WolfcomWolfcom

Tallinnan joulutori hehkuu tunnelmaa tammikuuhun saakka

Koronaviruksen leviäminen Virossa on kääntynyt laskuun tiukennettujen koronarajoitusten, eli rokotustodistuksen laajan käytön myötä. Suomesta Viroon pääsevät ilman maahantuloilmoitusta edelleen ne matkailijat, joilla on todistus täydestä rokotussarjasta tai hiljattain sairastetusta taudista. Koronatilanteen käännyttyä paremmaksi, avautui Tallinnaan taas perinteinen, Euroopan kauneimmaksi toissa vuonna nimetty joulutori. Tallinnan joulutorilla on pitkät perinteet, sillä perimätiedon mukaan 580 vuotta sitten, jouluna 1441, Tallinnan Raatihuoneentorille pystytettiin ensimmäistä kertaa joulukuusi. Kaunis tapa on sieltä levinnyt ympäri maailman, ja joulukuusesta on tullut tärkeä osa eri kansojen jouluperinteitä. Kuusen koristeluun on tänä vuonna käytetty 300 kultapalloa ja yli 3 kilometriä jouluvalonauhoja.

Euroopan kauneimmaksi nimetty Tallinnan joulutori hehkuu tunnelmaa tammikuuhun saakka. Kuva: Visit Tallinn

Tallinnan joulutorin ruoka- ja juomavalikoima on tänä vuonna tavallista laajempi. Perinteisten virolaisen jouluruoan, eli porsaanpaistin ja hapankaalin lisäksi tarjonnassa on muun muassa erilaisia ​​makkaroita ja vartaita sekä myös suolaisia ja makeita vohveleita. Myös kasvisruokavaliot on otettu huomioon.

Joulutorin glögivalikoima on huomattavasti laajentunut ja glögipisteitä on riittävästi. Kuumia juomia, sekä alkoholilla että ilman, valmistetaan käsityönä käytännössä kaikista Virossa kasvavista marjoista. Tarjolla onkin klassisen glögin ja hehkuviinin lisäksi tyrni-, karpalo-, vadelma-mustaherukka-, omena-inkivääri-, luumu-, mustikka- ja kirsikkaglögiä.

Pukinkonttiin käsityötä

Torilla myydään mm. käsintehtyjä hilloja, kuten jouluchutneyta, juusto- ja lettuhilloja, päärynä-inkiväärihilloa ja jopa männynkävyistä tehtyä hilloa. Tarjolla on myös pakurikääpäätuotteita, käsintehtyjä leipiä, makeisia, konvehteja ja mehuja. Torin piparkakkumaailmassa on esillä ja myynnissä taideteoksiksi luokiteltavia piparkakkuluomuksia.

Artesaanien kioskit vastaavat laajasta lahjavalikoimasta. Niistä löytyy esimerkiksi käsintehtyjä nukkeja, toreilta tuttuja lampaannahkoja ja -tossuja sekä käsin kudottuja luonnonvillaneuleita, -pipoja, -kaulahuiveja ja -lapasia. Virolaisilla muotoilijoilla on oma yhteinen design-kioski ja kulttuurikioskissa paketoidaan joulukoriin Viron kulttuurin helmiä, kuten kirjoja ja musiikkia myös vinyylilevyinä.

Lapsille Tallinnan joulutori tarjoaa kolme erilaista karusellia ja myös Joulupukilla on Tallinnan joulutorilla oma edustustonsa.

Joulutorista joulukaupungiksi

Jouluinen ohjelma on levittäytynyt torilta kaikkialle Vanhaankaupunkiin. Living Windows herättää lauantaisin nuorten muusikoiden voimin näyteikkunoita henkiin. Joulumarkkinoiden aikana pieniä konsertteja ja joulutyöpajoja järjestetään Raatihuoneentorin laidalla Hopnerin talossa ja myös Katariinan kilta sekä Vanhankaupungin museot järjestävät jouluista ohjelmaa. Nigulisten kirkossa on viikonloppuisin urkukonsertteja.

Lumipeitteisen Tallinnan joulusatu jatkuu myös Vanhankaupungin muurien ulkopuolella. Vanhankaupungin portteihin ja muureihin on lisätty koristeita, katuja koristavat valoketjut ja seppeleet. Koko kaupungissa on 250 pientä joulukuusta ja suurempia kuusia ja joulun hehkua löytyy Vanhankaupungin lisäksi myös Noblessnerista, Rotermannista ja Igluparkista.

Tallinnan joulumarkkinat ovat avoinna joka päivä kello 12–19 ja jatkuvat 2.1.2022 iltaan asti.

