Taloussankari kutsuu 8.-luokkalaiset kilpailemaan!

Tänä syksynä tutustutaan arjen taloustaitoihin uudenlaisessa kilpailussa. Taloussankari-pelin pohjalle kehitetty kilpailu opettaa nuorille oman talouden hallintaa.

Kilpailu on tarkoitettu yläkoulun kahdeksasluokkalaisille. Siihen osallistutaan 2–5 hengen joukkueella pelaamalla Taloussankaria. Pelin aikana opituista asioista tehdään Instagram-video, jolla vastataan neljään Taloussankari-aiheiseen kysymykseen. Osallistumisajan päättymiseen eli 11.10. mennessä osallistuneista joukkueista valitaan kymmenen, jotka pääsevät edustamaan kouluaan Helsingissä 12.12. pidettävään loppukilpailuun.

Voittajajoukkue saa Taloussankari-tittelin lisäksi voittopokaalin sekä 10 tablettitietokonetta edustamalleen koululle luku- ja digitaitojen edistämiseksi. Lisäksi voittajajoukkueen jäsenet saavat henkilökohtaiset 50 euron stipendit.

Pelillistettyä taloustaitoa

Vaasan yliopistossa professori Panu Kalmin johdolla tehdyn tutkimuksen mukaan pelilliset ja toiminnalliset menetelmät toimivat hyvin talousasioiden opetuksessa, sillä kiinnostus talousasioita kohtaan kasvaa pelillisessä ympäristössä. Tutkimustulosten mukaan pelit on tärkeää nivoa yhteen muun opetuksen kanssa.

Taloussankari-pelissä nuori tekee erilaisia valintoja ja talouteen liittyviä päätöksiä. Peli soveltuu erityisesti käytettäväksi eri oppiaineissa yläkoulussa opettajan johdolla, mutta nuori voi hyvin pelata sitä myös itsenäisesti. Peli on maksuton, eikä käyttäjän tarvitse rekisteröityä. Peli on käännetty myös ruotsiksi cashhjälte.fi ja englanniksi moneymaster.fi. Taloussankari.fi-sivulle on kerätty myös viisi valmista oppituntikokonaisuutta, joita voi hyödyntää talousopetuksen tukena. Taloussankarin ovat tuottaneet yhdessä Talous ja nuoret TAT, Nordea sekä Pörssisäätiö.

Miksi olla supersankari, kun voi olla oman elämänsä Taloussankari?

Peli ja lisätietoa: taloussankari.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.