Talotekniikan suunnittelutoimistot Airlon ja Silvea osaksi A-Insinöörit -konsernia

A-Insinöörit vahvistaa talotekniikan palvelujaan ostamalla LVIA- ja sähkösuunnittelualan insinööritoimistot Airlonin ja Silvean. Yhtiöt muodostavat A-Insinöörien uuden teollisuus- ja talotekniikan alueyksikön Ouluun.
Airlonin ja Silvean Fuusio A-Insinöörien teollisuus- ja talotekniikan toimialayhtiöön on tarkoitus toteuttaa keväällä 2023. Kuvassa Airlonin toimitusjohtaja, A-Insinöörit teollisuus- ja talotekniikan Oulun yksikönjohtajana aloittava Sakari Mäenpää (vas.) ja A-Insinöörit -konsernin teollisuus- ja talotekniikan toimialajohtaja Sasu Karkiainen. Kuva: Kai Tirkkonen

LVIA-suunnitteluun ja -valvontaan erikoistunut Airlon Development Oy ja sen tytäryhtiö, sähkösuunnitteluun erikoistunut Insinööritoimisto Silvea Oy ovat liittyneet yrityskaupalla 2.5.2022 osaksi suunnittelu- ja konsulttiyhtiö A-Insinöörejä. Noin 20 asiantuntijaa työllistävien toimistojen päätoimipiste on Oulussa.

Yhdistymisen myötä A-Insinöörit laajentaa toimintaansa Oulun talousalueella entisten rakennuttamisen ja rakennesuunnittelun palvelujen lisäksi talotekniseen suunnitteluun.

Airlonin ja Silvean kyvykkäät toimintamallit ja vahvat kumppanuudet etenkin talon- ja asuntorakentamisessa täydentävät A-Insinöörien talotekniikan palveluita myös valtakunnallisesti. Airlonin asiakkaisiin kuuluu mm. kymmeniä talotehtaita.

– Olemme erittäin vaikuttuneita Airlonin ja Silvean hiotuista talotekniikkasuunnittelun toimintamalleista. Kumppanuussuhteisiin tullaan panostamaan jatkossakin. Meillä on jatkossa tarjota sekä talonrakentamisen että teollisuuden toimijoille kattavat ja dynaamisesti kehittyvät suunnittelupalvelut myös Pohjois-Suomessa, A-Insinöörien teollisuus- ja talotekniikan toimialajohtaja Sasu Karkiainen sanoo.

Vuonna 2009 perustetun Airlonin osaaminen kattaa LVIA-suunnittelun ja -valvonnan sekä sähkösuunnittelun lisäksi myös energiamittaukset ja -katselmukset sekä teollisuuden prosessi- ja sähkösuunnittelun. Koko henkilöstö jatkaa vanhoina työntekijöinä.

– Yhdistyminen A-Insinöörien kanssa avaa asiantuntijoillemme ovia uusiin ja innostaviin yhteishankkeisiin sekä kehittymisen ja urakehityksen polkuja tutussa porukassa. Asiakkaillemme mahdollistamme kattavammin eri suunnittelualueiden palvelut, Airlonin toimitusjohtaja Sakari Mäenpää sanoo.

Airlon ja Silvea muodostavat A-Insinöörien uuden teollisuus- ja talotekniikan Oulun liiketoimintayksikön. Yksikönjohtajana jatkaa Sakari Mäenpää. Silvean toimitusjohtaja Olli-Matti Törmänen jatkaa sähkösuunnittelun suunnittelujohtajana.

Yrityskauppa toteutui 2.5.2022. Fuusio A-Insinöörien teollisuus- ja talotekniikan toimialayhtiöön on tarkoitus toteuttaa keväällä 2023. Siihen asti Airlon ja Silvea jatkavat toimintaansa nykyisillä nimillä ja brändeillään.

Airlon ja tytäryhtiö Silvea

• LVIA-suunnitteluun ja -valvontaan sekä sähkösuunnitteluun erikoistunut talotekniikan suunnittelutoimisto, perustettu 2009.
  • Henkilöstöä 19, liikevaihto 2 milj. (2021)
  • Palvelee mm. yksityisiä ja julkisia rakennuttajia sekä talotehtaita ympäri Suomen.
  • Päätoimipaikka Oulu, pienet toimipisteet Iissä ja Torniossa.

sasu.karkiainen@ains.fi

Sakari Mäenpää, yksikönjohtaja, teollisuus- ja talotekniikka Oulu, A-Insinöörit
sakari.maenpaa@airlon.fi

www.airlon.fi
www.silvea.fi

Sakari Mäenpää, yksikönjohtaja, teollisuus- ja talotekniikka Oulu, A-Insinöörit. Kuva: Kai Tirkkonen
Sasu Karkiainen, toimialajohtaja, teollisuus- ja talotekniikan toimiala (AX-Suunnittelu), A-Insinöörit. Kuva: Kai Tirkkonen

A-Insinöörit yksinkertaistaa yhtiörakennetta – kaikki teknisen suunnittelun palvelut A-Insinöörit Suunnittelu Oy:ltä12.3.2024 09:12:00 EET | Tiedote

A-Insinöörien laaja-alaiset teknisen suunnittelun palvelut rakenne- ja talotekniikasta infraan tarjoaa huhtikuun alusta lähtien yksi yhtiö, A-Insinöörit Suunnittelu Oy. Yhtiörakenteen muutos tukee strategian mukaisia monialaisia asiakkuuksia ja projekteja sekä sisäisten toimintojen harmonisointia. Muutos ei vaikuta toiminnalliseen organisaatioon.