Talouskatsaus: Korona iski erityisesti vaateyrityksiin ja kauppaan

Koronakriisi on iskenyt rajusti kuluttajista riippuvaiselle vaatealalle. Vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten liikevaihto laski huhtikuussa neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna. Erityisen ison loven koronakriisi teki vaatteiden ja jalkineiden kaupan yrityksiin, joiden liikevaihto laski yli 70 prosenttia.

Vaatealan koronakurimus näkyy karusti alkuvuoden tilastoissa, kertoo tekstiili- ja muotialan tuore talouskatsaus.

Vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten huhtikuun liikevaihto laski 23,4 % verrattuna edellisen vuoden huhtikuuhun. Vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskaupan huhtikuun liikevaihto romahti peräti 71,8 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

"Koko viimeisin vuosikymmen on ollut suomalaisille vaatealan yrityksille haastava. Ala on todella kovassa globaalissa kilpailussa niin vientimarkkinoilla kuin Suomessakin. Nyt korona romahdutti sekä vaatealan valmistajien että vähittäiskaupan liikevaihdon, ja vaikutukset tulevat näkymään pitkään”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Hanne Mikkonen.

”Korona on muuttanut suomalaisten kulutustottumuksia, ja verkkokauppa on kasvanut kevään aikana monilla yrityksillä merkittävästi. Kasvava verkkokauppa ei kuitenkaan riitä paikkaamaan kivijalasta tulleita menetyksiä”, Mikkonen kertoo.

Vaatteiden valmistuksen & valmistuttamisen liikevaihto verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Lähde: Tilastokeskus, Teollisuuden liikevaihtokuvaaja.

Vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskaupan liikevaihto verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Lähde: Tilastokeskus, Kaupan liikevaihtokuvaaja.

Tekstiiliala on toistaiseksi selvinnyt koronakriisistä vaatealaa pienemmillä menetyksillä. Tekstiilien valmistuksessa ja valmistuttamisessa huhtikuun liikevaihto laski 3,7 % verrattuna edellisvuoteen. Tekstiilialan liikevaihdon pienemmän laskun Hanne Mikkonen arvioi johtuvan siitä, että tekstiilialan yrityksissä on vaatealaan verrattuna enemmän BtoB-yrityksiä.

”Niihin koronakriisi iski pienellä viipeellä verrattuna kuluttajarajapinnan yrityksiin. Virallisia tilastoja on saatavilla vasta huhtikuulle asti, joten todennäköisesti koronakriisin vaikutukset näkyvät voimakkaammin tulevien kuukausien tilastojulkistuksissa,” Mikkonen kertoo.

Osa tekstiilialan yrityksistä on myös muokannut ketterästi liiketoimintaansa ja ryhtynyt valmistamaan kasvomaskeja ja terveydenhuollon suojavarusteita. Osa on tehnyt merkittävää tuotekehitystä ja päässyt valmistamaan materiaaleja terveydenhuollon suojavarusteisiin. Nämä uudet avaukset ovat osalla tekstiilialan yrityksistä paikanneet muusta liiketoiminnasta tulleita menetyksiä.

Tekstiilien valmistuksen & valmistuttamisen liikevaihto verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Lähde: Tilastokeskus, Teollisuuden liikevaihtokuvaaja.

Koronakysely: pientä elpymistä näkyvissä

Tilastokeskuksen luvut ulottuvat huhtikuun loppuun saakka, mutta Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksille tehty koronakysely kertoo, että vaikean kevään jälkeen yrityksissä on näkyvissä pieniä elpymisen merkkejä, kun rajoituksia on päästy purkamaan.

Silti edelleen 85 % alan yrityksistä ennakoi heinäkuulle normaalia pienempää liikevaihtoa, ja koronan vaikutukset tulevat varjostamaan alan näkymiä vielä pitkään. Noin 70 % alan yrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöään koronakevään aikana. Joka kymmenes alan yrityksistä pelkää ajautuvansa konkurssiin lähikuukausina.

”Suomalaisilla kuluttajilla on tällä hetkellä paljon valtaa: käyttämällä rahaa suomalaisten yritysten tuotteisiin ja palveluihin voimme edesauttaa yhteiskunnan elpymistä”, Hanne Mikkonen kertoo.

Vaatteiden valmistus ja valmistuttaminen Suomessa

• 320 yritystä
  • 640 miljoonaa euroa liikevaihtoa
  • 2700 työntekijää
  • Sis. mm. naisten, miesten ja lasten vaatteita, urheiluvaatteita, asusteita ja alusvaatteita sekä työvaatteita.

Tekstiilien valmistus ja valmistuttaminen Suomessa

• 340 yritystä
  • 410 miljoonaa euroa liikevaihtoa
  • 2 100 työntekijää
  • Sis. mm. sisustustekstiilejä, mattoja, neuloksia, lankoja, kuitukankaita ja teollisia tekstiilejä. Alaan kuuluvat myös tekstiilien viimeistely ja värjäys.

Liite: Tekstiili- ja muotialan talouskatsaus kesäkuu 2020

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit.

Koronakriisi osoitti huoltovarmuuden tärkeyden – jatkossa on huolehdittava, että meillä on riittävää osaamista ja että huoltovarmuus kattaa kriittiset tuotteet15.6.2020 08:55:00 EESTTiedote

Maailmanlaajuinen koronapandemia toi selvästi esiin, miten riippuvaisia olemme kansainvälisistä tuotantoketjuista. Kun tästä kriisistä lähdetään eteenpäin, on syytä arvioida, mitä osaamista tarvitsemme ja miten voimme varmistaa huoltovarmuuden erilaisissa kriittisissä tuotteissa. Arviointi on ulotettava myös muualle kuin terveydenhuoltoon: esimerkiksi Puolustusvoimien yhteispohjoismainen taisteluasuhankinta voi viedä hankintoja ja osaamista Suomen ulkopuolelle.