SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Talvilomien alla päivitetään ulkoiluvarusteita: Mäenlaskussa liukulauta haastaa perinteisen pulkan

Jaa
Suomalaisten innostus ulkoilua ja erityisesti retkeilyä kohtaan ei osoita laantumisen merkkejä, ja erilaisille retkeilyvarusteille ja -vaatteille riittää kysyntää myös talvipakkasilla. Vaikka suomalaiset tyypillisesti ostavat lapsilleen samanlaisia pulkkia, mitä itse ovat lapsuudessaan käyttäneet, kasvattavat liukulaudat ja -matot huimasti suosiotaan. Tämän talven hittituotteisiin Prismassa lukeutuvat myös esimerkiksi merinovillasta valmistetut kerrastot ja liukulumikengät.
Kuva: Sami Heiskanen
Kuva: Sami Heiskanen

Koulujen talvilomaviikkojen ja laskiaisen värittämän helmikuun aikana erilaiset talviulkoiluvälineet ovat kovassa käytössä. Talven säällä on kuitenkin merkittävä vaikutus siihen, miten kauppa lopulta sesongin aikana käy, huomauttaa Prisman sportin ja jalkineiden myyntipäällikkö Anu Keskinen. 

”Esimerkiksi nyt alkuvuodesta sää oli varsin sateinen, mikä näkyi siten, että kumisaappaita myytiin Prismoissa ja prisma.fi-verkkokaupassa peräti seitsemänkertainen määrä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna”, Keskinen havainnollistaa. 

Myös alueellista vaihtelua myynneissä on, sillä talvikeli voi olla saman viikon aikana varsin erilainen eri puolillaSuomea. Ulkoilua suomalaiset kuitenkin harrastavat säällä kuin säällä. 

“Toimivalla varustuksella ulkoilu on hauskaa myös talvikuukausina, on kyseessä sitten retkeily, talviuinti, mäenlasku pulkkamäessä tai liukulumikenkäily. Viime vuosina suosioon nousseet liukulumikengät ovatkin yksi talviulkoilun hittituotteista Prismassa. Eikä ihme, lyhyempi suksi toimii hyvin erilaisissa maastoissa eikä niihin tarvitse ostaa erikseen monoja”, Keskinen sanoo. 

Ahkiot, pulkat ja rattikelkat ovat ikisuosikkeja, joita myydään vuodesta toiseen hyvin. Keskisen mukaan suomalaiset ostavat näistä usein omille lapsilleen samoja malleja, joilla ovat itse lapsuudessaan laskeneet. Suosiotaan pulkkamäessä kasvattavat myös helposti mukana kannettavat liukulaudat ja -matot. 

“Liukulaudoissa löytyy hauskoja printtejä ja ne ovat kevyitä. Vaikka liukulautojen myyntimäärät ovat nousseet lähelle pulkkia, pitää pulkka silti edelleen paikkaansa mäenlaskun kunkkutuotteena. Myös edullisia liukureita myydään hyvin”, Keskinen toteaa. 

Edellisen talvisesongin (11/2021–2/2022) myyntidata paljastaa, että liki puolet talviulkoiluvälineiden kokonaismyynnistä tulee rattikelkoista, ahkioista ja pulkista,kun taas liukulautojen osuus kokonaismyynnistä on reilun kolmanneksen. Myytyjen kappalemäärien näkökulmasta tarkasteltuna yli 75 % ostetuista talviulkoiluvälineistä on ahkioita, liukulautoja ja liukureita. 

Retkeily kiinnostaa myös talvella 

Kiinnostus luonnossa liikkumista ja retkeilyä kohtaan on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa, eikä suosio osoita laantumisen merkkejä tänäkään vuonna. Prisma vastasi kysyntään avaamalla myymälöihin uudet Outdoor-osastot viime keväänä. Lanseerauksen yhteydessä tuotevalikoimaa laajennettiin, ja aiemmin myymälässä erillään olleet retkeilyvaatteet, -jalkineet ja -tarvikkeet yhdistettiin selkeämmin samaan kokonaisuuteen, jotta asiakkaan on helpompi löytää tarvitsemansa tuotteet.  

Myyntidatan perusteella asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen hyvin vastaan: Outdoor-osaston tuotteiden myynti kasvoi vuoden 2022 huhti-joulukuussa liki 40 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.  

”Ulkoilu- ja retkeilytuotteille on kysyntää ympäri vuoden. Talvella suosittuja ovat esimerkiksi erilaiset ruoanlaittovälineet, kuten risukeittimet, retkikeittimet, nuotiokahvipannut, makkaratikut, sekä tietenkin erilaiset termospullot retkijuomille ja -ruoille. Myös lämpöistuinalustoja myydään talvella paljon”, Keskinen sanoo. 

Erityisen kovassa kasvussa on ollut outdoor-pukeutumisen ja -jalkineiden myynti, joka noin kolminkertaistui vuoden takaisesta huhti-joulukuussa 2022. Myynnissä korostuvat erityisesti housut. Ulkoilupukeutumisessa tärkeitä ovat myös alkutalven hiteiksi nousseet merinovillaiset alus- ja väliasut. Niitä ostetaan sekä aikuisille että lapsille. 

“Yleisesti aluskerraston valinnassa hyvä nyrkkisääntö on, että kerrasto valitaan aina käyttäjän sekä käyttötarkoituksen mukaan. Jos liikunta on vähäisempää ja ulkona on paljon paikoillaan, kannattaa valita lämpöä tuottava materiaali, ja aktiiviseen liikuntaan puolestaan sopivat kosteutta siirtävät materiaalit. Merinovillaiset kerrastot ovat suosittuja talviulkoilussa, koska merinovilla siirtää kosteutta pois iholta ja samalla lämmittää”, Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen ohjeistaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anu Keskinen, myyntipäällikkö (sport, jalkineet, lelut), S-ryhmän marketkauppa, anu.keskinen@sok.fi, puh. 010 7680 304


Jonna Halme-Räsänen, myyntipäällikkö (pukeutuminen), S-ryhmän marketkauppa, jonna.halme-rasanen@sok.fi, puh. 010 7680 728

Kuvat

Kuva: Sami Heiskanen
Kuva: Sami Heiskanen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye