Talotekniikkasuunnittelija GHS Group osaksi A-Insinöörit -konsernia

A-Insinöörit on ostanut LVIA- ja sähkösuunnitteluun erikoistuneen GHS Group Oy:n osakekannan. Helsinkiläisen talotekniikkatoimiston ja A-Insinöörien yhdistymisen myötä A-Insinöörien teollisuus- ja talotekniikan toimialan palvelut laajenevat pääkaupunkiseudulle.
A-Insinöörien teollisuus- ja talotekniikan toimialajohtaja Sasu Karkiainen (vas.), yksikönjohtajana aloittava GHS Groupin toimitusjohtaja Janne Koponen ja hallituksen puheenjohtaja Juha Lyyra, joka jatkaa suunnittelujohtajan tehtävissä. Kuva: Pentti Hokkanen

LVIA- ja sähkötekniseen suunnitteluun erikoistunut GHS Group on liittynyt yrityskaupalla osaksi A-Insinöörit -konsernia. Suunnittelutoimisto työllistää 14 talotekniikan asiantuntijaa pääkaupunkiseudulla.

Yrityskaupan myötä GHS Groupista tulee A-Insinöörien uusi teollisuus- ja talotekniikan alueyksikkö Helsinkiin, ja täydennys A-Insinöörien nykyisiin rakennuttamisen, arkkitehtisuunnittelun, rakennesuunnittelun ja yhdyskuntasuunnittelun palveluihin pääkaupunkiseudulla.

– GHS Groupilla on vankkaa korjaushankkeiden ja mm. konesalisuunnittelun erikoisosaamista. Voimme yhdessä tarjota talonrakentamiseen ja teollisuudelle kattavat LVIA-suunnittelun ja -valvonnan sekä sähkösuunnittelun palvelut valtakunnallisesti, toimialajohtaja Sasu Karkiainen sanoo.

Vuodesta 2007 toimineen GHS Groupin palveluihin kuuluu LVIA-suunnittelun ja -valvonnan sekä sähkösuunnittelun lisäksi myös mm. energiaselvitykset ja olosuhdemittaukset.

Kaikki asiantuntijat jatkavat A-Insinööreissä vanhoina työntekijöinä, ja myös omistajat jatkavat mukana toiminnassa. Uuden alueyksikön yksikönjohtajana aloittaa GHS Groupin toimitusjohtajana toiminut Janne Koponen. Hallituksen puheenjohtaja Juha Lyyra jatkaa suunnittelujohtajan tehtävissä.

– GHS Group saa tukevamman pohjan jatkaa kasvun ja kehittymisen tiellä. Saamme projektien tueksi kokeneita kollegoja paitsi talotekniikan erikoisaloilta myös arkkitehti-, rakenne- ja yhdyskuntasuunnittelusta, ja lisäämme kykyämme kehittyä ympäristövastuullisuuden alueilla. Osana A-Insinöörejä kehityshalu, yrittäjähenkisyys ja matala hierarkia säilyvät, Janne Koponen sanoo.

Yrityskauppa toteutui 1.6.2022. GHS Groupin toiminta jatkuu nykyisellä nimellä A-Insinöörit -konsernin tytäryhtiönä. Fuusio A-Insinöörien teollisuuden ja talotekniikan toimialayhtiöön on tarkoitus toteuttaa keväällä 2023.

GHS Group Oy

• LVIA-suunnitteluun ja sähkösuunnitteluun sekä valvontaan erikoistunut talotekniikan suunnittelutoimisto, perustettu 2007.
  • Henkilöstöä 14, liikevaihto 1,1 milj. (2021)
  • Palvelee kuntia ja kaupunkeja sekä yksityisiä kiinteistönomistajia erityisesti saneeraus- ja korjausrakentamisen hankkeissa.Erikoistunut myös mm. konesalisuunnitteluun.
  • Toimipaikka Helsingin Pitäjänmäessä.
  • Verkkosivut: https://www.ghs.fi/

Sasu Karkiainen, toimialajohtaja, teollisuus- ja talotekniikka, A-Insinöörit