Talvilomalle ulkomaille? DNA:lta muistilista matkailijalle – varmista näillä vinkeillä, ettei roamingista koidu yllättävää lisälaskua

Talviloma tarkoittaa monelle ulkomaille lähtöä. Ulkomaille matkustaessa kotimainen puhelinliittymä toimii paikallisen operaattorin verkossa, mitä kutsutaan verkkovierailuksi eli roamingiksi. Siltä varalta, että roamingiin liittyvät ohjeistukset ovat päässeet unohtumaan, DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan on koonnut matkailijan muistilistan huolettomaan nettisurffailuun ulkomailla.

Kamtsanin mukaan häneltä kysytään loma-aikojen lähestyttyä paljon ulkomaan netinkäyttöön liittyen vinkkejä. Matka helpottuu myös netinkäytön näkökulmasta, kun tekee tarvittavat valmistelut ennen reissua ja on oikeissa kohdin hereillä kohteeseen päästyään.

Esivalmistelut ennen matkaa ovat tärkeitä

”Ennen matkaa kannattaa ladata lomakohteen alueen kartat puhelimeen, jottei tiedonsiirtoyhteyttä tarvitse tuhlata karttojen käyttämiseen ulkomailla. Myös matkalukemiset ja leffat on syytä ladata laitteille jo ennen matkaa. Ennen matkaa kannattaa myös kirjoittaa asiakaspalvelun numeron ylös, sillä sitä kannattaa säilyttää muuallakin kuin puhelimen kontaktitiedoissa siltä varalta, että puhelin katoaa tai varastetaan – siksi onkin hyvä idea kirjoittaa numero paperilapulle ja säilyttää sitä esimerkiksi lompakossa”, Kamtsan kertoo.

Esivalmisteluna kannattaa säätää puhelimen roaming-asetukset kuntoon. Jos haluaa estää dataverkkovierailun kokonaan, puhelimen asetuksista voi yleensä asettaa dataroamingin eston. Silloin puhelimella ei pääse ulkomailla mobiiliverkon kautta käyttämään tiedonsiirtoa vaativia sovelluksia, esimerkiksi sähköpostia tai karttapalveluja. Myöskään pikaviestisovellukset ja kuva- tai videoviestien lähettäminen tai vastaanotto eivät onnistu. Kun dataroaming on estetty, tiedonsiirto on mahdollista vain WiFi-verkoissa.

”Jos matka suuntautuu EU- tai ETA-maihin, puhelut ja tekstiviestit veloitetaan kotimaan hinnalla, ilman roaming-lisämaksuja. Näiden lisäksi myös tiedonsiirto on lisämaksutonta DNA-liittymälle kuuluvan EU-datapaketin puitteissa, ja sen täytyttyä tiedonsiirrosta veloitetaan edullinen EU-lisämaksu. EU:n ulkopuolella puheluiden, viestien ja tiedonsiirron hinnat eivät ole säänneltyjä, joten hinnat kannattaa tarkistaa etukäteen”, Kamtsan kertoo.

Datapaketeista 10 gigatavua riittää useimmalle suomalaiselle varmasti reissuun. Esimerkiksi kymmenen tunnin nettiselailu kuluttaa keskimäärin 1,5 gigatavua. Ainoastaan videoiden katsomisen kanssa on hyvä olla tarkkana, sillä HD-tasoisen videon katsominen saattaa kuluttaa tunnissa 2,5 gigatavua dataa.

WiFiä kannattaa hyödyntää myös puheluihin – tietoturvan huomioiden

”Videoita kannattaakin katsella majoituspaikan tai paikallisen kahvilan tarjoamassa WiFi-verkossa. Ilmaisia langattomia verkkoja löytyy yleensä hotelleista, ravintoloista ja lentokentiltä. Julkisiin langattomiin verkkoihin on kuitenkin syytä suhtautua varauksella, koska niissä on korostunut haavoittumisriski. Yhteys kannattaa aina suojata VPN-palvelulla, jollainen löytyy esimerkiksi DNA Digiturva -palvelusta”, Kamtsan sanoo.

”Myös WiFi-puheluita kannattaa hyödyntää. Niillä voi soittaa ja vastaanottaa DNA:n oman verkon sisäisiä puheluita missä tahansa WiFi-verkossa siten, että puhelu laskutetaan kotimaasta soitettuna puheluna. Palvelu vaatii toimiakseen WiFi-puheluita tukevan puhelinliittymän, puhelimen sekä langattoman WiFi-verkon. WiFi-puhelut toimivat kaikissa DNA:n uusissa puhelinliittymissä.”

DNA:lla on roaming-sopimus runsaan 300 operaattorin kanssa lähes 180 maassa eri puolilla maapalloa.

”Esimerkiksi kaikilla DNA:n liittymillä on automaattisesti Datarajoitus ulkomailla -lisäpalvelu, eli EU:n asetuksen mukainen roaming-tiedonsiirron saldoraja, joka varmistaa, ettei laskulle tule yllätyksiä. Palvelu suojaa yllättäviltä laskuilta lähettämällä muistutustekstiviestin, kun saldorajasta on käytetty 80 prosenttia, ja katkaisemalla tiedonsiirtoyhteyden ulkomailla saldorajan täyttyessä. Palvelun oletusarvoinen saldoraja on 60 euroa laskutuskaudessa, ja rajaa voi halutessaan muuttaa sopivammaksi DNA:n asiakaspalvelussa. Jos matkalla haluaa olla murehtimatta netinkäytöstä, niin kannattaa tutustua esimerkiksi DNA:n tarjoamaan Reissudataan”, Kamtsan vinkkaa.

Lue lisää EU-alueen verkkovierailuhinnoista täältä.

Maakohtaiset puheluhinnat löytyvät käyttämällä ulkomaan hintahakua.

DNA Reissudata tuo netin mukanasi kaukomaille | DNA

Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.