Talousguru 2018 -kilpailun finaali ja #Tubetatonni –huipennus

Tervetuloa mukaan seuraamaan Talousguru 2018 –kilpailun kohokohtia, jossa neljätoista loppukilpailuun valittua lukiolaista kisaavat suullisessa väittelyosuudessa vuoden 2018 Talousgurun tittelistä sekä muista upeista palkinnoista. Finalistit ottavat mittaa toisistaan väittelytaidoissa ajankohtaisissa talousasioissa arvosteluraadin ja yleisön edessä.

Perjantai 2.3.2018, klo 8.30 – 12.00, Leonardo da Vinci-auditorio, Itämerenkatu 11-13, Helsinki

Tervetuloa mukaan seuraamaan Talousguru 2018 –kilpailun kohokohtia
, jossa neljätoista loppukilpailuun valittua lukiolaista kisaavat suullisessa väittelyosuudessa vuoden 2018 Talousgurun tittelistä sekä muista upeista palkinnoista. Finalistit ottavat mittaa toisistaan väittelytaidoissaan ajankohtaisissa talousasioissa arvosteluraadin ja yleisön edessä.

Tilaisuudessa palkitaan myös nuorten #Tubetatonni-kisan voittaja. #Tubetatonni on videokilpailu, jossa nuoret ovat voineet tehdä videoita arkisista rahamokistaan, -kokemuksistaan ja -opeistaan. Kilpailutöitä voi tarkastella osoitteessa tubetatonni.fi. Kilpailun paras ratkeaa yleisön äänillä, sillä kolmen parhaan joukosta eniten peukkuja saanut Youtube-video palkitaan tuhannen euron pääpalkinnolla. Kilpailun kolme parasta löydät täältä.

Talousgurun loppukilpailussa mukana:

9.30                   #Tubetatonni-kisan palkintojen jako

10.00                 Väittelyosuudet alkavat

11.30                 Vuoden 2016 Talousgurun julkistus ja palkinnot

Koko finaalitapahtumaa voit seurata myös suorana verkosta klo 9.15 alkaen.
Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen 1.3.2018 mennessä  täältä.

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA!

Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, p. 020 793 4297, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, p. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, p. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi

Mitä pitää vakuuttaa itse, mistä huolehtii yhteiskunta? – Finanssiala tarjosi maksutonta vakuutusoppia tuhansille nuorille27.5.2022 08:12:27 EEST | Tiedote

Kuluneen lukuvuoden aikana Finanssiala ry on rahoittanut noin 50 vakuutustyöpajaa eri puolilla Suomea. Pajat tavoittivat noin tuhat nuorta. Finanssiala on kustantanut maksuttomia vakuutustyöpajoja oppilaitoksiin vuodesta 2019 ja tarjonnut vakuutusoppia kaikkiaan 3300 nuorelle. Pajojen sisältöä ovat olleet laatimassa myös Kela ja FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta.

Vuotovahingot kääntyivät nousuun – putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen kuin putket vanhenevat käsiin20.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Vuotovahingot kääntyivät kasvuun vuonna 2021. Niitä tapahtui 34 800 kappaletta, korvausmäärä 171 miljoonaa euroa. Murtovahingot jatkoivat laskuaan. Niitä tapahtui 21 400 kappaletta, korvausmäärä 22 miljoonaa euroa. Palovahinkojen määrä pysyi suurin piirtein ennallaan. Niitä tapahtui 6 100 kappaletta, korvausmäärä 168 miljoonaa euroa.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.