Talousvaliokunnan puheenjohtaja Grahn-Laasonen: Etäyhtiökokoukset mahdollistava laki etenee

Eduskunnan talousvaliokunta on hyväksynyt tänään mietintönsä etäkokousmahdollisuuksien laajentamisesta useissa eri yhteisöissä, kuten yrityksissä, asunto-osakeyhtiöissä ja yhdistyksissä. Talousvaliokunnan puheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) on tyytyväinen lakihankkeen etenemisestä.

Sanni Grahn-Laasonen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt mietintönsä hallituksen esityksiin etä- ja hybridikokouksien mahdollisuuksien laajentamisesta osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä, osuuskunnissa ja yhdistyksissä, sekä säästöpankeissa ja hypoteekkiyhdistyksissä. Talousvaliokunnan puheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) näkee etäkokoustamisen mahdollisuuksien laajentamisen parantavan omistajien ja jäsenten mahdollisuuksia osallistua yhteisöjen hallintoon.

“Etäkokoustamisen mahdollisuuksia on koronaviruspandemian aikana laajennettu väliaikaisella lainsäädännöllä. Etäkokouksista saadut kokemukset ovat olleet pääosin myönteisiä, eikä merkittäviä ongelmia osakkeenomistajien ja jäsenten kokousosallistumisen suhteen ole ilmennyt. Nämä kokemukset ovat olleet rohkaisevia,” Grahn-Laasonen sanoo.

Nyt käsittelyssä olevassa lakiesityksessä on luotu säännöt etäkokouksien ja hybridikokouksien pitämiselle. Täyden etäkokouksen pitämisen edellytyksenä olisi määräys yhtiöjärjestyksessä tai säännöissä. Hybridikokouksia, joissa täydet osallistumisoikeudet annetaan sekä kokouspaikalla, että etäyhteyden välityksellä osallistuville, voidaan järjestää tavallisella enemmistöpäätöksellä ja hallitus voisi päättää hybridikokouksen pitämisestä, jos yhtiöjärjestys tai säännöt eivät tätä rajoita.

“Uudistus edistää kansankapitalismia helpottamalla omistajien mahdollisuuksia osallistua yhtiöiden hallintoon paikasta riippumatta. Teknologia ja kokouskäytännöt ovat viime vuosien aikana ottaneet harppauksia eteenpäin. Etäkokousten yleistyminen voi myös tuoda isoa helpotusta ihmisten arkeen ja lisätä osallistumista esimerkiksi yhdistysten ja taloyhtiöiden toimintaan ja päätöksentekoon”, Grahn-Laasonen sanoo.

Grahn-Laasonen näkee uudistuksen askeleena oikeaan suuntaan, mutta korostaa talousvaliokunnan mietinnössään nostamaa huomiota vastaisista kehitystarpeista.

“Lakiuudistuksessa yhtiöillä tulee olemaan laaja päätäntävalta etäosallistumisen käyttöönotosta ja sisällöstä. Teknologian kehittyessä pitäisi kuitenkin pyrkiä sääntelyyn, jossa osakkeenomistaja saa lähtökohtaisesti aina itse päättää keinoista joilla hallintoon osallistuu,” Grahn-Laasonen sanoo.

Talousvaliokunnan mietinnöt löytyvät eduskunnan verkkosivuilta:

TaVM 12/2022 (osakeyhtiöt, asunto-osakeyhtiöt, osuuskunnat ja yhdistykset)

TaVM 13/2022 (säästöpankit ja hypoteekkiyhdistykset)

Sanni Grahn-Laasonen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.