Turvallisesti matkaan koronapassilla

Viruksen leviäminen Virossa kääntyi laskuun pari viikkoa sitten. Marraskuun alussa 1 800:aan noussut kahden viikon ilmaantuvuusluku on nyt 544 (6.12.), sairaaloiden koronapotilaiden määrä on laskussa ja jätevesitutkimukset kertovat viruspitoisuuksien vähenemisestä koko maassa. Viimeisten seitsemän päivän ilmaantuvuusluku on laskenut 465:een. Virossa on käytössä niin kutsuttu kovennettu koronapassikäytäntö. Sen myötä ravintolaan, baariin tai kahvilaan, museoihin, teatteriin, elokuviin ja konsertteihin ja saunoihin sekä kylpylöihin pääsee vain koronatodistuksella, eli rokotettuna tai taudin sairastaneena. Pelkkä negatiivinen testitulos ei enää kelpaa. Maskipakko on voimassa siellä, missä koronapassia ei vaadita.

Rokottamattomana ei kannata matkustaa, sillä Viro on lisännyt Suomen punaiselle listalleen. Tämä siksi, että Suomen tämänhetkinen ilmaantuvuusluku on suurempi kuin 200. Punainen lista tarkoittaa, että rokottamattomien maahantulijoiden tulee jäädä karanteeniin ja ilman koronapassia useimpien palveluiden ovet pysyvät muutenkin suljettuina.

Suomesta Viroon ilman maahantuloilmoitusta

Viro on ottanut käyttöön kaikille maahan saapuville ei-rokotetuille matkustajille ja Afrikan tietyiltä alueilta saapuville rokotetuille matkustajille pakollisen maahantuloilmoituksen. Täyden rokotussarjan omaavia Suomesta saapuvia matkailijoita maahantuloilmoitusvelvollisuus ei koske.

Euroopan aluekehitysrahasto tukee Visit Estonian hanketta.

Samuel Sorainen, Viron matkailunedistämiskeskuksen viestinnän asiantuntija Suomessa
Wolfcom Oy, +358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Tallinna sai paksun lumipeitteen jo joulukuun alussa. Kuva: Samuel Sorainen / Visit Estonia

Purjehtija Tapio Lehtinen matkalle maailman ympäri kaksi kertaa kahden vuoden aikana2.12.2021 08:45:00 EET | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race 2018 -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen palaa purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen osallistuu paitsi syyskuussa 2022 starttaavaan uuteen GGR-yksinpurjehduskilpailuun, myös heti seuraavana vuonna käytävään Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Race. Kahteen kertaan kahdessa vuodessa maailman ympäri purjehtiva Lehtinen kisaa ensimmäisen purjehduksen yksin ja seuraavan täydellä 12-hengen miehistöllä. Lehtisen tiimi koostuu pääosin nuorista suomalaisista purjehtijoista, joiden 63-vuotias konkari odottaa kehittyvän Suomen avomeripurjehduksen seuraavaksi voittoisaksi sukupolveksi.

Mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut suomalaisyhtiö sai 20 miljoonan euron rahoituspaketin2.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi konseptoinut suomalainen Augment Mobility Oy on saanut 20 miljoonan euron rahoituspaketin toimintansa laajennukseen ja tuotekehitykseen. Rahoituksesta 15 miljoonaa on ruotsalaisen Collector Bankin myöntämää kasvurahoituslainaa ja 5 miljoonaa yhtiön kasvattamaa omaa pääomaa. Rahoituksen avulla Augment tulee ensi vuoden aikana viisinkertaistamaan sähköpotkulautalaivastonsa ja asiakasmääränsä.

Suomalainen helikopteriyhtiö kasvattaa kalustoaan huippuluokan koptereilla25.11.2021 09:01:01 EET | Tiedote

Liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön saanut Helsinki Citycopter kasvattaa laivastoaan kahdella uudella huippuluokan helikopterilla. Helikopteriyhtiö on tilannut itselleen yhden edustusluokan Airbus ACH130 -kopterin ja vuokraa käyttöönsä toisen samanlaisen. Liikelentoalan edistyksellisimpiin kuuluvat helikopterit luovutetaan Helsinki Citycopterille keväällä ja niillä ryhdytään operoimaan Suomessa kesäkaudella 2022.

Kutsu matkailumedialle: Löydä Viro, Visit Estonia -etäpressi tiistaina 16.11. kl 11.0012.11.2021 15:00:32 EET | Kutsu

Tervetuloa Visit Estonian järjestämään online-infotilaisuuteen tiistaina 16.11. kello 11.00–11.45. Tilaisuudessa käydään läpi Viron matkailualan uutisia ja kuulumisia yleisesti sekä esitellään myös uunituore White Guide 2022 -ravintolalistaus. Tilaisuuden sisältö auttaa medioita suunnittelemaan talven, kevään ja ensi kesän Viro-aiheisia matkailusisältöjään.

Augement vauhdittaa HJK:n matkaa sähköpotkulaudoilla29.10.2021 15:18:45 EEST | Tiedote

HJK ja suomalainen, mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut Augment ovat solmineet kaksivuotisen yhteistyösopimuksen. Yhteistyön myötä Helsingin jalkapalloklubin edustusjoukkue ottaa käyttöönsä Augmentin henkilökohtaiset sähköskuutit ja joukkue tähtipelaajineen tulee näkymään Augementin kotimaisessa ja kansainvälisessä markkinointiviestinnässä. Sähköskuuteilla helpotetaan pelaajien turvallista ja ketterää liikkumista kodin, työpaikan ja harrastusten välillä.