Tallinnan Solo Sokos Hotel Estoriasta Viron ensimmäinen Reilun kaupan hotelli

Vahvaan ympäristöohjelmaan ja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen panostanut Solo Sokos Hotel Estoria on Viron ensimmäisenä hotellina täyttänyt Reilun kaupan hotellin kriteerit. Reilun kaupan ansiosta kehitysmaiden viljelijät ja työntekijät saavat mahdollisuuden parantaa toimeentuloaan sekä päättää itse omasta tulevaisuudestaan. Fairtrade-nimitys on hotellille jo toinen merkittävä tunnustus, sillä niin hotelli Estoria kuin sisarhotellinsa Original Sokos Hotel Viru ovat olleet myös maansa ensimmäisiä Green Key -hotelleja merkkinä siitä, että ne noudattavat aktiivisesti majoitusalalle suunniteltuja ympäristökriteerejä.

Alkuperäisen Viru-hotellin viereen on kolme vuotta sitten avattu korkeatasoinen 93 huoneen business-luokan Solo Sokos Hotel Estoria.

”Olemme sitoutuneet käyttämään reilun kaupan tuotteita ja sen avulla kantamaan kortemme kekoon köyhyyden vähentämiseksi. Oikeanlaisten raaka-aine ja materiaalivalintojen ohella panostamme myös henkilöstömme ja asiakkaidemme ympäristötietoisuuden kasvattamiseen ja ympäristörasituksen pienentämiseen. Toivomme, että esimerkkimme kannustaa niin asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme kuin alan muitakin toimijoita kiinnittämään enemmän huomiota kestäviin valintoihin. Kannamme erittäin ylpeinä Viron ensimmäistä Fairtrade-merkkiä ja toivomme että sekä ne, kuin myös Green Key -tunnuksetkin lisääntyisivät hotellialalla nopeasti”, kannustaa Viron Sokos-hotellien markkinointijohtaja Evelin Org.

Virossa kaikkiaan 38 yritystä tai yhteisöä on saanut Reilun kaupan tunnustuksen. Arvonimen ideana ovat vastuulliset hankinnat, joihin hotelli ja sen yhteistyökumppanit osallistuvat mahdollisimman monella eri tasolla. Estoria-hotelli käyttää Reilun kaupan tuotteita enemmän kuin mikään muu yritys Virossa: kaikkiaan noin 50 000:ta erilaista tuotetta vuodessa.

Original Sokos Hotel Virun kaikki 423 huonetta ovat käyneet läpi perusteellisen remontin. Alkuperäisen Viru-hotellin viereen kolme vuotta sitten avattu korkeatasoinen 93 huoneen business-luokan Solo Sokos Hotel Estoria on yksi Viron ehdokkaista vuoden 2017 World Luxury Hotel Awards -nimityksen saajaksi.

AS Sokotel on SOK konsernin tytäryhtiö, joka on toiminut vuodesta 2003 lähtien. Se edustaa Virossa tavaramerkkejä Original Sokos Hotel Viru, Solo Sokos Hotel Estoria, Cafe Amigo, Amarillo ja Merineitsi. S-ryhmään kuuluva Sokos Hotels on Suomen laajin hotelliketju, johon kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, 3 Pietarissa sekä Viru ja Estoria Tallinnassa.

Lisätiedot:
Evelin Org, Sokos Hotels Tallinn, evelin.org@sok.fi, puh +372 56 809 315

Mediatiedustelut ja Tallinnan Sokos-hotellien testauspyynnöt:
Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

"Olemme sitoutuneet käyttämään hotellissamme reilun kaupan tuotteita. Oikeanlaisten raaka-aine ja materiaalivalintojen ohella panostamme myös henkilöstömme ja asiakkaidemme ympäristötietoisuuden kasvattamiseen ja ympäristörasituksen pienentämiseen", kertoo Viron Sokos-hotellien markkinointijohtaja Evelin Org.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.

The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä27.3.2020 16:24:04 EETTiedote

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.