Talouskasvun hiipuminen ei näy ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa: ”Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa”, herättelee Rasmus Roiha

Talouskasvun hidastumista ja talouden käännettä huonompaan ennakoidaan ja pelätään niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Talouden taittumisesta laskusuuntaan ei kuitenkaan näy mitään merkkejä Suomen ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa. ”Tuore sykemittarimme kertoo ennätyksellisen voimakkaasta kasvusta, josta Suomen pitäisi tehdä myös tärkeitä johtopäätöksiä”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ohjelmistoalan menestys ja imu heijastuvat mm. #Mimmitkoodaa-ohjelman suurena suosiona. Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha innostaa joukkoja, oikealla #Mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi.

Lehdistötiedote 17.01.2019

Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan kasvunäkymät ovat kivunneet ennätyslukemiin, kertoo alan uunituore sykemittari. Kansalliset ja kansainväliset ennusmerkit käänteestä huonompaan loistavat poissaolollaan.

”Yli 85 prosenttia yrityksistä kasvaa. Yli 70 prosenttia palkkaa lisää työvoimaa. Kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi kannattavuutensa paranevan. Nämä ovat mahtavan hyviä lukuja, ja mikä tärkeintä ne ovat myös luotettavinta mahdollista tietoa, koska ne on saatu suoraan alan yritysten johtavilta päättäjiltä itseltään”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Ero muihin yrityksiin on todella huomattava. Yleisessä Pk-yrittäjäbarometrissa kaikista yrityksistä vain alle puolet uskoo kasvuun. Ero on vielä suurempi, kun otetaan huomioon yritykset, jotka arvioivat liikevaihtonsa pienenevän. Kun nämä pienevät yritykset vähennetään kasvuun uskovista, niin saldoluku kasvulle on sykemittarissamme yhä yli 80 prosenttia, mutta kaikilla yrityksillä saldoluku painuu jo alle 35 prosentin”, vertaa toimitusjohtaja Roiha.

Pk-yrittäjäbarometrin tilaajat ovat Suomen Yrittäjät, Finnvera sekä Työ- ja elinkeinoministeriö ja sen on toteuttanut Taloustutkimus.

Suomi tarvitsee nopeaa muutosta osaajapulan selättämiseen

”Ensinnäkin sykemittarimme kertoo siitä, että kasvu keskittyy kiihtyvällä vauhdilla digitalisoitumisen eturintamaan, jossa kyetään tuottamaan yrityksille korkeinta lisäarvoa. Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa. Yritykset, jotka eivät tähän eturintamaan pyri, tulevat häviämään kilpailussa. Toivon lämpimästi, että nämä lukemat herättävät digiaikaan niitä aivan liian monia suomalaisyrityksiä, jotka vielä uinuvat”, ravistelee Roiha.

Toinen johtopäätös edellyttää Suomelta merkittäviä uusia toimia, ja mitä pikemmin sen parempi.

”Niin hyviä kuin uutiset alaltamme ovatkin, ne samalla kertovat, ettei kasvu voi jatkua yhtä hyvänä kovin pitkään – ellemme todella herää myös yhteiskuntana. Pula digiosaajista on hälyttävän suuri, ja jos emme onnistu tätä osaajapulaa selättämään, niin myös softa-alan kasvu on vaarassa kuihtua. Pahinta on se, että pula digiosaajista uhkaa koko maamme hyvinvointia, sillä Suomi voi menestyä globaalissa kilpailussa vain parhaalla mahdollisella osaamisella”, huolehtii Roiha.

Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittariin loppuvuodesta 2018 osallistui 146 alan yritysten toimitusjohtajaa.

”Tämä sykemittari oli ensimmäinen, joka mittasi nimenomaan viime vuonna entisestään kasvaneen joukkomme suhdanneodotuksia. Verkkoteollisuuden liittyminen ohjelmistoalaan on oleellinen askel polulla, jossa kaikkien alojen menestyvät yritykset ovat muuntautumassa tavalla toisella ohjelmistoyrityksiksi. Lämmin kiitos panoksestanne kaikille sykemittariin vastanneille”, lähettää Roiha kiittävät terveiset ohjelmistoalan ja verkkoteollisuuden aktiivisille johtajille.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41:32Tiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07:55Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00:14Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51:11Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00:00Kutsu