmoitusvelvollisuus ei koske.

Euroopan aluekehitysrahasto tukee Visit Estonian hanketta.

Samuel Sorainen, Viron matkailunedistämiskeskuksen viestinnän asiantuntija Suomessa
Wolfcom Oy, +358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Tallinna sai paksun lumipeitteen jo joulukuun alussa. Kuva: Samuel Sorainen / Visit Estonia

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla25.4.2024 12:22:27 EEST | Tiedote

Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.