Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteillä otetaan käyttöön tällä viikolla

Jaa

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset talvikaudella 2021–2022 otetaan käyttöön tällä viikolla. Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien maanteillä nopeusrajoitukset alenevat torstaina 28.10. Alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllätyksellisissä tilanteissa.

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset tulevat voimaan torstaina 28.10. Kuvituskuva.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset tulevat voimaan torstaina 28.10. Kuvituskuva.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen yksiajorataisilla maanteillä ilman keskikaidetta kaikki 100 km/h nopeusrajoitukset alenevat 80 kilometriin tunnissa. Näiden tieosuuksien yhteispituus on noin 1300 km. Kahdella tieosuudella valtatiellä 8 on tänä syksynä rakennettu keskikaide, mikä mahdollistaa 100 km/h nopeusrajoitusta myös talvisin.

Vaasan moottoritien 120 kilometriä tunnissa -nopeusrajoitukset alennetaan 100 kilometriin tunnissa noin 9 km:n pituisella matkalla.

Valtatiellä 8 Sepänkylän ohikulkutiellä 100 km/h nopeusrajoitus jää voimaan noin 7 km:n pituisella tieosuudella välillä Kotiranta - Stormossen. Tänä syksynä rakennettu keskikaide valtatiellä 8 välillä Stormossen – Koivulahti noin 2,4 km:n pituisella tieosuudella mahdollistaa nyt 100 km/h nopeusrajoitusta myös talvisin.

Tänä syksynä valmistuu noin 5,5 km:n pituinen tienparannushanke valtatiellä 8 välillä Vassorinlahti – Ölis Mustasaaren ja Vöyrin kunnissa. Hankkeen pohjoispäässä rakennettu keskikaiteellinen ohituskaistaosuus noin 2,5 km:n pituisella tieosuudella mahdollistaa nyt 100 km/h nopeusrajoitusta myös talvisin.

Valtatiellä 19 Seinäjoen Itäväylän noin 18 km:n pituisella tieosuudella välillä Rengonharju – Nurmo 100 km/h nopeusrajoitus on voimassa talvisin.

Talvirajoituskohteena entiseen tapaan on lyhyt pistekohtainen nopeusrajoitus 80:stä 60:een kilometriin tunnissa valtatiellä 8 Hopsalan X-risteyksessä Kruunupyyn kunnassa.

Suomessa siirrytään takaisin kesäisiin nopeusrajoituksiin tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa, kun päivät pitenevät ja kelit paranevat.

Turvallinen ajaminen on muutakin kuin rajoitusten noudattamista

Talvirajoitukset tukevat turvallisempaa liikkumista. Rajoitusten avulla säästetään vuosittain arviolta jopa kahdeksan ihmisen henki sekä estetään useita kymmeniä loukkaantumisia. Alennetut rajoitukset tukevat myös kestävän liikkumisen periaatteita, sillä niiden myötä esimerkiksi polttoaineenkulutus sekä päästöt vähenevät ja tien päällyste kuluu hitaammin.

Nopeusrajoitusten lisäksi talvikaudella vaikuttavat myös muut liikennesäännöt sekä hyvät käytännöt. Turvallinen ajo voi edellyttää tienkäyttäjältä huomattavasti alempaa nopeutta kuin mitä nopeusrajoitusmerkki sallii. Ajamisessa onkin huomioitava sääolosuhteet sekä näkyvyys. 

Talviaikana aiempaa suurempi osa kulkemisesta tapahtuu pimeään aikaan. Kun pimeyteen yhdistetään vielä vesi- tai räntäsade, niin näkyvyys voi olla ajoittain erittäin huono ja muita tielläliikkujia, kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä, on vaikea erottaa.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on hyvä hoitaa heijastimet sekä pyörän valot kuntoon. Uuden tieliikennelain myötä punainen takavalo on pakollinen varuste pyörissä pimeään aikaan liikuttaessa. Myös autoilijan on syytä varmistaa, että takavalot varmasti palavat myös hämärässä ja huonolla ajokelillä.

Pimeä vaikeuttaa yllättäviin tilanteisiin reagoimista. Maanteillä ajaessa on tärkeä huomioida, että tiellä saattaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden lisäksi kulkea myös hirviä, kauriita ja peuroja sekä pohjoisessa poroja, jotka voivat ilmestyä ajoreitille yllättäen. 

Haasteita talvikaudella aiheuttavat myös liukkaat kelit. Kunnolliset talvirenkaat ja tilanteen mukaan mitoitettu ajonopeus ovat turvallisen talviajon kulmakivet. Ajokelin voi tarkistaa etukäteen ennen liikenteeseen lähtemistä  

Lue lisää liikennetilanne-palvelusta (liikennetilanne.fintraffic.fi)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Kjell Lind, liikenneturvallisuusvastaava
puh. 0295 027 734
kjell.lind@ely-keskus.fi

Kuvat

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset tulevat voimaan torstaina 28.10. Kuvituskuva.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset tulevat voimaan torstaina 28.10. Kuvituskuva.
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Kravis kan orsaka översvämningar längs Esse å (Landskapen i Österbotten)30.11.2021 17:08:39 EET | Tiedote

Längs Esse å pågår förberedelser inför eventuella översvämningar som kan uppstå på grund av kravis efter att temperaturen sjunkit ordentligt under noll grader. NTM-centralen har vidtagit förhandsåtgärder genom att minska avtappningen och lägga ut kravisbommar och viltkameror. Om vattenföringen i ån är hög då vädret blir kallt och det inte har hunnit bildas ett istäcke på ån, kan forsarna fyllas av underkyld issörja, d.v.s. kravis. Kravisen kan dämma upp forsen och orsaka översvämning i området ovanför forsen. Att minska avtappningen minskar risken för att kravis uppstår och samtidigt ger det bättre förutsättningar för att ett istäcke ska bildas.

Ähtävänjoella varaudutaan hyydetulviin (Pohjalaismaakunnat)30.11.2021 17:08:39 EET | Tiedote

Ähtävänjoella varauduttaan hyydetulvien syntymiseen lämpötilan laskettua reilusti pakkaselle. ELY-keskus on varautunut hyydetulviin vähentämällä veden juoksutusta sekä asentamalla hyydeköysiä ja riistakameroita. Jos joen virtaama on suuri sään kylmetessä eikä jääkansi pääse muodostumaan, koskipaikat saattavat täyttyä alijäätyneestä jääsohjosta eli hyyteestä. Hyyde voi tukkia kosken ja aiheuttaa tulvan kosken yläpuolisella alueella. Juoksutuksen pienentäminen vähentää hyyteen syntymistä ja toisaalta edistää jääkannen muodostumista.

Planeringen av den nya landsvägen Vikby-Martois har börjat23.11.2021 08:52:45 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten (NTM-centralen) har börjat utarbeta en vägplan för avsnittet Vikby–Martois i syfte att bygga en ny vägförbindelse. Den nya vägförbindelsen börjar vid den planskilda anslutningen för riksväg 3 och 8 och upphör vid Lillkyrovägen (regionväg 717). Planeringsavsnittet är cirka sju kilome-ter långt och ligger i sin helhet i Korsholms kommuns område.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme