Taloyhtiöiden hallituksille tarjolla tukea uudenlaisten haasteiden ratkomiseen

Kesän päätteeksi toiminta taloyhtiöiden hallituksissa vilkastuu jälleen, ja mukana hallituksessa voi nyt olla kevään yhtiökokouksessa valittuja tuoreita toimijoita. Uusille hallituksen jäsenille taloyhtiön asiat eivät välttämättä ole ennestään tuttuja. Myös poikkeuksellinen korona-aika on tuonut taloyhtiöille uudenlaisia haasteita, jotka vaativat perehtymistä.

Syyskauden käynnistyminen ja koronan aiheuttamat hankaluudet esimerkiksi yhtiökokousten järjestämisessä näkyvät nyt Kiinteistöliiton lakineuvontaan eri puolilta maata tulevissa puheluissa.

”Lisäksi esimerkiksi sähköautojen latauspisteistä ja niihin liittyvästä päätöksenteosta kysytään nyt kovasti”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tarjoama maksuton lakineuvonta palvelee hallitusten jäseniä ja isännöitsijöitä sekä tilin- ja toiminnantarkastajia viitenä päivänä viikossa. Neuvontaa on saatavilla lakiasioiden lisäksi myös korjausrakentamisessa ja energia-asioissa sekä talouteen ja verotukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi Kiinteistöliitto ja sen alueelliset jäsenyhdistykset järjestävät runsaasti koulutustilaisuuksia verkon välityksellä sekä koronatilanteen salliessa myös perinteisinä koulutuksina.

Työkaluja taloyhtiöiden hallituksille kaikille avoimilta verkkosivuilta

Kiinteistöliitto on koonnut verkkosivuilleen taloyhtiöiden hallitusten jäsenille tarkoitetun tarkastuslistan ja muita hallitustyön kannalta hyödyllisiä työkaluja. Jäsentaloyhtiöiden edustajilla on pääsy myös Kiinteistöliiton jäsensivuille, josta löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa muun muassa oppaiden, lomakkeiden ja videoiden muodossa.

”Taloyhtiön hallitus huolehtii osakkaiden yhteisestä omaisuudesta. Hallituksen jäsenten on hyvä ottaa tehtävänsä vakavasti ja ensi alkuun perehtyä kaikkiin hallitustyöskentelyn kannalta oleellisiin asioihin. Pelätä ei kuitenkaan tarvitse, sillä normaali huolellisuus riittää, ja asiantuntija-apuakin on meiltä helposti saatavilla”, Kristel Pynnönen muistuttaa.

Kiinteistöliiton Indeksitalo 2021: Kiinteistökustannukset nousseet tänä vuonna useissa kunnissa9.9.2021 08:54:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna viime vuotta enemmän. Muun muassa kaukolämmön, veden ja kiinteistöveron muodostamia, kunnissa päätettäviä, maksuja seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 1,5 prosenttia vuodesta 2020. Kustannusten muutoksissa oli kuitenkin suuria kuntakohtaisia eroja.

Boendeutgifterna slukar upp till en tredjedel av inkomsterna de närmaste åren19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Upp till en tredjedel av hushållens inkomster går till boendeutgifter visar en utredning som Pellervo ekonomisk forskning PTT gjort på uppdrag av Fastighetsförbundet och Egnahemsförbundet. Under åren 2021–2023 ökar boendeutgifterna för personer med bolån och hyresgäster i fritt finansierade hyresbostäder med cirka två procent. Mest av inkomsterna tar boendet för ensamboende medelinkomsttagare i höghus.

Asumismenot lohkaisevat jopa kolmanneksen tuloista tulevina vuosina19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Asumismenoihin kuluu jopa kolmannes kotitalouden tuloista, selviää Kiinteistöliiton ja Omakotiliiton Pellervon Taloustutkimuksella eli PTT:llä teettämästä selvityksestä. Vuosina 2021-2023 asumismenot kasvavat asuntovelallisilla sekä vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa asuvilla noin kaksi prosenttia. Suurimman osuuden tuloista asuminen lohkaisee keskituloisilta perheettömiltä kerrostaloasujilta.