Taloudellinen mielenrauha 2023: Yhä harvempi uskoo kotinsa arvon nousevan, mutta arvon lasku ei huoleta

Yhä useampi suomalainen uskoo asuntojen hintojen laskevan, mutta huoli asuntojen hinnoista ei ole lisääntynyt. Danske Bank ennustaa, että asuntojen hinnat alkavat pian nousta.

Joka neljäs (25 %) suomalainen arvioi, että asuntojen hinnat laskevat omalla asuinalueella lähivuosina. Osuus on lähes kaksinkertaistunut kahden vuoden takaisesta, jolloin se oli 13 prosenttia.

Vastaavasti 37 prosenttia ennustaa, että asuntojen hinnat nousevat lähivuosina omalla asuinalueella. Luku on laskenut kahden vuoden takaisesta, jolloin se oli 51 prosenttia. Tiedot ilmenevät Danske Bankin YouGovilla teettämästä Taloudellinen mielenrauha 2023 -tutkimuksesta.

Nuorten korkeasti koulutettujen kaupunkilaisten usko oman alueen asuntojen hintakehitykseen on laskenut selvästi. Tänä vuonna 49 prosenttia uskoo hintojen nousevan, kun vielä kaksi vuotta sitten osuus oli 70 prosenttia. Asuntojen hintojen laskuun uskoo joka viides (21 %), kun kaksi vuotta sitten vain kolme prosenttia uskoi hintojen laskevan.

”Suomalaiset ovat selvästi pohtineet, kuinka todennäköistä asuntojen hintojen nousu omalla alueella on. Nyt kun asunnot ovat hieman halventuneet, huomaamme etenkin asuntokaupoille uskaltautuneiden ensiasunnon ostajien tehneen paikoin todella hyviä kauppoja”, sanoo Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala.

Huoli asuntojen hintojen kehityksestä ei käytännössä ole lisääntynyt kahden vuoden takaisesta. Kyselyyn vastanneista 35 prosenttia on vähintään jossain määrin huolissaan asuntojen hintojen kehityksestä omalla alueellaan. Vuonna 2021 sama luku oli 33 prosenttia.

Pääkaupunkiseudulla asuvista vastaajista 65 prosenttia pitää oman kodin arvonnousua vähintään jossain määrin tärkeänä. Muissa suurissa kaupungeissa vastaava luku on 61 prosenttia. Pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla oman kodin arvonnousua pitää vähintään jossain määrin tärkeänä 58 prosenttia.

Asuntojen hintojen laskusta iso osa on jo nähty

Danske Bank ennustaa, että asuntojen hintojen laskusta suurin osa on jo nähty. Danske Bankin asuntomarkkinakatsauksen mukaan käytettyjen asuntojen hinnat laskevat hieman kesää kohden, mutta loppuvuonna hinnat kääntyvät jo nousuun.

”Asuntokauppa on ollut monta kuukautta alamaissa. Samaan aikaan kuluttajien elämäntilanteet kuitenkin muuttuvat, joka luo tarvepohjaista, luonnollista kysyntää. Arvioimme, että tämä kysyntä alkaa näkyä asuntokaupoilla viimeistään loppuvuoden aikana. Syksyllä asuntokauppaa auttaa euribor-korkojen ennakoitu lasku”, sanoo Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Danske Bank ennustaa, että käytettyjen asuntojen hinnat laskevat Suomessa tänä vuonna 5,5 prosenttia. Ensi vuonna pankki ennustaa asuntojen hintojen nousevan 4 prosenttia.

”Puhumme paljon kotien jälleenmyyntiarvoista, mutta kodin suurin arvo on sen käyttöarvo. Jos tarvitsee uuden kodin esimerkiksi perheenlisäyksen tai lasten poismuuton vuoksi, voi asunnon ostoajankohdan optimointi kääntyä nopeasti itseään vastaan. Kotia vaihtaessa on hyvä muistaa, että vaikka omastaan saisi nyt hieman vähemmän kuin odotti, myös uuden asunnon hinta on todennäköisesti samassa suhteessa pienempi. Ostajan kannattaa pohtia ennemminkin tätä vaihtoarvoa”, sanoo Sari Takala.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa.

Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.