Talousgurun titteliä havitellaan 122 lukiosta

​Keskiviikkoaamuna 122:ssa Suomen lukiossa alkaa vuoden 2018 lukiolaisten Talousgurun metsästys. Ylioppilaskirjoituksiin järjestelyiltään vertautuva kilpailu kiinnostaa, sillä finaaliin selvinneet 14 kilpailijaa saavat palkinnoksi korkeakoulupaikkoja ilman pääsykoetta.

Tänä vuonna lukioista 110 on suomenkielisiä ja 12 ruotsinkielisiä. Kussakin lukiossa alkukilpailuun osallistuu eri lukumäärä oppilaita. Joissakin lukioissa osallistujia on vain yksi, enimmillään kisaan on osallistumassa yhdestä lukiosta kolmisenkymmentä oppilasta.

"Kilpailu on vakiinnuttanut paikkansa Suomen lukioissa juuri palkintona olevien korkeakoulupaikkojen vuoksi. Vuotuisena tapahtumana sillä on tärkeä rooli talousosaamiskeskustelun nostamisessa esille" sanoo kilpailua Finanssiala ry:ssä järjestävä Jussi Karhunen. Kisaa on järjestetty 21 vuotta FINE vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton kanssa. Kilpailua tukee Taloustoimittajat ry sekä Suomen lukiolaisten liitto.

Kustakin lukiosta lähetetään paras vastaus eteenpäin jatkoarviointiin. Näiden 122 parhaan vastauksen joukosta valikoituu 14 oppilasta maaliskuun 1.-2. päivä Helsingissä järjestettävään finaaliin. Kaksipäiväisessä finaalissa ensimmäisenä päivänä käydään kirjallinen koe ja toisena päivänä pariväittelyt arvotuin väittein. Finalistit joutuvat puolustamaan talousaiheisia väittämiä kasvokkain toisiaan vastaan noin puolen tunnin valmistautumisella.

Nuoria talousosaajia haetaan myös videoitse

Talousguru-kilpailun rinnalla järjestetään myös yli 15-vuotiaille nuorille tarkoitettu #Tubetatonni-kisa.

Kisan tarkoituksena on saada nuoret pohtimaan omaa rahankäyttöään. Maksuhäiriöiden määrä on viime vuosina Suomessa noussut valtavasti. Oman rahankäytön pohtimiseen kannustaminen on yksi keino nuorten talousosaamisen parantamisessa.

Kisaan osallistutaan lataamalla Youtubeen enintään 2 minuutin mittainen video, jossa pohditaan omaa rahankäyttöä. Millaisista kokemuksista on rahankäytössä ottanut opiksi? Mitä ja keneltä on oppinut raha-asioista? Julkaistusta videosta lähetetään linkki Finanssiala ry:lle kilpailuohjeiden mukaisesti.

"Vaikka nuoren ei tulisikaan tehtyä aiheesta omaa videota, tuovat muiden nuorten pohdinnat aihetta lähemmäs. Saman ikäisten pohdinnoilla on nuorten ajatuksiin suuri vaikutus", Karhunen toteaa.

Viime vuoden kilpailutyöt ovat nähtävissä osoitteessa tubetatonni.fi. Tänä vuonna kilpailuaikaa on 18.2. saakka. Voittaja palkitaan maaliskuun alussa Helsingissä lukiolaisten Talousguru-kilpailun finaalin yhteydessä.

Onnea Viro! Itsenäinen valtio – taloudellisesti itsenäiset kansalaiset23.2.2018 08:50Tiedote

Suomalainen finanssiala onnittelee satavuotista taivaltaan juhlivaa Viroa! Sekä Suomessa että Virossa finanssiala tekee töitä sen puolesta, että maiden kansalaiset olisivat osaavia rahankäyttäjiä ja ymmärtäisivät vakuuttaa riskinsä. Talousosaamisen puolesta tehdyllä työllä on kytköksensä myös maiden itsenäisyyteen. Itsenäisen maan on oltava itsenäinen taloudellisesti – kansalaistenkin tasolla. Julkaisimme saman onnittelutiedotteen myös viroksi.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa7.2.2018 14:00Tiedote

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.