Taloussankari kutsuu 8.-luokkalaiset kilpailemaan!

Tänä syksynä tutustutaan arjen taloustaitoihin uudenlaisessa kilpailussa. Taloussankari-pelin pohjalle kehitetty kilpailu opettaa nuorille oman talouden hallintaa.

Kilpailu on tarkoitettu yläkoulun kahdeksasluokkalaisille. Siihen osallistutaan 2–5 hengen joukkueella pelaamalla Taloussankaria. Pelin aikana opituista asioista tehdään Instagram-video, jolla vastataan neljään Taloussankari-aiheiseen kysymykseen. Osallistumisajan päättymiseen eli 11.10. mennessä osallistuneista joukkueista valitaan kymmenen, jotka pääsevät edustamaan kouluaan Helsingissä 12.12. pidettävään loppukilpailuun.

Voittajajoukkue saa Taloussankari-tittelin lisäksi voittopokaalin sekä 10 tablettitietokonetta edustamalleen koululle luku- ja digitaitojen edistämiseksi. Lisäksi voittajajoukkueen jäsenet saavat henkilökohtaiset 50 euron stipendit.

Pelillistettyä taloustaitoa

Vaasan yliopistossa professori Panu Kalmin johdolla tehdyn tutkimuksen mukaan pelilliset ja toiminnalliset menetelmät toimivat hyvin talousasioiden opetuksessa, sillä kiinnostus talousasioita kohtaan kasvaa pelillisessä ympäristössä. Tutkimustulosten mukaan pelit on tärkeää nivoa yhteen muun opetuksen kanssa.

Taloussankari-pelissä nuori tekee erilaisia valintoja ja talouteen liittyviä päätöksiä. Peli soveltuu erityisesti käytettäväksi eri oppiaineissa yläkoulussa opettajan johdolla, mutta nuori voi hyvin pelata sitä myös itsenäisesti. Peli on maksuton, eikä käyttäjän tarvitse rekisteröityä. Peli on käännetty myös ruotsiksi cashhjälte.fi ja englanniksi moneymaster.fi. Taloussankari.fi-sivulle on kerätty myös viisi valmista oppituntikokonaisuutta, joita voi hyödyntää talousopetuksen tukena. Taloussankarin ovat tuottaneet yhdessä Talous ja nuoret TAT, Nordea sekä Pörssisäätiö.

Miksi olla supersankari, kun voi olla oman elämänsä Taloussankari?

Peli ja lisätietoa: taloussankari.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.